Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning nu ?  (Læst 1773 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Berit H.

• Passiv bruger
  • Rigtige kvinder har silker ;o)
Udrugning nu ?
« Dato: 20 August , 2010, 14:13 »
En af mine dværg silkehøns har lagt sig skruk... har lagt i 3 dage nu....
Er det for sent.... eller ?
Jeg er jo ret ny i dette.. og ved faktisk ikke om det er ok... og hvis det ikke er - hvad skal jeg så gøre ?

Go' weekend til alle
Berit
Venlige hilsener fra
 Berit

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Udrugning nu ?
« Svar #1 Dato: 20 August , 2010, 14:43 »
Man kan sagtens ruge kyllinger ud under skruk nu - men de når så ikke at komme i æglægning inden vinter, så de når at spise temmelig meget foder inden de bliver slagteklare eller begynder at "betale husleje" (=æg)

Det første år jeg havde høns rugede jeg et kuld ud lige inden efterårsferien, så sent gør jeg det ikke igen da jeg ikke synes det kan betale sig - i det hele taget ruger jeg ikke sent ud, da jeg ikke synes at hanekyllingerne så når at blive store nok inden de skal bruge energi på at holde varmen.

Jeg plejer at kunne "afskrukke" de fleste af mine høns ved at tage dem af reden 2-3 gange om dagen i ca. 3 dage, men jeg har to høner, der er meget glade for at skrukke, de skal have en tur i "den sorte kasse" som er et gammelt køkkenskab, hvor jeg har sat net i lågen. Jeg sætter hønen i kassen om aftenen og lægger en gammel kornsæk over nettet så det bliver helt mørkt, hønen sidder i kassen hele natten, næste dag og næste nat - næste morgen lukker jeg den så ind i hønsehuset til de andre og så er den som regel ikke skruk mere. (jeg har vand til hønen i kassen...)

Hvis hønen lægger sig skruk igen samme dag ryger den i kassen igen om aftenen...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

pylle pylle

• Gæst
Sv: Udrugning nu ?
« Svar #2 Dato: 20 August , 2010, 22:59 »
jeg syntes også godt du kan nå at give hende et par æg.. men jeg ville ikke proppe 10-12 æg under.. måske lidt mindre.. 6-8 eller noget i den stil.. så hun kan tilbyde dem godt med varme.. ;)