Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høne stukket af - hvad gør jeg?  (Læst 6462 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Høne stukket af - hvad gør jeg?
« Dato: 06 ſeptember , 2010, 18:46 »
Mine 13 høns er vant til at løbe frit i vores "have", en naturgrund på ca. 10.000 m2, som er indhegnet til hund. De kommer når de skal i seng, ingen problemer og går ikke langt væk.

I dag har mine 4 araucana været med ude i haven for 1. gang. De er stadig sky selv om jeg har haft dem i 1½ måned. Det er gået så fint. De har været sammen med flokken hele dagen, men da jeg skulle have dem ind for ca. ½ time siden, stak den ene araucana af. Hun pilede alt hvad hun kunne ned mod skoven, og siden har hun været væk :o!!!

Jeg har ledt og ledt og ledt. Kaldt og kaldt og kaldt, og lukket 3 maraner ud i haven igen, i håb om at hun kan høre dem.

Hvad gør jeg nu? Hvad kan jeg gøre?

AARRGGHH!!!! Hvor er det bare ikke i orden dette her!!!! Nu kan jeg gå og have dårlig samvittighed over den lille stakkels høne, der render rundt derude! <W

P.S. Det skal siges at araucana'en er så sky, at hun ikke reagerer på mit kald eller på lyden af madskålen der bliver banket på.
« Senest Redigeret: 06 ſeptember , 2010, 18:47 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Høne stukket af - hvad gør jeg?
« Svar #1 Dato: 06 ſeptember , 2010, 18:51 »
Jeg krydser fingre for, at hun kommer til hønsehuset ved sengetid *k
Det er overvejende sandsynligt.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 ſeptember , 2010, 19:01 »
Enig med Marianne, du kan evt. tænde luset i hønsehuset og lukke en dør op så hun kan komme ind held og lykke.
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 06 ſeptember , 2010, 19:03 »
Ja det meste fjerkræ søger tilbage til huset ved sengetid..måske er det væreste man kan gøre  at rende rundt og kalde, især hvis hønen er lidt sky..måske det er det der gør at hun gemmer sig..vent hellere og kig derud ved mørkets frembrud..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 ſeptember , 2010, 19:10 »
Vi troede forleden at vi havde fået spærret af for hunden, så hønsene kunne komme ud  og gå i køkkenhaven. Det gik også rigtig godt....de tøffede rundt og skrapede i jorden og i græsset (og i mine nyplantede 1 årige stokroser  >:( )
Men , men hunden rendte da bare igennem pilehegnet, hvilket hun aldrig har gjort før!! /d Hønsene blev jagtet rundt og løb heldigvis ind i hønsehuset, hvor hunden ikke kunne komme. Dog var en blevet skræmt ekstra meget, så den måtte vi indfange og der blev lukket for hønsene. /1
Næste morgen kl. 5 var jeg i køkkenhaven og der spankulerede en høne rundt, som meget gerne ville ind i hønsegården igen!!
Godt ræven ikke kom forbi!!
Lad os håbe at din lille høne også finder vejen tilbage uden en ræv i rumpen!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 06 ſeptember , 2010, 19:14 »
Alarmen er afblæst! Tricket med at lukke en galende hane og tre maraner ud lykkedes. Hun stod derude 10 min. efter, og fulgte med dem over til hønsegården, da jeg lukkede lågen op. Puuha. Sikke et held. (Og ja, jeg ved godt jeg er en hønemor, der altid ser det værste for mig med det samme - ka' altså ik' gøre for det *r).

Tak for hurtig assistance. Dette forum er jo guld værd  /o.

- Og så lige et billede af problemskaberen!
Venlig hilsen Tanja

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 06 ſeptember , 2010, 19:20 »
Vi troede forleden at vi havde fået spærret af for hunden, så hønsene kunne komme ud  og gå i køkkenhaven. Det gik også rigtig godt....de tøffede rundt og skrapede i jorden og i græsset (og i mine nyplantede 1 årige stokroser  >:( )
Men , men hunden rendte da bare igennem pilehegnet, hvilket hun aldrig har gjort før!! /d Hønsene blev jagtet rundt og løb heldigvis ind i hønsehuset, hvor hunden ikke kunne komme. Dog var en blevet skræmt ekstra meget, så den måtte vi indfange og der blev lukket for hønsene. /1
Næste morgen kl. 5 var jeg i køkkenhaven og der spankulerede en høne rundt, som meget gerne ville ind i hønsegården igen!!
Godt ræven ikke kom forbi!!
Lad os håbe at din lille høne også finder vejen tilbage uden en ræv i rumpen!!
Puha, godt Linux ikke fik hønsesteg, og hvor heldigt at ræven ikke slog et smut forbi jeres have den nat. Ak ja, vi hønseholdere har mange glæder ;).

- For øvrigt går det fint med rugeæggene. Et er trådt i stykker af skrukmutter, et er tomt, et ser tvivlsomt ud, men de sidste 7 er sprællevende :).
Venlig hilsen Tanja

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 06 ſeptember , 2010, 20:46 »
Heldigvis gør Linux ikke hønsene noget andet end hun hyrder dem!! Det kostede nogle halefjer, men heldigvis ikke mere!!
Det lyder godt med æggene, håber da at alle 7 kommer levende ud!!
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #8 Dato: 07 ſeptember , 2010, 09:00 »
Jeg håber og tror at de fleste høns der er gået hjemmefra, hopper op i et træ om natten, netop for at undgå rovdyr.

Vi havde en svensk blomsterhøne, der var hjemmefra i 3 dage. Så så jeg den støvbade inde hos naboen og fik jaget den tilbage på matriklen. (meget sky)  Sikke den drak og åd.... og så blev den solgt!!  ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #9 Dato: 07 ſeptember , 2010, 09:18 »
Jeg skulde passe naboens høns en gang for mange år siden, de havde den flotteste tværstribete pl rock jeg nogen sinde har set, en aften da jeg skulde lukke dem ind var han væk, samt et par høns, jeg var helt ude af den og lette og lette,...og jeg gik grætende i seng <W

Dagen efter vågnet jeg og så hanen og hønene gå ude og plukke korn.. jeg blev så overrasket, og samme aften fulgte jeg med. og han lusket sig ind i maskinhuset, fant en krog hvor han passet på sine 4 høns han da havde taget med sig....
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger

Offline Julie R

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 07 ſeptember , 2010, 15:31 »
Godt du fandt den.
 Jeg mistede min ynglings kylling i går, de gik frit i haven både høns og kyllinger. Pludselig var den mindste af kyllingerne væk, den er rimelig tam. Vi har kaldt, fløjtet og ledt overalt. Den er desværre nok væk for altid  :'(
 Så er glad på dine vejne.
Mvh. Julie

En del forskellige høns og nogle hunde.

0.1.    Dejlig datter
1.0.    Dejlig søn
1.0.    Vidunderlig mand