Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: moskusællinger rovfugle og regn ?  (Læst 5492 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline anita

• Passiv bruger
moskusællinger rovfugle og regn ?
« Dato: 21 August , 2010, 14:28 »
Hej

Vi fik vores første dejlige kuld moskusællinger, ca. 14 stk, i juni måned -og havde da fået et par varsler fra andre andefolk om at være påpasselige med rovfugle - men vi ville gerne have et naturligt andeliv for ænderne.
Derfor lod vi dem gå frit og svømme aftentur på søen med andemor på deres første levedag....
Næste morgen var der 3 tilbage og til aften 0 ! På et døgn 100% tab.
Så sørgeligt. Rovfuglene var råger, krager mm

Næste kuld blev derfor lukket inde i bur og derefter andegård med deres mor og desuden beskyttet mod regn da det så var det næste vi er blevet advaret om... at de ikke tåler regn før de har fuld fjerdragt.
Er der nogen der har erfaringer med dette?

De er nu ude og 3 kuld er flyttet ind i andegården, men det er jo fristende at lade dem leve frit. Er rovfuglene lige "sultne" hele tiden og er der noget om det med regnen.
Har indtil nu fundet delte meninger om dette ...
Vi vil gerne høre Jeres erfaringer /oplevelser  

Andemor

« Senest Redigeret: 21 August , 2010, 15:52 Fra anita »

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: moskusællinger rovfugle og regn ?
« Svar #1 Dato: 21 August , 2010, 18:45 »
Problemet med rovfuglene aftager efterhånden som ællingerne bliver større. Men så længe de er små, er de jo nemt bytte og rovfuglene lærer hurtigt at holde sig til. Så jeg ville vente med at lukke dem til de er pænt store.  (Større end end krager og råger ihvertfald)
Mht. regn, så er det rigtig nok at dunene ikke er helt så vandtætte som rigtige fjer, men andemor plejer da at give tørvejr :D
Vi har ikke fået ællinger i år, men de tidligere år har de da gået ude i al slags vejr uden at dø af det.

Offline anita

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 August , 2010, 00:01 »
Hej

Tak for respons . Godt at høre dine erfaringer .

Hilsen Anita andemor

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 22 August , 2010, 00:17 »
Jeg havde problemer med krager der tog mine ællinger sidste år. Det var især de lyseste der gik til (de var lettest at få øje på).
Mine ænder er i en indhegnet dam på ca 20 x 50 m. Jeg gjorde det at jeg trak en snor over dammen og hængte nogle gamle CD-er og noget sølvpapir på snoren. Lysglimt fra disse objekter forvirrede og skræmte kragerne og tyveriet af ællinger stoppede.

Det var måske ikke så kønt at se på men det virkede.
Mvh
Erik Andersen

hoejberg

• Gæst
« Svar #4 Dato: 22 August , 2010, 11:11 »
Vi har lagt net over andegården. Her går de ude fra de er helt små.
Sammen med både mor og far.
« Senest Redigeret: 24 August , 2010, 10:38 Fra hoejberg »

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 22 August , 2010, 12:05 »
kragerne kan tage ret stort bytte, de lander og spiser dem på stedet, de tager ikke noget med, men der kan sagtens ligge en flok døde de ikke har fået spist, mine kyllinger var fuldfjeret og halvstore.

Hvis ællinger ikke kan tåle regn så skulle mit lille enebarn for længst været druknet, men hvis ikke de har en mor at putte hos eller en varmelampe, så kan de få lungebetændelse og det dør de af.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline The Mother

• Mangler profiloplysninger
0
« Svar #6 Dato: 22 August , 2010, 12:14 »
0
« Senest Redigeret: 16 Juli , 2011, 10:58 Fra The Mother »

Offline HanneJ

• Passiv bruger
    • MinVenKatten
« Svar #7 Dato: 24 August , 2010, 09:35 »
I de år vi havde ællinge havde vi (heldigvis) ikke problemer med rovfugle - og det selv om vi bor i et meget rovfugle/ræverigt område. Søen vi har er kunstig og derfor heller ikke så stor - der har jeg plantet nogle pil og så har de et rimelig stort læskur at gå ind i.

Skuret er ikke så populært mere, siden piletræerne er blevet pænt store. Pilen er genial, bliver pæn stor i løbet af 2 år og kan beskæres til den store guldmedalje uden at tage skade, så de kan holdes nede til brede buske, der giver læ og skjul.