Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan skal en god hane opføre sig?  (Læst 3229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line D

• Passiv bruger
Hvordan skal en god hane opføre sig?
« Dato: 30 August , 2010, 11:52 »
Hej Alle i skønne mennesker :)

Jeg har selv udruget nogle dejlige høns i år, men nu står jeg i det dilemma at jeg skal vælge mellem to haner..... Det er svært får de er skønne på hver deres måde.

Den hvide (døbt Carl) var meget tam som lille, han sad på arm og hoved og nød at blive kælet, han synes stadig det er hyggeligt at sidde på arm, men er ikke helt så tam længere.
Men Carl bryder sig speciaelt ikke om den anden hane, han er efter ham hvilket jo er ganske naturligt da Carl er den ældste og største. Men jeg synes også han er ret strid mod hønsene? Han parre dem hvilket jo er okay, men han hakker dem uopfordret i nakken ind imellem og de flygter faktisk fra ham når han kommer gående??

Den anden hane (døbt Snapper) Er utrolig rolig, lidt nervøs grundet Carl, men går og pludre og er meget vellidt af hønerne, når han kan tilsnige sig lidt tid sammen med dem, uden at blive forvist af Carl.
Han er dog ikke så menneske vant som Carl og der er ingen fysisk kontakt overhovedet.

Carl er min mands yndling, Snapper min ;)

Håber i kan hjælpe mig til at vælge hvem der skal herske over hønsegården og hvem der skal bringe glæde ved middagsbordet :)

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Sv: Hvordan skal en god hane opføre sig?
« Svar #1 Dato: 30 August , 2010, 12:17 »
Jeg ville jo nok vælge den venlige hane (Snapper), da sure haner i længden ikke er så sjove. Tænker, at måske Carl er blevet for præget på mennesker i en tidlig alder? Ikke til at sige, men det er sikkert, at Snapper vil vokse vældigt i selvtillid, når/hvis Carl er væk.

Held og lykke med valget (jeg ved godt det slet ikke er nemt, specielt ikke når den ene er tam...).
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 30 August , 2010, 12:42 »
Jeg ville også beholde den rolige.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Alma Lynge

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 30 August , 2010, 13:31 »
Jeg ville også vælge den rolige.

Jeg er desværre ved at bygge en teori op om at FOR menneskeglade haner IKKE altid er lykken.
Min tidliger meget tamme hane gik til sidst på mine små børn. Tror, at en hane der IKKE er FOR tam flytter sig - også når der kommer en 3-årig forbi.
... eller også håber jeg det bare...  ;D

Carl må på middagsbordet!

PS. Tror også at jeg snart står i samme dilemma som dig - men dér vælger jeg altså den mest sky... er planen i hvert fald...  ;)
1.3 Skånske blomsterhøns, 0.2 heste, 2.0 katte, 1.2 børn og 1.0 buddhist (så mor her, svinger selv øksen ;) )

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 30 August , 2010, 16:14 »
Den lidt hidsige hane er ofte den der befrugter bedst, specielt ved de store tunge og ofte lidt roligere racer.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

frida

• Gæst
« Svar #5 Dato: 30 August , 2010, 21:08 »
Jeg ville vælge den der er rarest ved hønerne. Jeg tror, man vil ærgre sig over at se sine høner være "småængstelige", og måske med rifter og sår på sig, ved at vælge "forkert".
Min hane er meget nervøs for mennesker (og mange andre ting), men han bruger hele sit liv på at behage sine høner /o. Han ligger ved siden af dem, når de lægger æg, eller skrukker. Han kommer med beroligende "brumme-lyde" og finder lækkerier, når en høne går i "selvsving" :o. Han trisser stille afsted med de små kyllinger :). Derudover skaber han ro i hønsegården, når damerne skændes, og mange andre ting. Det er lidt ærgeligt, at han ikke vil komme til os mennesker :-\, men han er jo trods alt en hane, og glæden ved at se på den harmoniske flok, opvejer jo klart ærgelsen over hans forbehold for os ;D
Held og lykke med dit/jeres valg :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 31 August , 2010, 07:20 »
Enig!
En hane kan jo også være så lidt bange for mennesker, at han er aggressiv  <B
Tro mig - ingen vil ønske sådan en.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Line D

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 31 August , 2010, 09:11 »
Tusind tak for alle jeres svar :) Jeg kan jo godt se hvor valget bære hend af ;) Så skal manden bare overtales  ::)