Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp - hakning, hjortetaksolie og slagtning  (Læst 3004 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stine R

• Passiv bruger
Hjælp - hakning, hjortetaksolie og slagtning
« Dato: 18 August , 2010, 09:04 »
Jeg ville så gerne have nogle æglægningsklar høns, så jeg købte via dba tre styks - to æglægningsklar (dansk landhøne (?) og en batman) og herudover en (vistnok) hanekylling (gul orpington).

Godt nok var hanekyllingen meget plukket, men jeg tænkte at det var da blot et spørgsmål om at få ham ud fra stedet, ind i nye omgivelser og så skulle det nok gå godt...

men ak - det viser sig at den hvide dansk landhøne er en bitch - hun hakker på den og alle andre. Hun ryger i gryden lige om lidt.

men! Den gule fik et ordentligt skud hjortetaksolie, og den stinker, for at sige det mildt - men i dag kan jeg så se at også den hakker...!

Jeg kan slet ikke acceptere denne adfærd. Tidligere har jeg haft rigtig godt erfaringer med hjortetaksolie, omend det her var på store kyllinger.

Jeg har nu lært min lektie (som jeg havde en ide om holdt vand inden): køb IKKE fjerkræ via dba eller andre steder hvor der ikke er styr på tingene...!

jeg skulle selvfølgelig bare have været hård og sagt at jeg ikek ønskede den hanekylling der var plukket, men ejeren var så ulykkelig over at den så sådan ud og mente at den ville få det godt gen hvis bare den kom væk fra flokken.

Kan man forestille sig, at mine 5 andre unghøns (som er købt fra meget respektabel hønseudstiller og -dommer) nu vil overtage adfærden overfor hinanden når to af de nye (batman hønen er så rolig og forsigtig så den skal blive) er væk?

Mine spørgsmål er nu:

1) hvor længe går der før olien er ude?

2) er det giftigt at spise en høne med olie på huden?

3) er der nogen der ved om hjortetaksolien kan smages hvis den er på huden af en kylling?

4) har I andre ideer ind at kappe hovedet på synderne?

På forhånd mange tak!

Stine

Mange hilsener
Stine :)

0.1 Rhodesian Ridgeback
Orpington
Wyandot
Barnevelder
Maran
Blanding af orpington/Wyandot

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Hjælp - hakning, hjortetaksolie og slagtning
« Svar #1 Dato: 18 August , 2010, 09:13 »
Høns går efter de små bloddråber der kommer når en fjer er blevet plukket, så en ide kunne være at isolere hanekyllingen et lille stykke tid.
Jeg tror ikke man skal spise en kylling med hjortetakolie på, jeg ville give en af mine kyllinger det på, men hold op en masse advarsler. Det måtte ikke komme direkte på huden osv. jeg gav dog de omkringlæggende fjer og så er det jo væk når fjerne er skiftet.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk