Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp, rod i terminerne!  (Læst 6472 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

frida

• Gæst
Hjælp, rod i terminerne!
« Dato: 15 August , 2010, 20:06 »
Jeg har en skruk der ligger på æg der skulle klække på fredag. Men der er et æg der er ved at klække nu (hvor det så kommer fra? <J).
Mit spørgsmål er så; skal jeg flytte de resterende æg over under en anden skruk, (der har termin om en uge), lade hende skrukke æggene færdig, og så tage de kyllinger tilbage til den første skruk /f? Bliver det ikke enormt rodet for begge høns <A?
Men lige nu lader jeg skruk 1 ligge, og så krydser jeg fingre for at de resterende æg får vildt lyst til at klække lidt før, og at hønen har vildt meget lyst til at ligge lidt endnu *k
Jeg modtager gode råd med kyshånd, hvis nogle har lidt erfaring at øse af *p

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hjælp, rod i terminerne!
« Svar #1 Dato: 15 August , 2010, 22:15 »
Jeg ville lige se tiden an et par dage, kunne det måske tænkes, at du har taget fejl af datoen? Jeg tror ikke på, at du kan lade den anden skruk ruge dem færdig og så sætte dem under den første skruk. Så skal skruk nr. to nok bare beholde dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 15 August , 2010, 22:26 »
Helt enig med Marianne.

Frida, jeg tror du har valgt det helt rette navn til denne tråd. :D

Det er meget tvivlsom at et æg skulle klække på 15 -16. dagen.
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #3 Dato: 15 August , 2010, 22:29 »
Hvis der ikke er rod i terminerne...og du har en varmelampe...

Så kan du vel i princippet lade den lille ene kylling bo under lampen til de andre klækker, og så liste den under skrukken i nattens mulm og mørke  ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 15 August , 2010, 22:32 »
Hmmmm. Tror du ikke, det er synd, at den skal være alene næsten en uge? Og er det sandsynligt, at den kan finde ud af hvad den kan bruge skrukken til? Lad os håbe på, at der tale om en fejl mht. datoerne. *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 15 August , 2010, 22:41 »
Der er nødt til at være rod i terminerne. Det er naturstridigt at et hønseæg klækker 5-6 dage før termin.

Med mindre der er tale om en mutant. :D
Mvh
Erik Andersen

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 15 August , 2010, 22:44 »
Jooo, men det er dælme osse synd hvis skrukken forlader reden når kyllen er et par dage og de andre æg ikke klækker og dermed går til  ;) Jeg tror så længe man ikke lader den tro vi er "hønemor", så skal den nok kunne finde ud af hvem der er det, og ikke mindst hvor varmen er  :D
Der er 4 dage til fredag ;)

Jeg havde i maskine en ælling der klækkede 2 dage før de andre, og de andre klækkede så løbende. Jeg holdt nallerne for mig selv og de var mere end ½ uge før de kom til andemor...

Hov Erik, du kom lige ind der før mig :D

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 15 August , 2010, 22:55 »
Hurtig på tasterne indimellem Karina.

Det var så indlysende at der måtte være rod i terminerne. Klækning 1-2 dage før termin kan jeg gå med til, måske pga lidt for høj temperatur i en maskine, men ikke 5-6 dage. Så var den formentlig kommet til verden som grill-kylling  ;D

Og det lader sig slet ikke gøre når den er udruget af en skruk. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 16 August , 2010, 07:06 »
bare ikk sikkert hønemor vil acceptere en 4-5 dage gammel kylling.

Men det dur heller ikke at have en enlig kylling under varmelampe.

Pt går jeg og venter på at det sidste æg det pusler i under skrukken klækker. Det er 2 dage efter de andre

Så hvis der bare er rod i terminerne så vent lige og se om de andre ikk går i gang med at klække også.
Med venlig hilsen Søs

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #9 Dato: 16 August , 2010, 10:17 »
Og det kan vel ikke tænkes, at hun er kommet til at træde på et æg, så det i virkeligheden ikke er ved at klække, men blot gået i stykker?

frida

• Gæst
« Svar #10 Dato: 16 August , 2010, 16:06 »
Jeg er 100% sikker på at æggene kom under skrukken om fredagen for snart 3 uger siden. Vi var kommet hjem fra ferie om tirsdagen, og vores hønsepasser, fortæller at hønsene lagde sig skruk da vi tog afsted <J. Hønsepasseren fjernede æg løbende, da hun ikke var sikker på om de måtte skrukke. Om onsdagen fjernede jeg selv samtlige æg i hønsehuset, og puttede i bakker og satte på køkkenbordet. Igen om torsdagen tog jeg æg fra hønsehuset, og om fredagen fik hønen silkeæggene under sig. Så vidste jeg nemlig at alle kom under på samme tid. Ja, ja,... Jeg tror jeg gør det så godt og struktureret, og så bliver der alligevel rod i terminerne /f

Men jeg tror æggene måske har været "for-ruget", for nu er der kommet en kylling ud og 2 andre er på vej <A. Kan det passe at æggene har kunnet overleve med rugningen der muligvis har været startet :-\? Nu er der så kun et æg der måske kan være lidt senere ude. Håber hønen bliver liggende. Hun er meget klog og erfaren, så jeg tror på hende /o
Tusind tak for jeres svar! Og ja, Pilegaarden. Der være rod i noget, ellers har jeg lavet en ny art der ikke behøver så lang tid, for at blive færdigruget. Måske jeg kan blive rig for den opfindelse /2

frida

• Gæst
« Svar #11 Dato: 18 August , 2010, 21:25 »
Lige en hurtig opdatering af mit rod. Der er nu 3 kyllinger. Hønen måtte jo ud og lære kyllingerne at spise og drikke idag. Derfor forlod hun et pippende æg i redekassen. Efter forsøg på at sætte hende og kyllingerne i reden igen, måtte vi opgive. Derfor tog vi ægget, der var begyndt med en lille revne, ind under en varmelampe. Her har ægget været resten af dagen, og har fået lavet hul på både skal og hinden. Nu er høne, kyllinger og æg lagt i redekasse, og nu krydser jeg fingre for at ægget klækker i løbet af natten. Ellers er jeg jo nødt til at tage fri fra arbejde imorgen og ruge, eller tage ægget med på job. Hvad mon chefen ville foretrække?
Den kyllingskal bare klare den :-\

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 18 August , 2010, 21:39 »
Ja, æggene har sandsynligvis været forruget og derfor er der "rod" i terminerne. Specielt i starten af rugningen kan de godt tåle at blive kolde og der stadig kan komme kyllinger ud af æggene.

Sørg for at spray ægget med lunkent vand, ellers får kyllingen svært ved at komme ud af ægget. *k
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 18 August , 2010, 21:53 »
Der røg den opfindelse. :'(
Så må du jo opfinde noget andet hvis du vil være rig. ;D

Held og lykke med det sidste æg.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 19 August , 2010, 07:24 »
Hvordan er det gået med den sidste kylle? *k *k *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk