Hej Helene
Selvfølgelig vil vi gerne hjælpe! Der er, som du siger, rigtig mange racer at vælge imellem. Der er ikke noget i vejen for at vælge flere slags... Hvis jeg var dig, så ville jeg prøve at lave en beskrivelse af hvordan du forestiller dig dine kommende høns. F.eks. kan du overveje om det skal være en race der kan skrukke, skal I have hane?, betyder udseendet noget og er der i så fald nogle racer du allerede kender og synes godt om?, hvor mange skal I have? osv...
Hvis I ikke vil have flere end 5 høns, så forestiller jeg mig, at det at lægge godt med æg om vinteren, kunne være et kardinalpunkt. Det ville det i al fald være for mig! Der er ikke meget grin ved at fodre på høns, der ikke lægger æg (det kan bedre gå, hvis man har mange høns og evt. flere slags

). Mine ubetingede favoritter er orpington fordi de er så søde at se på, har et supergodt gemyt (især til børn), de kan spises, de skrukker osv. Men de lægger altså ikke specielt godt med æg om vinteren...
Når du har pejlet dig ind på havd du kan tænke dig, så er næste udfordring at finde hønsene. Derfor kan det være en god idé at have flere mulige at vælge imellem, alternativt stor tålmodighed

Meeen der er mange fjerkræavlere i Jylland, som har rigtig mange dyr, så mon ikke det lader sig gøre

Til sidst, hvis ikke du er faldet i søvn

så kan det være en god idé at besøge nogen med høns og gerne de racer du har udset dig, så du kan opleve dem liv. Hønseskønhed og vurdering af deres gemyt er i høj grad et smagspørgsmål. Jeg ønsker dig held og lykke i din jagt!