Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Råt oksekød  (Læst 5582 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Råt oksekød
« Dato: 12 August , 2010, 22:51 »
Vi har lige fået slagtet en ko, og det har jo givet en del ben. Det har fået mig til at tænke på om høns kan tåle råt oksekød, for det må da helt sikker være noget de ville synes om at få lov til at pille en af dem rene.

Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Johanne Schiødt

• Passiv bruger
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Råt oksekød
« Svar #1 Dato: 12 August , 2010, 22:58 »
Selvfølgelig kan de det- men det er kun en god ide hvis kødet er 110% fri for sygdomme og parasitter
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 August , 2010, 22:58 »
Høns kan sagtens tåle råt oksekød, det er en god animalsk proteinkilde...
I gamle dage anbefalede man, at give hønsene råt hakket kød omkring fjerskifte, der har de størst behov for ekstra protein.

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 August , 2010, 23:02 »
Hvordan sikrer jeg at det er fri for sygdomme og parasitter?

Så tror jeg at de fremover skal have et ben fra fryseren, jeg får alligevel aldrig kogt suppe på dem, og får jeg endelig kogt det, får jeg ikke brugt det. Og benene fra parteringen her til aften, er jo ikke interessant længere end til imorgen, så er det nok ikke godt længere, det var noget andet i vinters, hvor vi kunne fryse dem ned udenfor  ;)

Venlig Hilsen

Heidi

0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 12 August , 2010, 23:18 »
Jeg tror ikke høns og kvæg har mange fælles parasitter, hvis man lige ser bort fra indvoldsorm. Men nu er det jo ikke indvolde du serverer for hønsene.

Hvis du er bange for at kødet evt indeholder sygdomme eller parasitter synes jeg iøvrigt nok du skal være mere betænkelig ved at I selv spiser det end at du fodrer hønsene med dele af det.

Der er en del oksekød som helst ikke skal steges for hårdt, hvis man vil have lidt glæde (god smag) ud af det.
Mvh
Erik Andersen

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 August , 2010, 09:08 »
Det var lige netop det jeg tænkte, at hvis det er godt nok til os, er det ved også godt nok til hønsene. Det eneste jeg kan være lidt bekymret for er salmonella, om det er den samme bakterie man ser hos høns og køer, men vore salmonella tal er meget lavt, så det er ikke noget jeg er bekymret for.

Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 13 August , 2010, 09:32 »
Jeg giver af og til mine høns og kyllinger hakket oksekød (råt). Det er et syn for guderne at se dem spæne afsted med "ormene"  ;D ;D ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lotte M. S.

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 August , 2010, 12:32 »
Jeg tror ikke høns og kvæg har mange fælles parasitter, hvis man lige ser bort fra indvoldsorm. Men nu er det jo ikke indvolde du serverer for hønsene.

Jeg er ret sikker på at de fleste indvoldsorm er artsspecifikke, dvs de smitter ikke fra kvæg til fjerkræ eller omvendt.

MVH Lotte
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk