Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Pludselig død hane ( og nu også en høne!!!)  (Læst 6944 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mineunger

• Passiv bruger
Pludselig død hane ( og nu også en høne!!!)
« Dato: 22 August , 2010, 21:27 »
Hej.
Jeg har en del kyllinger/ høns i forskellig alder. Her til aftenfodringen fandt jeg min ene hane på godt 16 uger liggende død i et trug (til grise, men det står bare i hønsehuset).
Han var ikke syg, eller jeg har ikke bemærket noget underligt ved ham. Han har været med ude sammen med de andre. Jeg kan ikke huske om jeg så ham til morgenfodringen dog.
Hvad kan han være død af?
Han så ikke ud som om han var blevet angrebet af et dyr og der lå ingen fjer eller noget. Han så mest ud som om han bare sov.
Jeg husker faktisk at han gik og hakkede i de nystrøget spåner igår, men det kan vel ikke kvæle ham eller?
Er der en sygdom hvor de bare dør? Og hvad gør jeg for at resten ikke også dør?

Opdate 23/8. Kl. 21.00.
Ej hvad nu?
Jeg solgte to høner som er fra samme udrugning som hanen for 3 uger siden. Køberen, som er en gammel skolekammerat har lige skrevet til mig og fortalt St den ene høne lå og var død igår. Samme dag som min hane dødede...
Øhh er det bare et sammentræf eller er der noget helt galt?
Der er ingen døde idag, og jeg har selv 3 høner mere...

Stina
« Senest Redigeret: 23 August , 2010, 21:23 Fra mineunger »
1,1 vildtfarvet araucana
1,1 rød silke (min datters)
1,1 hvedefarvet maran
1,1 huskatte
1,1 labrador
2,1 dejlige unger

frida

• Gæst
Sv: Pludselig død hane
« Svar #1 Dato: 22 August , 2010, 21:35 »
Jeg ved ikke hvad din hane er død af. Tror bare vi skal acceptere, at det bare nogle sker, at der sker et dødsfald, vi ikke får nogen forklaring på. Det kunne jo være en medfødt "fejl/sygdom", som du ikke ville have nogen mulighed for at kunne behandle. Men det er "træls" når det sker for vores dyr.
Har dog engang læst, om kyllinger der dør af sult, når de går i spåner. Det skulle være fordi kyllingerne æder det, og derved føler mæthed, og ikke får foder med næring. Om det er en skrøne ved jeg ikke. Mine går også i spåner, og jeg har ikke mistet kyllinger pga. det.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 August , 2010, 21:37 »
Hold øje med om dine høns står og hænger, om de går til foder og vand som normalt. ellers er der ikke ret meget andet og gøre end at vente og se om der er andre af flokken der er dårlige.

Dødsfald sker nogle gange uventet og uden forudgående sygdom. De kan også godt lide af dårligdomme som gør at de dør uden at man kan se dem være syge op til de falder om.

Jeg har mine kyllinger gående på spåner til de er varmefrie og har ikke haft nogle problemer med det indtil videre.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 22 August , 2010, 21:47 »
Mine maskinudrugede kyllinger går også i spåner og jeg har ikke oplevet problemer med dette. Så at de skulle æde spåner og opnå en falsk mæthed tror jeg er en skrøne.

Man skal lytte til gode råd, men man skal ikke tro på alt hvad man hører. ;)

Det er svært at sige hvorfor din hane pludselig er faldet død om. Da der tilsyneladende ikke har været tegn på sygdom, kan det være en 'programmeringsfejl'. Det sker indimellem, både med dyr og mennesker.

Men hold øje med flokken for at se om der evt skulle vise sig tegn på sygdom.
Mvh
Erik Andersen

frida

• Gæst
« Svar #4 Dato: 22 August , 2010, 22:04 »
Jeg prøver lige at sætte en linie ind. Håber det lykkedes, så I ikke tror jeg er helt skør :D
http://www.hellevadhoenen.dk/
Hvis linket lykkedes, så skulle der stå det om kyllinger og spåner. Jeg har ikke selv været udsat for det.
Jeg er bare ikke god til internettet. I ovenstående link, skal man ind i "spørgsmål og svar" i kolonnen i venstre side ;)
« Senest Redigeret: 22 August , 2010, 22:08 Fra Frida »

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #5 Dato: 22 August , 2010, 22:20 »
Der står at man skal passe på med savsmuld, det er ikke det samme som spåner.

Jeg bruger også spåner og har heller ikke haft nogen problemer med det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

frida

• Gæst
« Svar #6 Dato: 22 August , 2010, 22:27 »
Nåååååh.... Jeg troede det var det samme :o. Du har da selvfølgelig ret Lestat.
Undskyld jeg vrøvler!
Men nu har jeg da lært at kopiere adresser for første gang ;)

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 23 August , 2010, 16:36 »
jeg havde en høne som pludselig døde her for en måned siden. Hun var kun 2 år, stor og rask. Hun havde 3 kyllinger og gik og hyggede sig med det, men en morgen lå hun død... helt uventet og uforstående, men jeg tror som pilegaarden skriver, at det er en "programeringsfejl"  men det er da uden tvivl trist når ens dyr dør....  :'(
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex