Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Passiv eller aktiv dødshjælp - hvad er barmhjertigs?  (Læst 6747 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
Passiv eller aktiv dødshjælp - hvad er barmhjertigs?
« Dato: 13 August , 2010, 09:20 »
Nu har jeg desværre en stærkt handicappet kylling i en ellers sund søskendeflok.
"Stærkt handicappet" er måske en underdrivelse. Dens hoved peger konstant lige op i luften, og den er ude af stand til at kigge nedad. Jo mere den anstrenger sig, desto mere drejer halsen bagover. Sagt rent ud er den dødsdømt, medmindre jeg gerne vil passe en sondekylling.

Så er mit spørgsmål, om jeg skal lade den dø af kulde selv, eller om jeg hellere skal knække halsen på den?

Foreløbig lader jeg den være. Problemet har snart løst sig selv (sådan da), selvom det nok er på den sørgeligste facon. Jeg bryder mig ikke om at skulle dræbe helt små kyllinger.
Men hvad ville I gøre?

Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Carsten Blohm

• Bruger
Sv: Passiv eller aktiv dødshjælp - hvad er barmhjertigs?
« Svar #1 Dato: 13 August , 2010, 09:22 »
Den skal du aflive omgående <+
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 August , 2010, 09:22 »
Jeg ville fluks adskille hoved fra krop.
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 13 August , 2010, 09:23 »
Jeg kan godt forstå du ikke har lyst, men du bør nok aflive den med det samme *t

Nå, Carsten, du var hurtigst  :D Og Søs også
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 13 August , 2010, 09:26 »
Det er jo det der er vores pligt synes jeg når vi laver og har dyr... at ta' ansvaret for dem!

Du må mande dig op Magnus  ;)  hvis du ved den ikke har en chance, er det altså en aflivning  :-[ Please!

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 August , 2010, 09:43 »
Det kan ikke gå for hurtigt med af aflive den, det er ikke et liv for en kylling, eller noget andet dyr iøvrigt.
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 August , 2010, 10:54 »
Jeg tænker lidt det samme som Jørn.
Du plejer da nok at vide, hvad du skal :)

Afliv den. Der er da ingen grund til, at den skal lide først.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #7 Dato: 13 August , 2010, 14:43 »
Jeg plejer at bruge en rosensaks...
Det er nemt og smertefrit både for mig og for kyllingen... Jeg bryder mig heller ikke om det, men det følger med når man har valgt at holde dyr.
Så kom igang, det er det mest barmhjertige for kyllingen, fremfor at den skal dø af kulde og sult.
« Senest Redigeret: 13 August , 2010, 16:21 Fra Patricia »
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

pylle pylle

• Gæst
« Svar #8 Dato: 13 August , 2010, 15:30 »
ej klippe hovedet af?? det ville jeg ikke kunne. Så hellere kyle den ned i en sten/fliserne..  :'( :'( :'(

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 13 August , 2010, 15:59 »
Magnus - du skal selvfølgelig aflive kyllingen (hvis det da ikke er sket allerede)

Jeg bryder mig heller ikke synderligt om opgaven, men har fundet en metode, der går an:

Læg kyllingen på et stykke græsplæne. Placer en spade over halsen af kyllingen, og i et hurtigt snuptag trykkes spaden ned i jorden - brug evt hele kroppens vægt til hjælp.

Hvad der er den "nemmeste" metode for én person kan dog være helt forkert for en anden.

Held og lykke (jeg er dog også lidt overrasket over, at du viger tilbage her - med al din erfaring. Men den inkluderer sikkert ikke aflivning af kyllinger)

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 August , 2010, 16:17 »
den skal da bare aflives - den vil gå til i en langsom og pinefuld død ellers.

Jeg plejer at rykke hovedet af kyllinger ved at tage fat om hovedet og ligesom "smide" kyllingen fra mig mens jeg holder fast i hovedet. fungerer fint på nye kyllinger - men de lidt ældre må jeg bruge økse til.
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #11 Dato: 13 August , 2010, 16:19 »
ej klippe hovedet af?? det ville jeg ikke kunne. Så hellere kyle den ned i en sten/fliserne..  :'( :'( :'(
Så kan du jo ikke være 100% sikker på den dør, kyllinger kan tåle fald fra rimeligt stor højde. Hos mig skal aflivning gå HURTIGT og SIKKERT
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #12 Dato: 14 August , 2010, 22:24 »
Jeg knækkede halsen på den. Jeg tænkte, den nok snart var død alligevel, men det gik alt for langsomt. Men det er det værste hønsedrab jeg har gjort.

Så kan jeg vel også sige, jeg har erfaringer på dét område nu.

Det er underligt, at det skulle være så meget sværere med en kylling. Det har vel noget med en kyllings nuttethedsfaktor at gøre. Den er ret svær at komme over. Desuden tror jeg ikke den led som sådan; det gjorde ikke ondt på kyllingen, når den drejede hovedet. Den kunne bare ikke kigge nedad.

Apropos nuttethed er der spekulationer om, at en genstand for nuttethed kan forhindre én i at tænke klart. Så jog tættere man kommer på en kattekilling, jo mere kommer man med udsagn som "Du er en missekat".
Det har sikkert noget at sige.
« Senest Redigeret: 14 August , 2010, 22:26 Fra Magnus »
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #13 Dato: 14 August , 2010, 22:28 »
Synes det er ret sødt, at du har det sådan med en lille kylling (altså det har jeg da også selv, herhjemme afliver manden dem for mig, hvis jeg kommer med en), for du lyder helt som en lille pige, som lige har fået høns :D

Og du plejer ellers nok at kunne være handlekraftig ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 14 August , 2010, 23:04 »
Du har da ret i det med nuttethed, der påvirker os. Det er ulig nemmere at daske en stor edderkop eller iberisk skovsnegl end en daggammel kylling. Det var nu alligevel det rigtige du gjorde.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk