Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse af Sussex  (Læst 6865 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Kønsbestemmelse af Sussex
« Dato: 20 August , 2010, 10:54 »
Hvornår kan man kønsbestemme sussex kyllinger, mine er nu 3 uger, og der er nu stor forskel på deres fjersætning, har det noget med kønnet at gøre, eller er det kun fordi de 5 er mere udviklede end de andre, at de næsten har fjer på hele kroppen nu, og er begyndt på hovedet?
Jeg så på marked i sommers en der havde 3 uger gamle lys sussex til salg, som var kønsbestemte, så jeg tænkte at det måske havde noget med fjersætningen at gøre, da der ikke rigtig er forskel på kammen endnu.

Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kønsbestemmelse af Sussex
« Svar #1 Dato: 20 August , 2010, 11:08 »
Hos en del racer er det sådan, at hønekyllinger sætter fjer tidligere end hanekyllinger, men jeg ved ikke om det gælder for sussex.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 August , 2010, 11:17 »
Det var nemlig også det jeg var faldet over et sted, samt min orpington hane ikke er så langt i fjersætning som hønerne. Jeg håber lidt at der kommer nogle på banen som ved lidt mere om Sussex, for på de billeder der ligger herinde under kønsbestemmelse, der er de 6 uger gamle, og der er jo tydeligt forskel på køn, så jeg håber lidt at det kan ses tidligere.
Venlig Hilsen

Heidi

0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #3 Dato: 20 August , 2010, 11:35 »
Hvis du sætter billeder ind, skal jeg komme med et kvalificeret bud (dog uden garanti  :D)

Sussex er hurtig til at vise køn og det er så spæææændende. Prøv at kigge på hagelapperne, de vil være større på hanerne end på hønerne. Længden af benene kan også sige noget, lange ben = hane..
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 20 August , 2010, 16:30 »
Så har jeg været ude at lure lidt grundigt på dem med et kamera i hånden, jeg tror jeg skal væbne mig med tålmodighed et par dage endnu, for der er én hvor jeg tydeligt kan se at det er en hane, og så et par jeg er ret sikker på, men halvdelen er jo også mere udviklede end den anden halvdel.

Jeg forsøger mig med et par billeder, jeg har på ingen måde styr på om jeg har taget af den samme flere gange, da jeg ikke rigtigt kan kende dem fra hinanden
Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 20 August , 2010, 16:31 »
Det går ikke helt for mig det med mine billeder, de er for store (og jeg kan ikke finde ud af at gøre dem mindre) Så jeg må nøjes med at lægge dem op på mit galleri
Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #6 Dato: 20 August , 2010, 18:00 »
Har kigget på dine billeder, men det er nok for tidligt at sige noget. Synes de alle sammen ligner haner  ;D
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!