Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sv: Madspild.  (Læst 1553 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Madspild.
« Dato: 03 ſeptember , 2010, 10:05 »
Har lige siddet og læst i dagens netaviser at der pr. år. total smides 200.000 ton mad mindre væk i DK. En pæn portion i gennemsnit pr. husstand. Så danskerne er tilsyneladende blevet mere beviste omkring dette pga. krisen.
Men mht. kantiner mv. er det helt rigtig, at der ryger uanede mængder ud, og bare går til spilde. Kunne ligeså godt bruges til dyrefoder. Jeg tror mange dyr ville sætte pris på at få serveret lidt mere varieret kost.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #1 Dato: 03 ſeptember , 2010, 10:43 »
For år tilbage arbejdede jeg i et hospitalskøkken i Sverige. Der gik alle madrester til en lokal svineproducent (der blev betalt for dem).
Gad vide, om ikke der findes tilsvarende ordninger her hjemme?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 03 ſeptember , 2010, 11:35 »
De ordninger findes ikke længere i Danmark pga af diverse love og regler omkring slagtesvin.
I gamle dage havde alle hoteller m.m. også en "svinespand"
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 03 ſeptember , 2010, 11:52 »
Min mand er kok i en kantine, og de har forgæves forsøgt at få lov til at sælge resterne af det varme mad som "take away" (det gør vi på mit arbejde - genial ordning), men det er blevet nedstemt. Derfor smider de dagligt ca. 5-15 kg frisk mad lige i skraldespanden. Spild af mad - faktisk totalt madsvineri :-\.

Mine høns lever derfor godt af resterne. I går stod den på pariserbøffer og sidste uge på roastbeef og flæskesteg :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #4 Dato: 03 ſeptember , 2010, 14:15 »
Min mand er kok i en kantine, og de har forgæves forsøgt at få lov til at sælge resterne af det varme mad som "take away" (det gør vi på mit arbejde - genial ordning), men det er blevet nedstemt. Derfor smider de dagligt ca. 5-15 kg frisk mad lige i skraldespanden. Spild af mad - faktisk totalt madsvineri :-\.

Mine høns lever derfor godt af resterne. I går stod den på pariserbøffer og sidste uge på roastbeef og flæskesteg :D.

Jeg vil være hane i din hønsegård! *f  <+
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #5 Dato: 03 ſeptember , 2010, 14:24 »
Da jeg for nogle år siden arbejdede på sygehus, allierede jeg mig med køkkendamerne, der så tog brød og kage fra inden resterne blev sendt til destruktion ::) for et eller andet beløb per kilo. Tit havde jeg flere store poser med hjem og hønsene kom pilende ud fra buskene når de hørte mig. Så gik vi i procession om til hønsegården. Nogle af os højt kaglende af forventning ;) - og dér blev hele baduljen hældt ud på jorden. SÅ startede sorteringen. KAGE FØRST! Var der ikke kage, blev jeg nidstirret og gokket til - der var ingen tvivl om meningen :(.  Var der meget kage var humøret højt. Inden natten var der ryddet op.
Jeg kvitterede med kage til personalet på afdelingen et par gange om måneden - med GULE æg i!
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 ſeptember , 2010, 18:06 »
Jeg har altid hadet at smide ting ud ( og desværre gælder det ikke kun for madvarer, så gammelt "skrammel" hober sig op i bygningerne) men en af de store glæder ved dyr er at stort set intet af organisk materiale går til spilde. Det er vist kun avocadoer som jeg har læst mærkelige forgiftningshistorier omkring der ikke går mere eller mindre direkte gennem en dyremave. og de ryger så til kompost. men ellers er det jo lykken for hvad der ikke direkte kan bruges kan dyrerne jo sagtens udnytte, hønsene tager hos os det mindste for de har alligevel adgang til mere grønt end hvad de kan nå at spise, men slagtes der koger jeg rester som de får lov at hakke i. så de også får nogle kødproteiner. Men der skal jo ikke mere end et lille hønsehold til for at konsumere det meste af det organiske husholdningsaffald. Har i øvrigt lige læst spændende artikel om meget enkle komposttoilletter som man underviser i at bygge i afrika, med gode illustrative eksempler, og hvorfor ikke have et sommerdas som ekstra toilet der kan benyttes og udnyttes i stedet for at hælde det i kloakken eller septiktanken. Konstrueret og placeret rigtigt er det jo ikke noget der genere.

Rasmus

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #7 Dato: 04 ſeptember , 2010, 11:04 »
Jeg henter en gang om ugen "gamle" grøntsager hos en grønthandler. Der er gerne et par kasser med alt muligt. Specielt bananerne er jeg glad for, for de fejler som regel ikke noget, og kan fryses ned og bruges til smoothies, kager osv. :)

Og så spiser gederne jo nærmest alt :) Også de rester som hønsene ikke gider at ha', samt alle de nedfaldsæbler der er i haven...en skøn aktivitet med dagplejebørnene, når vi går ned med en spand og samler æbler til gederne *h

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #8 Dato: 04 ſeptember , 2010, 11:18 »
De ældre på "mit" plejehjem glæder sig over de spande af mad jeg "slæver" hjem til hønsene.
Alle er glade !!
I kan tro at hønsene ved hvad en hvid spand i hånden på mig betyder ! <P
« Senest Redigeret: 04 ſeptember , 2010, 13:15 Fra Lene, Rungsted »

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #9 Dato: 04 ſeptember , 2010, 13:26 »
Og så må man ikke en gang give det til de hjemløse pga de love og regler, for en sølle slik.. eller deres hunde?  :-\
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #10 Dato: 04 ſeptember , 2010, 14:33 »
Jo. maden fra storkøkkener og kantiner må skam godt gives til dyrene når der først er kogt ihjel. i en kedel ved landmanden, men på grund af alle de regler og skidt der findes er det ikke rentabel i dag.

Fødevaremyndighederne siger det er på grund af smittefaren.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #11 Dato: 04 ſeptember , 2010, 16:05 »
EU har bestemt at fodring af husdyr med køkken- og madaffald er totalt forbudt, eneste undtagelse er pelsdyr.
http://pdir.fvm.dk/Biproduktforordning.aspx?ID=6393

"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #12 Dato: 04 ſeptember , 2010, 16:46 »
Ok, viste ikke lige det nye EU værk , for kendte en der fodrede svin med mad fra diverse køkkner i byen, og der fik han påbud at det skulle koges meget længe og har ikke siden han stoppede med det fulgt med i diverse regler.       

Offline P. Jakobsen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 04 ſeptember , 2010, 20:11 »
Så må man gerne donere mad til de hjemløses hunde  ::) Det er jo pelsdyr.  ;D

Ej hvor er det altså bare lalalal med alle de regler. Og så samtidigt med det overforbrug, og maddumping i U-lande.

Meget kan man sige om EU.. Men noget godt hvad angår fødevarer er bare  /d
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #14 Dato: 04 ſeptember , 2010, 21:33 »
Ikke fordi jeg vil reklamere for lovbrud, men det er vel ikke forbudt at bruge lidt sund fornuft?

Det med ikke at sælge / forære æg væk uden diverse formularer/godkendelser osv. kan jeg altså ikke tage alvorligt. Det er et overflodsproblem, tænk på vores forældres generation. Man er blevet fuldstændig fremmedgjort over for fødevarer. Skulle de være mere lødige fordi der er en label og en udløbsdato på?

En rask naturkatastrofe i Danmark (selvfølgelig ikke ønskværdig) kunne måske vække folk op af den pseudo-virkelighed vi lever i.

Jeg har tilmeldt mig en gruppe på facebook med madspild, men stor var min skuffelse da der blev udsendt en meget tynd henstilling om ikke fråse/indkøbe for meget omkring juletid.  ::)
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!