Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Træbeskyttelse kontra maling i hønsehus af træ  (Læst 3768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BG

• Bruger
Træbeskyttelse kontra maling i hønsehus af træ
« Dato: 17 August , 2010, 10:21 »
Hej

Jeg har flere små hønsehuse lavet af træ og jeg vil rigtig gerne male dem hvide indvendig for at forhindre utøj i at sætte sig og gøre det mere lyst og venligt for beboerne.

MEN jeg vil altså ikke male med træbeskyttelse, da det jo afgiver dampe og i små hønsehuse er luftcirkulationen jo ikke i top. Desværre koster hvid maling til træ noget nær det dobbelte og det er jo lidt ærgerligt at skulle bruge så mange penge - især fordi jeg regner med at male dem indvendigt hvert år.

Kalkning er et no-go her, da jeg har set, hvordan tidligere ejer har kalket på træ her på gården og det er absolut ikke smart.

Maling beregnet til maling af vægge indendøre, anbefaler farvehandleren ikke, da han siger, at det ikke kan hæfte ordentligt på træ.

Hvad gør i ? Kender i noget billig maling til den brug?

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Træbeskyttelse kontra maling i hønsehus af træ
« Svar #1 Dato: 17 August , 2010, 10:36 »
Vi kalker. Det skal jo gentages hvert år - så det løber op i penge hvis du bruger maling eller træbeskyttelse. Kalkning har gennem århundreder været brugt til desinfektion af stalde m.m. Så hvorfor ikke? Du skal nok starte med 3 gange (med et døgn mellem kalkningerne) og kan så nøjes med et eller to lag de kommende år. Vi bruger kulekalk, altså kalkdej. Pulverkalk har VI dårlige erfaringer med. Men svoger bruger det i kostalden og siger at vi er "fisefornemme" ;D. Der er ingen afdampning, men det ætser så længe det er vådt. Derfor tager det kravl og kryb. Og det lysner. Nej, jeg får ikke procenter ;).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand