Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ide til gåsehus...  (Læst 16964 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
Ide til gåsehus...
« Dato: 13 August , 2010, 12:22 »
Er der ikke nogen der ligger inde med en ide til et gåsehus, der skal opfylde følgende kriterier:

- Nemt at lave
- Billigt
- Flytbart, også af 1 person
- rævesikkert

Der skal aktuelt være plads til at 2 gæs og 4 ænder kan sove derinde. Og det skal nemt kunne flyttes rundt med en indhegning, dertil hvor græsset er bedst...
Mvh Marianne

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
Sv: Ide til gåsehus...
« Svar #1 Dato: 13 August , 2010, 12:57 »
Der er jævnligt såkaldte "grisehytter" til salg - dem har jeg set anvendt flere steder til svømmefugle.

De er iøvrigt ikke specielt glade for at være indendørs, så du må påregne lidt arbejde med at få dem gennet ind hver aften.

Du bliver træt af den "flybare indhegning" - hegn hele stykket ind med det samme, det vil du ikke fortryde.

med venlig hilsen - Bent Skaarup Pedersen

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 August , 2010, 13:33 »
Hej Bent,

Jeg har faktisk en grisehytte - til fårene. Og jeg har haft tænkt på sådan en, men den er for stor til 6 fugle og for grim til at sætte i frugthaven, som er en del af vores 'prydhave'...

De er nu vant til at gå ind, da de p.t. bor i et legehus, men det skal bruges til høns.

Men du har nok ret i at jeg bliver træt af en flytbar indhegning... !  :D

Jeg er ved at udtænke noget med en stor palle og nogle eternitplader, som et A-hus... det bliver jo nok heller ikke kønt, men kan bedre gemmes lidt bag nogle træer  :)

Men flere gode ideer modtages med glæde  :)
Mvh Marianne

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 August , 2010, 13:37 »
Er det fordi de skal kunne lukkes inde i sikkerhed for Mikkel ræv om natten ?

For hvis det ikk er så kan de jo bo i hvad som helst ...de gider jo alligevel ikk ind !

Fx en stor tønde du lægger ned og forer med halm ...den kan du da fint trille rundt med  ;D

Eller så lav bare en shelterting ud af dine plader der  /o
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 August , 2010, 13:41 »
Hej Søs,

Ja, jeg er bange for ræven - han lusker rundt i skumringen, det utyske. Kan høre når han er her, så gør hundene uhæmmet og når jeg lukker dem ud, snuser helt vildt rundt om gåsegården med rejste børster...

Så jeg lukker dem tidligt ind, og VIL ikke have dem ædt..!
Mvh Marianne

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 August , 2010, 13:47 »
Ja ok ...så kræver det et ordenligt hus.

Kan du ikk bygge et stationært hus bag nogle træer med en mindre gård til ...og så genne dem ud i indhegningen hvor det nu passer dig at stille den ?

Eller har du en stald ?

Nu tænker jeg på hvad du gør med dem til vinter ...eller er det slagtedyr ?
Med venlig hilsen Søs

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 August , 2010, 13:49 »
Ellers tror jeg det er nemmest med en grisehytte som du stiller på en fast bund. Arkitektens trøst eller humle kan skjulte enhver rædsel i en have  ;)
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 13 August , 2010, 13:53 »
Jo, det bliver jeg jo nok nødt til.

Jeg har en stald, men vil hellere have dem ude for at undgå deres svineri inde. Men de skal slagtes når de er klar til det.

Så lige du skrev om grisehytten og arkitektens trøst, ja det har du da ret i  :D
Mvh Marianne

Offline Bent Skaarup Pedersen

• Bruger
« Svar #8 Dato: 13 August , 2010, 13:59 »
Paller er tunge og klodsede at bygge af, men det kan da lade sig gøre:

http://www.instructables.com/id/Pallet-Playhouse/

A-huset lyder meget smartere, især hvis det må være uden fast bund - og ellers er de små festvaltelte jo på tilbud lige nu !

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 13 August , 2010, 14:06 »
Tak, Bent, det ser fint ud - men så fint at det får jeg da aldrig lavet  :D

Men tænkte på at bruge en palle som bund for et A-hus med et skelet af lægter til at holde et par eternitplader på skrå og en fast bagvæg og forvæg som dør af en plade. Huset bygges i tankerne, mens jeg skriver med jer...  :D
Mvh Marianne

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 August , 2010, 18:38 »
A-huse er klart det enkleste at lave: to gange vandfastkrydsfiner som tag og plader eller træ som gavle, så sømmer eller brænder du tagpap på tagsiderne og skærer et hul, sætter to hængsler i og et lukketøj, så har du et fint hus. Det er mere problematisk med bunden. Enten lægger du træ eller en plade i bunden og accepterer at den holder et par år, ellers kan du evt bruge planeternit istedet, så kan det stadig flyttes men rådner ikke.

Rasmus

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #11 Dato: 13 August , 2010, 19:19 »
Paller er tunge og klodsede at bygge af, men det kan da lade sig gøre:

http://www.instructables.com/id/Pallet-Playhouse/

A-huset lyder meget smartere, især hvis det må være uden fast bund - og ellers er de små festvaltelte jo på tilbud lige nu !

Skøn side der Bent :)
OG sjov ide med teltet... mon det holder? :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 13 August , 2010, 19:58 »
A-huse er klart det enkleste at lave: to gange vandfastkrydsfiner som tag og plader eller træ som gavle, så sømmer eller brænder du tagpap på tagsiderne og skærer et hul, sætter to hængsler i og et lukketøj, så har du et fint hus. Det er mere problematisk med bunden. Enten lægger du træ eller en plade i bunden og accepterer at den holder et par år, ellers kan du evt bruge planeternit istedet, så kan det stadig flyttes men rådner ikke.

Rasmus

Hej og tak, Rasmus

Ja, det var noget i den retning jeg tænkte... Det kan også være jeg vender tilbage til min andehus løsning (der er dog optaget i det hus jeg allerede har) - en palle i bunden, planeternit ovenpå, 4-5 stk pallerammer (hvis jeg igen kan finde nogen til 25 kr./stk. ) og så et bølgeplast-tag. Fordelen her er, at det kan skilles ad og foldes sammen, hvis man ikke bruger det. Og at der er stå-højde helt ud til kanten, og lys fra oven, samt ventilation øverst pga. bølgeplasten. I de nederste rammer kan der laves en låge.

Det er bare ikke så meget plads i sådan et hus, og gæs bliver jo store! Tænke, tænke, om man kan bygge det af 2 paller ved siden af hinanden... det kan man nok godt.
Mvh Marianne

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 13 August , 2010, 20:33 »
Det kan også være jeg vender tilbage til min andehus løsning (der er dog optaget i det hus jeg allerede har) - en palle i bunden, planeternit ovenpå, 4-5 stk pallerammer (hvis jeg igen kan finde nogen til 25 kr./stk. ) og så et bølgeplast-tag. Fordelen her er, at det kan skilles ad og foldes sammen, hvis man ikke bruger det. Og at der er stå-højde helt ud til kanten, og lys fra oven, samt ventilation øverst pga. bølgeplasten. I de nederste rammer kan der laves en låge.

Kræver denne beskrivelse ikke billeder?  ;) Jeg er da vældig nysgerrig  :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #14 Dato: 13 August , 2010, 20:40 »
Jeg har set at Danny bruger en af de der grønne plastkompostbeholdere.  Det er ret smart. Jeg har selv lige flyttet mine ænder og gås og de må altså lige bo i en væltet regnvandstønde :)

Og ja Marianne de vokser da helt kolosalt :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.