Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Livet i "rædslernes hønsegård"  (Læst 2132 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Frk. Høne

• Gæst
Livet i "rædslernes hønsegård"
« Dato: 01 Maj , 2008, 20:28 »
 <W <W <W <W nu orker jeg det snart ikke længere..... så går man ud for at natte dyrene - også ligger der to høns døde i hver sine ende..... den ene havde ligesom lavet en rede og den anden lå der bare!!!!! :'( det er godt nok mærkeligt. De så sunde og friske ud da de blev lukket ud i gården - de resterende ser også friske men betuttet ud. Fatter det altså ikke - er bare så ked af det. Det mystiske ved dem var, at det så ud som om de havde haft næseblod!!!!!!!  ??? Stakkels de som stadig lever - de må da tro at de ankommet til rædslernes hønsegård. Og her går man og gør alt for sine dyr. Er vildt frustrerende........

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
Sv: Livet i "rædslernes hønsegård"
« Svar #1 Dato: 01 Maj , 2008, 21:12 »
Jeg forstår din bekymring og undren! håber nogen kan give en god forklaring, jeg kan desværre ikke, men føler med dig! :(
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 01 Maj , 2008, 21:45 »
Du skriver at det ser ud som næseblod, er øjnene væk, så er mit bud at det er krager som du også tidligere har skrevet at du har mange af. Krager går altid først efter øjnene.

Hvis det er krager, så må du have net/tag over, i hvert fald til de bliver større.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Maj , 2008, 22:17 »
Hvor er det synd. Har du mod på at åbne dem og se om de bløder indvendigt?

Offline Helle

• Passiv bruger
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
« Svar #4 Dato: 02 Maj , 2008, 06:45 »
Stakkels dig. Hvor er det svært at være oppe imod en ukendt fjende. Du er nok nødt til at enten at finde ud af hvem din fjende er eller skyde bredt. Jeg kender ikke noget til krager, viste ikke at de kunne finde på at tage kyllinger. Derimod har jeg flere gange tidligere set skader inde i mit hønsehus, på jagt efter æg i redekassen. De var frække nok til at flyve ned gennem hønsegården, gennem et hul i volieren ind til den overdækkede del, ind gennem hønselemmen ind i huset og så derefter ind i hullet til redekassen. Det må have taget dem lang tids observation at finde ruten, og en viden om at for enden af vejen var der æg. Når først andre dyr opdager hvilke lækkerier høns byder på ja, så må man i gang med at kæmpe.

Det at der nærmest er en rende får mig til at tænke på rotter, - men det kan selvfølgelig være sket i kamp mod kragen. Heldigvis kender jeg ikke noget til rotter fra egne erfaringer. Det underer mig bare at de ikke er helt væk. Måske skal der observation på? Web-cam eller lignende????

Håber du finder "fjenden" og en måde at tage kampen op på. Selvfølgelig kan du finde kræfterne til kampen. Bare hold modet oppe. Der er jo stadig små liv at kæmpe for :)
Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Frk. Høne

• Gæst
« Svar #5 Dato: 02 Maj , 2008, 06:55 »
 <E Tak for jeres søde svar og foreslag. Begge høns var helt indtakt, hvis man kan sige det. Den ene havde ligesom puttet sig i en lille rede - og den anden så mere ud som om den bare var faldet om. Det så absolut ikke ud som om der havde været nogen form for kamp. Men jeg må da indrømme at jeg var lidt nervøs for at kigge ind i hønsehuset hertil morgen - men der lå 6 dejlige kyller og puttede sammen.  :) Vi startede ud med 10 for to uger siden - hvilket nu er reuceret til 6!!! Gad vide hvad det ender med - overvejer om jeg skal finde 4-5 orpington mere.
Ha en dejlig dag allesammen - og med ønsket om en god weekend.

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #6 Dato: 02 Maj , 2008, 11:53 »
Tror du skal vente med at indkøbe nye dyr til du har konstateret fjenden. Hvis dine dyr fejler et eller andet, vil de nye blive smittet og måske gå tabt. Du må ikke give op. Det er hverken svært eller indviklet at have høns og kyllinger, der er bare nogle faldgrupper og dem kan vi advare hinanden med, så man ikke behøver at prøve det hele på sin egen krop.

Hilsen Jette
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Hanne Lottrup

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 Maj , 2008, 14:13 »
Jeg er meget enig med Jette, og det var også derfor jeg foreslog at du kiggede inden i dem. Næseblod kan evt skyldes en autoimmundefekt hvor blodet ikke kan koagulere. Kyllingen ville også bløde indvendigt i så fald.
Det ville afklare om det var en sygdom, eller om der er en fjende.

Offline Signalhorn

• Passiv bruger
    • Fra burhøne til urhøne
« Svar #8 Dato: 02 Maj , 2008, 14:49 »
Jeg er meget enig med Jette, og det var også derfor jeg foreslog at du kiggede inden i dem. Næseblod kan evt skyldes en autoimmundefekt hvor blodet ikke kan koagulere. Kyllingen ville også bløde indvendigt i så fald.
Det ville afklare om det var en sygdom, eller om der er en fjende.

Kan det tænkes, at de har haft adgang til rottegift? Det har jo netop den virkning...?
Johan Gadegaard

Offline Majs

• Passiv bruger
  • 4 nye kyller
    • Marianne Storgaard
« Svar #9 Dato: 02 Maj , 2008, 16:52 »
Det er sørme synd, jeg føler med dig.
Hos mig døde en høne den anden dag, havde lige lukket op morgenen, den så frisk ud og havde lige spist lidt, pludselig lå den på ryggen og baskede med vingerne, så døde den, det tog 20 sekunder.
Jeg fik den obduceret, men dyrlægen kunne ikke se der var noget galt, det er åbenbart noget der sker af og til, en pulsåre brister eller noget andet, men det er mærkeligt.

Mvh.
Majs
Marianne Storgaard, ingen høns i øjeblikket, det kommer helt sikkert til foråret, 2 misser...

Frk. Høne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 02 Maj , 2008, 18:11 »
Er lige kommet hjem fra arbejde - og gik straks imod hønsehuset for at tælle - og de var der alle 6 - og de har været ude i gården idag.  :D Men jeg er spændt på de næste par dage.