Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Foder.Gør i det selv.Gør i det ikke selv? Altså blander. Hvorfor/Hvorfor ikke?  (Læst 15784 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
  • Vil det gå galt at bevise Murphy's lov?
Ja nu er jeg jo ikke inde i noget af det her. så var af den opfattelse at det billigeste og nemmeste måtte være at købe sådan en komplet hønse foder til 100 kr pr 25 kg.  /o  /d  ???

Hvor meget billiger kan man gøre det selv da?. Jeg tænker også på her snakker vi en komplet foder til 4 kr pr kg, dvs de får det de skal have, der er ingen "bøvl" med at skulle have 5-10 sække med forskellige ingredienser, ingen bøvl med at blande, ej heller med at hente de forskellige ting ( ud over den ene sæk ;) )

Men ret mig endelig hvis jeg tager helt fejl. Og gerne med eksempel på hvilken foder der skal bruges, blandings forhold samt priser på den foder i anbefaler ( vil lige indskyde at der er landmænd i familien, så muligheden for billig korn mm er der).
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone
0.1 Kæmpe Hund :)

If it's not broken. DON'T FIX
Husk En god overskrift betyder SÅ meget for interessen for din tråd!!!
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=24598.0

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Joo, det nemmeste er jo at købe komplet-foder. Men det er da lidt kedeligt for hønsene (synes jeg). Derfor køber jeg tilskudsfoder (til ca. samme pris) og drøjer det med hvede (som jeg får til 1-1,5 kr. kg hos en landmand) plus grønt, hønseguf, køkkenrester med mere. Det tror jeg hønsene synes er sjovere - og det giver dem beskæftigelse. Det nedsætter også prisen, idet jeg vil tro de spiser mere korn end pillefoder. Og det er IKKE pillefoderet de kommer pilende for at spise  :D
Mvh Marianne

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Jeg blander. Korn er billigere end fuldfoder, og de kan bedre lide det. Jeg laver en blanding af byg, hvede og æglægningsfoder, og så får de køkkenrester. Om vinteren får de også majs, da det skulle være ekstra godt og fedende når de fryser. Ja, det ville da være nemmere med en sæk, men bare tanken om selv at skulle spise det samme dag efter dag gør at det vil jeg ikke udsætte mine høns for. ( Og ja, jeg er meget glad for mad!  ;) ) Jeg har også hønsene løbende frit i haven på skift, så de spiser grønt og div. insekter, men det kan de jo ikke leve af. Jeg tror at en varieret kost holder hønsene mere sunde. Jeg har mine forskellige slags foder stående i store spande med låg ude i laden, så det er ikke så bøvlet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
Joo, det nemmeste er jo at købe komplet-foder. Men det er da lidt kedeligt for hønsene (synes jeg). Derfor køber jeg tilskudsfoder (til ca. samme pris) og drøjer det med hvede (som jeg får til 1-1,5 kr. kg hos en landmand) plus grønt, hønseguf, køkkenrester med mere. Det tror jeg hønsene synes er sjovere - og det giver dem beskæftigelse. Det nedsætter også prisen, idet jeg vil tro de spiser mere korn end pillefoder. Og det er IKKE pillefoderet de kommer pilende for at spise  :D

Uppss.. jamen vores skal skam også have alle køkken resterne, og går på "græs mm" så de får "tilskud" der.

Du skriver hønseguf". og plus grønt. Ja spørger måske dumt, men ved ikke bedre ;)
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Du skriver hønseguf". og plus grønt. Ja spørger måske dumt, men ved ikke bedre ;)

Hønseguf er slik for høns... se link til opskrift ude til venstre under Artikler om foder. Det kan varieres i det uendeligt, efter hvad man lige har, men hvidløg, a38 og olie bør altid være til stede.
Mvh Marianne

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
Jeg blander også selv køber havre og hvede i løs vægt for 0,80-1,00 kr kiloet og blander så op med majs (som jeg er så heldig at få foræret sammen med noget byg) samt tilskudsfoder købt hos Land og Fritid for ca 125 kr for 25 kilo.
Med mindre jeg kan få fat i noget svinefoder.
Blandings forhold: Havre 40% Hvede 30% Majs 10% Byg 10% Tilskudsfoder/Svinsfoder 10%.
Derudover hvad de selv kan skrabe frem i haven og rester fra køkkenet.

P.s. har i år fremavlet økologiske kyllinger der er ingen smags forskel det er bare en større glæde ved at spise fuglen når man ved hvad den har spist.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
Jeg blander også selv køber havre og hvede i løs vægt for 0,80-1,00 kr kiloet og blander så op med majs (som jeg er så heldig at få foræret sammen med noget byg) samt tilskudsfoder købt hos Land og Fritid for ca 125 kr for 25 kilo.
Med mindre jeg kan få fat i noget svinefoder.
Blandings forhold: Havre 40% Hvede 30% Majs 10% Byg 10% Tilskudsfoder/Svinsfoder 10%.
Derudover hvad de selv kan skrabe frem i haven og rester fra køkkenet.

P.s. har i år fremavlet økologiske kyllinger der er ingen smags forskel det er bare en større glæde ved at spise fuglen når man ved hvad den har spist.

Tak for det rigtig rart med nogle som ville komme med nogle tal.. var ved at tro at det "fabriks hemmeligheder" med de foder blandinger

Er der ingen brug for skaller/kalk? med den her blanding du kører med, eller andre ting ?
« Senest Redigeret: 23 August , 2010, 16:45 Fra Jimmy R J »
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone

Offline pimhund

• Passiv bruger
Jeg giver de små hønsebasser 15-20 kg øko hvede/triticale og så et par kilo æglægningspiller. Derudover får det de rester fra køkkenet, som hundene ikke æder og så går de ude på en mark fra kl. 6 til kl. 22 hver dag. Jeg giver dem lidt skaller, men det er nu ikke meget de tager af dem. Skal man blande dem i kornet? Jeg ligger dem bare for sig selv nu.
Jeg giver knap 100 kr for 25 kg æglægningspiller og kornet.... Ja det tager jeg med hjem fra arbejdet kvit og frit. Så bliver det ikke billigere. /o
Har forsøgsvis givet dem lidt majsensilage.... Men det vil de sgu ikke æde....  ;)
Mvh. Annemette
0.1 Barnevelder
0.3 dværghøns???
0.2 orpingtoner i bl. farve
1.1 gule orpingtoner
0.1 shetlænder
1.0 labrador
1.0 münsterlænder
2.1 dejlige børn
1.0 mand på polsk

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Jeg tror folk glemmer at nævne skallerne, da man måske ikke lige tænker det som foder - det gør jeg i hvert fald ikke. Men mine har altid skaller stående i en seperat skål i hønsehuset - så fylder jeg den op når den er tom - indtil videre har den første sæk holdt i halvandet år...

Og for resten blander jeg på samme måde som de fleste andre også nævner korn (hvede er det hos mig) og æglægningstilskud. Dertil græs, grønt, køkkenrester og af og til en "godtepose" fra kantinemutter på arbejdet (hun er begyndt at gemme gulerodsskræller og salatrester mm. til mig - skønt!). Om vinteren får de også hver dag æbler, solsikkefrø og majs (hele kolber - "rester" samlet på naboens marker lige efter høst).
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg blander 40 % knækket hvede, 40 % knækket majs, 9 % rød dari og 1 % hele solsikkefrø, det får de morgen og sidst på dagen samt nogle håndfulde i løbet af dagen, så har de adgang til Møllerens Fuld af Pep ad libitum og dertil fri adgang til hele haven, som inkluderer, skovbund, frugthave m.m. Endelig får de rester fra køkkenet og selvfølgelig hønseguf.
De virker nu altid sultne og kommer benene, hver gang jeg viser mig i haven. *p
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Klausen

• Bruger
Har også altid blandet mit foder selv, for hønsene gider da heller ikke spise det samme hver dag, jeg gør ikke , her var det hvede, havre, soyaskrå og æglægningsfoder + masser af grønt og andet godt og om vinteren kogt hørfrø blandet med hvedeklid, kalk,urter og hyben ligesom hestene fik.

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
Jeg blander 40 % knækket hvede, 40 % knækket majs, 9 % rød dari og 1 % hele solsikkefrø, det får de morgen og sidst på dagen samt nogle håndfulde i løbet af dagen, så har de adgang til Møllerens Fuld af Pep ad libitum og dertil fri adgang til hele haven, som inkluderer, skovbund, frugthave m.m. Endelig får de rester fra køkkenet og selvfølgelig hønseguf.
De virker nu altid sultne og kommer benene, hver gang jeg viser mig i haven. *p

Hej.. måske bare min hovedregning der er galt med. Men du må da mangle 10% forder et eller andet sted. 40% knækket hvede. 40% Knækket majs. 9% Rød Dari 1% Hele Solsikkefør
40 + 40 +9 +1 = 90%  ::)
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Det er egentlig " sjovt" at der tilføjes rigtig meget korn, for i alle færdigprodukter er der jo en god % del korn i, især i de billigere færdigprodukter er korn andelen meget høj.

Men der findes færdigfoder (fuldfoder) hvor der ikke skal tilsættes korn, dette må helt klart være det nemmeste, hvis man har et lille hønsehold.

Så er der færdigfoder (tilskudsfoder) hvori man blander korn i. Dette er det billigste hvis man mange høns og kan købe kornet hos en bonde.

Eller det billigste er måske at blande selv, men der tror jeg måske der bliver et problem, idet man ikke ved om ALLE høns nu spiser det hele.
Det kan være at en høne måske kUN spiser hvede hver gang og det bliver jo også ensformigt i længden.

Mine høns spiser fint foderpiller.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Jimmy R J

• Passiv bruger
Ja Jimmy. I den tid jeg har kendt Marianne Vedel, har de kun fået 90 % foder. Det er nok derfor at de kommer benene... ;D

Ja det er jo en mulighed  ???.. VAR ellers af den opfattelse af at det var fordi de var glade for "hønemor" men tænk sig HUN SULTER DEM.. TSK tsk  ;D
0.9 Isa Brown
0.3 New Hampshire.
0.3 Sorte Hellevad
2.1 børn.
0.1 Skøn Kone

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det er blandingsforholdet, jeg kunne også have skrevet 40 dele  af både hvede og majs 1 del solsikke og 9 dele rød dari.
I min næste blanding har jeg tænkt mig at tilføje sojaskrå også.
Sulter dem, ja da. Jeg lader kun som om, jeg er god ved dem.
Sultne høns skal nok komme, når man kalder.  ;D.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk