Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Vores nye høns er skrækslagne!?  (Læst 6709 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tine3

• Passiv bruger
Vores nye høns er skrækslagne!?
« Dato: 29 August , 2010, 10:07 »
Hej.

Vi fik 5 New Hampshire kyllinger i går, de er 3 mdr. og 2 uger.

Vi satte kassen ind i hønsehuset og lod den stå en 10 minutters tid.
Lukkede lugen, så de ikke kunne gå ud i hønsegården, og åbnede så for kassen.
De gik alle over i det samme hjørne og blev stående dér i én stor klump.

Jeg lod dem være i en halv times tid, og gik så over for at åbne lugen, så de kunne komme ud,
men nej, den var de ikke lige med på. De blev stående, hvor de var....

Jeg lod dem være i et par timer, og her begik jeg så måske dumheden, jeg gik over og løftede dem forsigtigt ud af lugen, og jeg lukkede faktisk lugen, for jeg var jo klar over, at de ville forsøge at komme ind igen.
Gik om til dem og satte mig hos dem, de var ikke bange for mig, men de samlede sig igen i en klump, hulter til bulter, oven på hinanden........
Så lod jeg dem være resten af dagen. Vi har to gamle høner, som aldrig nåede i nærkontakt med dem, og som til sidst også kom ind for at sove.

Her til morgen åbnede jeg så igen.
De to gamle kom ud, de 5 nye blev inde. 3 spiste, 1 stod og pudsede sine fjer, den sidste blev liggende under redekasserne.
Vi gik over og satte os i kaningården, ved siden af hønsegården, og sørme om ikke den ene nye pludselig stak hovedet ud af lugen, og kom faktisk ud. SÅ, tænkte vi, nu løser det hele sig af sig selv, ting ta'r bare tid. Men nej, hun havde lige været ud 1 minut, så løb den ene gamle ned og jagede hende ind igen. Så, nu er vi tilbage, hvor vi startede, alle 5 ligger skrækslagne under redekassen.

Så, hvad pokker gør vi for at fremme familiesammenføringen?  ???

Og, et tillægsspørgsmål, er én redekasse, dog med 2 rum i, nok til 7 høns?

Venlig hilsen
Tine
« Senest Redigeret: 29 August , 2010, 10:10 Fra Tine3 »
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
1.1 virkelig søde kaniner
0.3 new hampshires

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Vores nye høns er skrækslagne!?
« Svar #1 Dato: 29 August , 2010, 10:15 »
Velkommen på forum, Tine  :D
Du har ret:
Ting
Ta'r
Tid
Det er normal adfærd at de to "gamle" bitcher lidt, der går nok en uges tid inden den nye hakkeordenn er faldet på plads.
Jeg vil tro, du har nok redeplads. Selvom du sætter flere redekasser op, kan det sagtens være, at hønerne foretrækker en eller to af dem, sådan er det hos os. Der kan være ledige reder, men alligevel står hønerne i kø og tripper for at komme til i den rede, der er optaget. *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline akmc

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 August , 2010, 11:23 »
min beskedne erfaring går på orpington ind til blomsterhøns 2-3 uger for de virkede som om de altid havde gået sammen .
og faverolles til orpington det tog så kun 2 dage , måske for de de begge er meget rolige .

bare tag det roligt det skal nok komme /o
mvh christian
0.4 Røde Amerikanere
0.2 Grünleger
0.4 Hvid italiener
0.2 Homo sapiens

Offline Kemal Yasar

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 August , 2010, 14:36 »
hej Tine

Har selv for ikke så længe siden sammenført 3 isa warren til min lille flok dværg wyandotter som heller ikke lige gik som forventet. Har lært det at man bare skal være tålmodig så hirakiet finder plads. Mine dværge var skræmt for livet da de så de her isa´er men de er kommet fint ud af det sammen efter en 2 ugers tid.

Min wyandot dværg hane er stadig lidt i tvivl om hvor han befinder sig i hirakiet da han tøver lidt når isa´erne nærmer sig. Så bare vær tålmodig for her bliver det bedre dag for dag.

Mvh

Kemal
0,3 hvid / sort columbia dværg wyandotter
1,1 sølv randet dværg wyandotter

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 29 August , 2010, 15:09 »
Alt kommer til den der venter.

Og lad dem styre det selv i den grad det er muligt ..... de skulle jo nødig blive bange for mennesker også  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Mette M.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 29 August , 2010, 17:15 »
Hej

Jeg er helt enig - havde nogle dværgsilker gående flere dage i hønsehuset - men ligeså langsomt begynder de at komme ud - de andre tabte lidt interessen for de nye - og nu går de alle sammen rundt ude i hønsegaarden  /o

Det skal nok komme  /o
Med venlig hilsen
Mette M.

Den heldige ejer af:
2,o store hvide silkehøns med skæg
o,1 hvid dværghøne
o,o,3 hvide dværgkyllinger med skæg
o,o,1 dværgkylling (brun - af silkemor)
1,o forkælet kat (:

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 August , 2010, 18:44 »
Tak for alle jeres svar.

Dejligt at se, at I alle mener, det bare skal tage den tid, det nu ta'r, det gør mig da lidt mere rolig.  ;)

Men det er nu blevet en vane, at hver gang jeg kigger til dem, så skal jeg liige tælle til 5, - jo, de er der.  :)

/Tine
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 ſeptember , 2010, 22:09 »
Lige en update:

Nu har jeg ladet dem passe sig selv, siden i søndags, og de kommer stadig ikke ud.
I dag satte jeg mig så ind til dem, i en halv times tid, - i hønsehuset, vores naboer har også kommenteret, hvor megen tid, vi bruger i diverse dyre indhegninger.  :)
De er helt fortrolige med mig, slet ikke bange. Så gik jeg ind i hønsegården, og satte mig med en kop kaffe ved lågen ind til hønsehuset, og så kom de sq ud! Eller, dvs. 4 ud af 5, kom ud.

Den sidste hænger godt nok noget i bremsen, enten hænger den ene vinge, eller den anden vinge, eller halen. Den står bare for sig selv og småsover. Jeg har prøvet at kigge efter synlige tegn på skader, men fandt ingen, den har drukket vand i dag, den ville ikke spise kraftfoder, jeg blødte så noget op i vand, det spiste den lidt af. Kan den bare være lidt bag'u' (ja, jeg er fynbo), i forhold til de andre, eller er den mon syg, - hvad kan jeg gøre for den?

De 4 andre fik taget støvbad til den store guldmedalje, 2 gange kom hende den sure gamle hen og skræmte dem ind, men så længe, jeg sad der, kom de hurtigt ud igen, så ja, jeg er fortrøstningsfuld, det skal nok gå godt med dem.

Og så lige et tillægsspørgsmål igen, (nu hvor jeg endelig kunne komme herind igen  ;) ), de sover jo altså på gulvet, skal jeg hjælpe dem op på pinden, eller finder de selv ud af det?

Hilsen
Tine

1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #8 Dato: 01 ſeptember , 2010, 23:05 »
hvis du har en der hænger som du beskriver, så isoler den så den ikke kan smitte de andre hvis den er syg, se lige efter om den har fast lorteklat sidende bagi, det kan give forstoppelse.

Hønseguf er løsningen på mange problemer, du kan søge på det herinde, det er et glimrende midel til skrantere.

Du kan gå ind til dem hver aften og sætte dem på pind i en uges tid hvis det tager så lang tid, så får de ideen og begynder selv at gå på pind til sengetid.

De skal nok finde sig til rette.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 01 ſeptember , 2010, 23:25 »
Pind eller ikke pind tror jeg er individuelt for hønsene, og bestemt også afhængigt af race.

Jeg har en blandet flok og ca halvdelen foretrækker at gå på pind om aftenen, resten fordeler sig på gulvpladser og i redekasser.

Silkehøns er hos mig helt klart til en plads på gulvet. så meget er sikkert.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 02 ſeptember , 2010, 07:46 »
Pind eller ikke pind tror jeg er individuelt for hønsene, og bestemt også afhængigt af race.
Men det er nu rarest, når de sover på pind, så redekasserne ikke bliver skidt til. Hønsene bliver heller ikke snavsede bag i, hvis de sover på pind. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tine3

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 02 ſeptember , 2010, 17:26 »
Aj, i dag er der en til, der skranter.  Det er dælme da frustrerende. ???

Jeg løber snart tør for isolerings-muligheder.

I øvrigt har jeg givet dem alle hønseguf, og de elskede det!
Hvor tit giver man dem det?

Nå men, de 3 har det godt, de bliver stadig jaget ind af hende den sure, men kommer hurtigt ud igen.

/Tine
1.0 sød blandings hund
1.1 rigtigt søde misser
0.3 new hampshires

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 02 ſeptember , 2010, 20:05 »
Man kan jo give dem en lille portion hver dag så længe der er nogen der skranter, hvidløg i store mængder er et glimrende midel mod alverdens ulykker. /o og så bliver du jo meget populær
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn