Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Majs til høns hel eller knækket?  (Læst 17369 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line D

• Passiv bruger
Majs til høns hel eller knækket?
« Dato: 27 August , 2010, 11:42 »
Hvad trives de bedst med? Hvad er jeres erfaringer?

Hilsner Line

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Majs til høns hel eller knækket?
« Svar #1 Dato: 27 August , 2010, 11:44 »
Smid hele kolber ind .... så har de noget at underholde sig med.

Og hvis de er i løs vægt ..så hele ....de kan sagtens sluge dem.
Med venlig hilsen Søs

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 27 August , 2010, 12:07 »
Hvis du mener i sække, så er knækket majs vist det bedste for dem, det bruger jeg til mine høns og heste får også af og til en håndfuld, de får også hele majskolber.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline jenslyn

• Passiv bruger
  • tullemor med silkekylling.
« Svar #3 Dato: 27 August , 2010, 12:25 »
hej 
jeg har lige købt en hele sæk med knæk majs
som exter foder, det hygge de sig med. en hånd fuld engang i mellen
fra tikøb mølle
0,2 isa og 0,2 tværstrib skovhøns  0,2 sort skovhøns 0,1 shiba .silke 15 år og joakim 13 år

Offline Gitte Klavsen

• Passiv bruger
  • 1.13 dværvhøns af ukendt race
« Svar #4 Dato: 27 August , 2010, 12:41 »
Jeg hænger majskolben op, det gir lidt ekstra arbejde, og de elsker den. De får også knækket majs, har prøvet de hele, men dem ville de ikke spise.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 27 August , 2010, 22:00 »
Min nabo har nu på 5. år haft majsmark helt op til min gårdsplads (hvilket skjuler udsynet over Suså-dalen fra vores bolig fra juli til høst i oktober).

Pudsigt nok giver de sidste rækker majs op mod min gårdsplads et relativt lavt antal majskolber ::)

Høns, grise og heste ELSKER majskolber. ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #6 Dato: 27 August , 2010, 22:09 »
Mine høns får knækket majs blandet i deres foder, det elsker de. De elsker også hele, friske majskolber, men jeg har desværre ingen majsmarker i nærheden, hvor jeg kan gå på rov, så det blir' kun givet som en ekstra lækkerbidsken engang imellem, når der er tilbud på kolber i Brugsen  ;).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 August , 2010, 22:26 »
Mine høns får knækket majs blandet i deres foder, det elsker de. De elsker også hele, friske majskolber, men jeg har desværre ingen majsmarker i nærheden, hvor jeg kan gå på rov, så det blir' kun givet som en ekstra lækkerbidsken engang imellem, når der er tilbud på kolber i Brugsen  ;).

De majskolber der købes i brugsen er sukkermajs, en ganske anden majs end den der dyrkes på marken til kreaturfoder, her taler vi om fodermajs som ikke er søde i smagen, de er intet værd i husholdningen.

KarinP

• Gæst
« Svar #8 Dato: 27 August , 2010, 22:39 »
Vores "mark-nabo" dyrker sukkermajs på et par marker og da man normalt kun kan bruge 1 af kolberne fra hver plante til salg, bliver der masser tilbage til mine høns. Det er godtnok noget de bare ELSKER  ;D

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 28 August , 2010, 07:09 »
De majskolber der købes i brugsen er sukkermajs, en ganske anden majs end den der dyrkes på marken til kreaturfoder, her taler vi om fodermajs som ikke er søde i smagen, de er intet værd i husholdningen.
Ja, det ved jeg. Vi gik som børn altid på rov i majsmarkerne, og var lykkelige over de 5-6 kolber vi fik listet ned i pose og med hjem, og skuffelsen var lige stor hvert eneste år, når den flotte sprøde majs smagte af... Mel :-X.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

smilla25

• Gæst
« Svar #10 Dato: 28 August , 2010, 09:34 »
Mine får hele majskolber, det elsker de! Som regel hænger jeg dem op så de har noget at "arbejde" lidt med, men ellers får de bare en hel majskolbe på jorden ;) Og den forsvinder hurtig!

GKV

• Gæst
« Svar #11 Dato: 28 August , 2010, 09:44 »
Min nabo har nu på 5. år haft majsmark helt op til min gårdsplads (hvilket skjuler udsynet over Suså-dalen fra vores bolig fra juli til høst i oktober).

Ja, de satans majsmarker, hos os er det det samme, en stor mur der tager den smukkeste udsigt og desværre kan de dyrkes år efter år på de samme marker.Findes der førøvrigt noget grimmere end en afhøstet stubmajsmark?

Da vi købte ejendommen var der på den store mark en grusgrav, med store jordbunker der tog udsynet til følge.Vi vidste dog at indenfor et par år ville de blive fjernet og grusgraven reetableret til landbrugsjord.

Jeg havde sådan håbet på enten græs til kobonden eller i det mindste en bølgende kornmark, men AK, sådan blev det ikke.

VH Gunni.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 28 August , 2010, 10:04 »
vi bor også lige op ad majsmarken(8.år i træk har vi majs foran vores vinduerne) det er perfekt skjulested for ræven om sommeren /d og dejligt sted for dådyrer om vinteren -de tager alt det der ikke blev høstet. Vores høns elsker høsttiden -alt hvad der falder fra vognen er til vores høns... desværre også på vejen så jeg må holde øje med dem der til sept/oktober og samle alt fra vejen så de ikke udsætter sig for fare.
Synes egentligt ikke det ser så grimt ud med majsmare i baghaven... grønt er det, og vi bor på en bakke så udsigten generer det heller ikke.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #13 Dato: 28 August , 2010, 13:12 »
Jeg har ellers altid ønsket mig en majsmark som nabo, men kan da ud fra jeres svar læse, at jeg skal være glad for den udsigt vi har fra køkkenvindue/gårdsplads hvert år :):

-hvilket jeg også er! :D Håber også på at de vil forsøge sig med rapsmarker engang... *h

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #14 Dato: 28 August , 2010, 16:00 »
Hmm...  jeg er da glad for den store majsmark, der hvert år omdanner vores ellers så åbne gårdsplads til en hyggelig lille gård med dejlig læ - jeg savner den næsten om vinteren. Og det gratis hønsefoder efter høsten i efteråret er da en fantastisk sidegevinst.

Og til Christina - vi har en mark lige uden for vores stuevindue, hvor der skiftes mellem raps og korn - helt fantastisk! Jeg håber for dig at du kan få et flot gult tæppe uden for dit vindue en gang også!  *k

Ja undskyld mit svar ligger uden for det oprindelige spørgsmål - jeg ved simpelthen ikke om knækket skulle være bedre end hele majs... 
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.