Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har ringet til dyrlægen i dag...  (Læst 19192 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Jeg har ringet til dyrlægen i dag...
« Dato: 02 ſeptember , 2010, 13:51 »
Så hvad fejler jeg ???

Nej. Nu er efterårs problemet startet her igen. Mine høns ryster på hovedet og er blevet forkølet, nogen står og gaber. Har mistet mine 3 orloff høner :( Så i dag fik jeg nok, ringede til dyrlægen. Jeg snakkede, forbavsende nok, med en der havde forstand på høns  /o Han ville så give mig noget pencilin eller noget til dem, men han ville ringe senere i dag og jeg venter bare på hans opkald. Vil jo nødig miste flere.

Jeg krydser fingre for at det ikke bliver en dyr affære, men jeg gider snart ikke se på syge dyr mere.
Har endda prøvet at bruge røgtabletter fra america thisted samt stoppet dem med hvidløg, men også uden held.

Har snart ikke tid til at prøve med alt mulig forskelligt da jeg måske bare mister flere endnu.

Jeg vender tilbage med en opdatering senere...
« Senest Redigeret: 02 ſeptember , 2010, 19:29 Fra bettina30 »
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

pylle pylle

• Gæst
Sv: Jeg har ringet dyrlægen i dag...
« Svar #1 Dato: 02 ſeptember , 2010, 14:05 »
det lyder da træels.. får de træk?? eller har de orm?? håber du finder ud af noget, så at de kan blive friske,..

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 02 ſeptember , 2010, 14:16 »
Hej Bettina..

det er bare så fustrerende når dyrene ikke er raske..men tænker her også på om det kan være træk..enkelte af mine nyser også, men tror det er pgr. af at jeg ikke lukker deres hønselem om aftenen..

Nu vil jeg også gerne advare om at købe alt for mange nye dyr ind i en allerede sund og god besætning.
For et par år siden købte jeg mange nye dyr og fik et udbrud af "jeg ved ikke hvad" enkelt voksne døde og nærmest halvdelen af alle kyllingerne jeg havde..det var bare så trist..jeg overvejede at slå hele besætningen ned, men nænnede det ikke..
Så de stærkeste overlevede og blev tilbage og i dag har jeg ingen problemer,,jeg tænker mig altid om når jeg køber voksne dyr..og foretrækker at købe rugeæg eller helt små kyllinger..
Det er pokkers ærgerligt at få noget sygdom in i stalden..

Krydser fingre for det bare er efterårsforkølelse hos dine dyr.

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 02 ſeptember , 2010, 14:56 »
Orm er det ikke. havde det dog bare været det. Behandlede med saltsyre for ca 1-2 måneder siden, gav i et par dage da de første tegn kom, men uden held. ::)

De får en lille smule træk hvis vinden står ind ad lemmen, som den gør en sjælden gang imellem og det gjorde den for et stykke tid siden, tænkte nok at det gik galt.

Puha Rikke jeg passer sådan på med at få voksne dyr ind både pga sygdomme og specielt hønselammelse, som er min største skræk. så holder mig til rugeæg og sunde kyllinger. Det er så flere mdr siden jeg fik nye dyr ind.  ;)

Jeg ku nemt blive enig med dyrlægen om at det er forkølelse og han fortalte at der var mange tilfælde af det nu. Men venter stadig på at han ringer.  ::)

Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 ſeptember , 2010, 15:20 »
Så ringede dyrlægen og han vil komme forbi med anibiotika eller pencilin til dem i morgen formiddag og virker det ikke inden for et par dage, må vi prøve en ormekur til dem. Det er altså rart med en der kender til høns, snakkede jo med en sidste år som ikke viste noget som helst om det. 
Mvh Bettina.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #5 Dato: 02 ſeptember , 2010, 18:23 »
I slutningen af vores lange kolde vinter blev mine også meget slemt forkølede og nogle fik meget slem øjenbetændelse. Da de begyndte at dø for mig fik jeg også penicillin hos dyrlægen, men han havde ikke forstand på fjerkræ og gav mig noget bredspektret noget til større dyr (får, heste og køer) - så regnede han dosis ned efter vægt og jeg gav dem det i vandet. MEN dyrene blev helt raske uden men - nogle gange er medicin (desværre) bare sidste udvej...

Jeg er nysgerrig efter at vide hvilket penicillinpræparat din dyrlæge giver dig - kunn du ikke lige melde det herind?
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 ſeptember , 2010, 19:23 »
Det var sådan set en tråd du havde skrevet i som inspirerede mig til at ringe til dyrlægen,  ;) Jeg fik en snak med ham og han ville give det samme som du fik, aquacycline. Det kom jeg til at se bagefter. ;)
Han fortalte også at det var det billigste at bruge.

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=9284.15

Så jeg håber på bedring.

Men jeg skal nok melde tilbage herinde  ;D
Mvh Bettina.

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Jeg har ringet til dyrlægen i dag...
« Svar #7 Dato: 02 ſeptember , 2010, 20:49 »
Super! Så var det jo ikke helt galt det jeg fik i sin tid! ...og godt min tråd kunne hjælpe...   /o
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #8 Dato: 02 ſeptember , 2010, 21:22 »
Ja for da jeg ringede til dyrlægen i tidernes morgen fik jeg at vide at de skulle have en død høne ind og derfor kom det til at koste ca 2000 kr. Man ku virkelig høre at han ikke var så klog i sit fag men din tråd fik mig til at ringe og gøre et forsøg mere, så jeg takker  /o
Mvh Bettina.

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 02 ſeptember , 2010, 21:33 »
Hvad med æg og slagtning, har dyrlægen sagt noget om hvor lang tids tilbagehold der er på Aquacycline?
Håber dine dyr bliver raske hurtigt - rigtig god bedring med dem.
MVH Lotte
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #10 Dato: 02 ſeptember , 2010, 22:00 »
Det står i tråden, som Bettina linker til :) 7 dage for æg, og 30 dage for slagt :)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #11 Dato: 03 ſeptember , 2010, 07:57 »
Dyrlægen sagde så at han mente det var 14 dage til mig men han var ikke helt sikker. Men det ved jeg nok når han har været her.  :)
Håber på det bedste resultat.

Mvh Bettina.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 ſeptember , 2010, 09:37 »
Da mine var syge og var på forskellige antibiotika var det ved de fleste præparater 10-14 dage for æg og 30 dage for slagt ;)

God bedring med dem, det er så træls at have syge dyr!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #13 Dato: 03 ſeptember , 2010, 11:31 »
Tak, ja det er træls at se på, samt at det er synd for dem, men der er så langt bedring på de første ramte i dag, og har så en 4 stykker der stadig sidder og hænger , hvor af at 2 stk er slemt angrebet.
Venter stadigvæk på at han kommer..
Mvh Bettina.

Offline Loppe

• Passiv bruger
  • Opdrætter Retrievere www.waterloodogs.dk
« Svar #14 Dato: 03 ſeptember , 2010, 13:10 »
Mine har haft snot længe længe.....men de er friske og raske ellers, jeg tættet alle åbninger der kunde komme træk ind, og det er blevet noget bedre...men...om jeg kunde få dem snot frie uden for store omkostninger så ville det jo være super ;)
Mvh Yngvild 

1.3 Gul Plymouth Rock
1.3 Maracuaner
0.1 Blå Australorps
0.2 Sort Australorps
0.2.Sølvhalset Maran
1.3 Lys Sussex
1.1 Hvid gås
div høner
1.3 and

Verdens dejligste Mand og to deiligste piger