Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lopper  (Læst 16353 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline løvenhardt

• Passiv bruger
Lopper
« Dato: 19 August , 2010, 08:58 »
Hej... Jeg har fået lopper i hønsehuset og tænkte om nogle havde nogle gode erfaringer jeg kunne bruge. HAr fået et råd om at hænge en vapona strip (købt i Tyskland) op i hønsehuset nogle dage. Det skulle slå alle lopper og æg og larver ihjel.. Ved ikke om det er for farligt ??? Hvad gør jeg med mine høns? kan man sprøjte dem med noget ???

Vh Anne-MEtte

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Lopper
« Svar #1 Dato: 19 August , 2010, 09:02 »
der er masser af gode råd hvis du bruger søgefunktionen og søger på lopper ... eller utøj

Hvis du kigger ude i venstre side her og lidt ned så finder du også artikler om utøj.

Held og lykke /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Bonnie

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 ſeptember , 2010, 21:37 »
har fundet vaponastrips på nettet

http://www.epestsolutions.com/mm5/merchant.mvc?Store_Code=epestsolutions&Screen=PROD&Product_Code=prozap-vapona-strip-clothes-moths&utm_medium=shoppingengine&utm_source=shoppingdotcom

1 stk koster ca 200 kr.
6 stk koster ca 500 kr.
priserne er inkl. forsendelse

om du så vil bruge dem eller ej er jo din egen sag :-X

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 20 ſeptember , 2010, 21:46 »
Dem vil jeg da gerne høre mere om de strips dér... er de fy skamme eller hvad ???

Offline Bettina

• Bruger
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 20 ſeptember , 2010, 23:16 »
Jeg ville være lidt betænkelig ved brug af Vaponastrips. Jeg er ikke i tvivl om at de er effektive overfor utøj, men jeg tror desværre også at de kan gøre skade både på dyr og mennesker.

Det effektive stof er beskrevet med bivirkninger i følgende Material Safety Data sheet (MSDS - som udarbejdes for de fleste kemikalier/kemiske forbindelser).

http://www.amvac-chemical.com/media/pdf/products/msds/nuvan_7.pdf

Det er her værd at bide mærke i at i dette MSDS tales der om et indhold på 7.4 % af det aktive stof. Vaponastrips beskrives til at indeholde 18,6 % af det aktive stof, så 2,5 gange så meget.

Klorvinyl forbindelser er hvad man kalder 'cancer suspect agent' eller på dansk 'mistænkt for at være kræftfremkaldende'.

En meget kendt klorvinyl forbindelse som de fleste måske kender er PVC (PolyVinylKlorid), som jo er meget udskældt. Og den er endda i fast form og ikke beregnet til evaporering (fordampning) i omgivelserne.   
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 20 ſeptember , 2010, 23:24 »
Ha ha der har vi flere beviser på at jeg er vanvittig, eller er blevet det.
Jeg har for mange år siden haft dem hængende i min 2 væreses lejlighed for at undgå lopper osv på min kat og mine to hunde, og jeg har da vist også haft en i bilen, da jeg ofte kørte til træning og udstilling, og ikke skulle have noget med hjem nogen steder fra.

De har også i deres lovlige tider hængt i mit hønsehus, det var tider, ingen lus lopper mider eller andet kravl.

men øhhhm  !k  rundtosset njaaaa
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 20 ſeptember , 2010, 23:29 »
Der er jo nok en grund til at de ikke længere er lovlige i DK.

Tror nu ikke du er blevet skør af disse plader Ina  :D

Største risiko tror jeg umiddelbart er, at de kan være kræftfremkaldende. Det kan man selvfølgelig også blive 'rundtosset' af, hvis det er noget der udvikler sig i hjernen ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #8 Dato: 04 August , 2011, 12:40 »

Tja, derfor må man jo sige, det er forbløffende nu at høre, at faktisk har det meste af alt vores modetøj i lang tid, været mere kræftfremkaldende, end Shell Vapona Strips...

Så måske skulle man igen, indføre Vapona Strips, og så i lige så lang en årrække.... F.eks Forbyde modetøj...

Se det var en lille krukket Dille...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Lolland

• Passiv bruger
  • En have uden høns, er som et akvarie uden fisk.
« Svar #9 Dato: 04 August , 2011, 12:48 »
Da man kunne købe varponastrips her i landet, havde jeg dem i min stald. Altid hang der en pga udekatte og de lopper som jo tit følger med udekatte. ;-) Jeg havde altid blodnæse (2-3 gange om ugen) meget tit hovedpine, som grænsede til migræne.
Jeg fandt selv ud af, at når varponastripsene, var ude af funktion, så stoppede disse gener. Så er slet ikke i tvivl om deres farlighed. Jeg tror faktisk slet ikke jeg har haft blodnæse i de år som er gået efter jeg stoppede med at hænge dem op. Tænk om dyrene har lidt lige så meget.
Hilsen Britta

0.4 høns (alverdens blanding af gode æglæggere) 0.2 fodbefjerede dværghøns( sabelpoot) sort guld porcelæn.
0.1 Dogue de bordeaux
4.5.10 kanariefugle
1.0 grå jaco
0.1 voksen datter

Offline Benny

• Passiv bruger
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
« Svar #10 Dato: 05 August , 2011, 19:48 »
Uh, indrømmet jeg kan ikke huske det, men jeg mener dog, at der blev advaret på poserne, at de kunne udtørre slimhinderne....

Jeg brugte dem i en 1 værelses lejlighed, på tredie sal, med to katte og et marsvin, og jævnlige besøg af hunde...

Og de kunne, som du siger, gøre en tør i næse, svælg og øjne... Så puttede man den i posen et par dage, eller til man igen fik mistanker om ubudne gæster, og så op igen...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline ulla

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 13 Februar , 2013, 11:06 »
Angående vapona strips , jeg har lige været en tur i Atlanta .USA. Der kan man købe dem i foderstof/ isenkrammer butikker , der er ikke advarsels sedler på dem, og der koster 36 stk  ca 600 kr , er der kommet nyt frem omkring dem ? Eller er der ændret i opskriften? Eller er de ( amerikanerne) ikke så oplyste som os ?
0,2 dorking
0.1 kæmpe jersey
1,5 amrock
16 grunlaegere
1,0 land kanin
1.1.skotsk terrier
1,0 irsk terrier
0,2 ,5 staldkat
3.1 heste og ponyer
1.2,19 moskusænder
mand og to piger (de nægter at blive kataloggiseret som dyrene ;-)

Offline nimrod

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 Februar , 2013, 13:36 »
I USA kan man købe mange spændende ting som man ikke må i DK ;)

Inden for heste kan man f.eks. få "fluespray" der virker i månedsvis og som ikke virker afskrækkende på kræene, men hvor de falder døde af hestene, ormekure etc. er også i fri handel.

I det hele taget er diverse bekæmpelsesmidler, medicin etc. meget skrapt reguleret i DK og man behøver jo bare køre over grænsen til tyskland for at finde ting der har været forbudt her i årevis.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn