Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fod "byld"  (Læst 9871 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stine R

• Passiv bruger
Fod "byld"
« Dato: 18 August , 2010, 09:29 »
Hej igen

jeg har opdaget en "byld" på en af hønsenes fødder - vedlagt billeder...

Er der nogen der kan sige mig om jeg skal gøre noget ved den? Hønen virker på ingen måde generet af den...

Stine
Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Fod "byld"
« Svar #1 Dato: 18 August , 2010, 09:31 »
Ved ikk lige med bylden ...men start da med at behandle for kalkben .... det er den jo ret plaget af kan jeg se .

Bare klik ind på det blå ord her i øverste sætning ... så kan du læse hvad det drejer sig om .... olie og stalshok er gode ting at bruge.

Ang bylden så hold øje ...måske er det en rift...den har slået sig ...måske kalkbenssnulder der er blevet inficeret ? Er der hul på bylden så rens og tryk ...hvis ikke så vent og se. Ellers må den en tur til doktor dyr .... eller hvis den kommer til at lide ..af med knoppen.

her på matriklen ville det blive det sidste hvis jeg ikk vil kunne hjælpe dyret.
« Senest Redigeret: 18 August , 2010, 09:34 Fra Søs Rose Markvardsen »
Med venlig hilsen Søs

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 August , 2010, 09:44 »
Hej Søs

Tak for svaret.

Kan man spise en høne med kalkben og lign?

Mange hilsener
Stine
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 August , 2010, 09:55 »
Den smager ganske fremragende  /o

Men det kan altså både behandles og forebygges også *gg*

Og dine andre høns må du jo nok lige lave en forebyggelsestur på hvis de endnu ikk har det. For ellers skal de nok få det ...typisk fra 2. leveår og fremefter.
« Senest Redigeret: 18 August , 2010, 09:56 Fra Søs Rose Markvardsen »
Med venlig hilsen Søs

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 August , 2010, 10:04 »
Hej Søs,

igen - tusinde tak!

Dette er en af tre høns jeg hentede via dba (stor fejl fra min side!) - de fik anti-utøj fra america inden de blev lukket ind i gården (i mandags) - dette skulle kunne slå utøjet ned, ik? Mine andre 5 unghøns har fine gule ben.

Jeg skal have lavet den der hvidløgsolie til dem alle.

Er der noget med at man også kan smøre madolie på benene?

mange hilsener
Stine
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 18 August , 2010, 10:29 »
Du kan nemt behandle kalkben, giv dem en gang Matas Fluefri på benene nu og så om en uge. Det kan hjælpe med at blødgøre kalkdannelserne, hvis du smører med vaseline eller andet fedtstof/fedtholdig creme.
De ødelagte skæl vil falde af, og blive erstattet med fine nye skæl. Jeg har set billeder, hvor benene er kommet til at se helt utrolig pæne ud på forbløffende kort tid.
Jeg har selv noget af den billigste madolie en et stort syltetøjsglas, der dypper jeg deres ben i af og til for at forebygge kalkmider.
Mange avlere bruger at smøre siddepindene med lugtfri petroleum, men i grunden tror jeg, madolie er lige så effektivt.
Jeg tror, det kan være svært at undgå kalkben, hvis dyrene har en vis alder. Men bare man sørger for at forebygge/behandle, er det ikke noget at tale om.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 August , 2010, 11:38 »
Ja det ærgeligt med sådanne køb ..... og hvilken alder har du fået at vide de er ...for de er mere end 2 somre med de fusser der.
Med venlig hilsen Søs

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 August , 2010, 13:25 »
De er ca 4 år.

Matas har ikke ngt der hedder fluefri...de har insektfri eller fluespray...men begge ele er vist giftigt for husdyr...?
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 18 August , 2010, 13:53 »
Det var det jeg mente, det er det samme som Staldchock fra America.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 August , 2010, 15:31 »
så er fødder og løb vasket i brun sæbevand og derpå gift olie og chok fluespray...er spændt på at se om det hjælper...

den høne med bylden har ikke varme fødder, men bylden er ligesom en lidt hård skal...

hvad siger i der har erfaringer...skal jeg forsøge at åbne og rense med klorhexidin eller lige se tiden an...?
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 August , 2010, 16:04 »
Hej.
Den hvide landhø'ne du har købt,har den de grå/blå landhønse ben ??? hvis den har det og du kunne få fat i en hvid landhane(de er meget sjældne) er jeg køber af alle de æg du kan lave /o
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

karina dj

• Gæst
« Svar #11 Dato: 18 August , 2010, 17:46 »
Jeg har osse et par stykker med kalkben, men synes de blev noget grimme i "mave"fjerene når jeg penslede deres ben med olie. De ligger sig jo ovenpå fusserne om natten  /d

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 18 August , 2010, 17:59 »
De bliver lidt fedtede på maven, ja, men det går væk igen, det er trods alt værre med kalkbenene.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #13 Dato: 18 August , 2010, 18:30 »
det er det helt klart, men tænkte at det måske var anderledes hvis man putter vaseline på istedet...men det er sikkert endnu mere fedtet :D

Offline Stine R

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 21 August , 2010, 11:17 »
Hej igen

Sprayer I først med fluespray (stald chok er vel ligeså godt, ik?) og så olie/vaseline efterflg eller omvendt?

Jeg kan overhovedet ikke se nogen forbedring på de to høns' ben endnu...

Er der slet ikke nogen der vil byde ind med om jeg skal lade den byld være eller om jeg skal prikke hul? Benet er ikke varmt eller hævet omkring bylden...
Mange hilsener

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran