Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: mindste hønserace  (Læst 9580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Sv: mindste hønserace
« Svar #15 Dato: 19 August , 2010, 18:29 »
Ja lad os se dem på udstilling. Men det bliver ikke fra mig i år, den sygdom mine havde tidligere på året har sat mig meget tilbage. Så til næste år måske hvis alt går vel....

Offline Kate

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 19 August , 2010, 20:41 »
ej det er da surt.. De var så fine dem du havde med på Gavnø
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #17 Dato: 20 August , 2010, 07:20 »
Ham jeg har mine oplysninger fra siger også, at man ikke yngler med mindste kategori, men at de kommer fra æg fra kategori B.
Små er de i hvert fald.
Han bor et par timer fra min søn i Louisiana, og jeg har lavet en aftale med ham, om at jeg må komme og besøge ham næste gang, jeg ta'r derover.  /o
Han skulle være USA's førende i serama.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 20 August , 2010, 09:17 »
Ikke for og træde nogen over tæerne, men...

Der findes ikke A,B eller C størrelse æg når man snakker serama og det ved alle seriøse serama avlere. Jeg er på en del forums, også serama council of north america. Nogen forsøger at sælge æg på ebay med størrelses betegnelse men det er altså fusk.

En stor serama i størrelse C kan sagtens lægge meget små æg og stor serama kan sagtens avle de helt små mini men avler ofte B størrelse serama hvis man vil snakke om dem i klasser som de har i nogle lande.

Problemet med de helt små høner er, at de ofte ikke er frugtbare men det sker de er. Min mini høne som nogle af jer så på Gavnø, lægger æg men har kun lagt 2 normale. Resten hun har lagt er vindæg eller ekstremt tyndskallede men det jeg fik testet var befrugtet desværre gik udrugningen ikke.

derfor siger man at det er bedst at avle på B klasse størrelse, men de kan også sagtens avle serama som vejer over 500gr.

Det der er problemet er at få avlet gode typer som er som serama skal være, ikke bare af udseende men også af sind.

Så de helt små mini serama er ofte kun til udstillingsbrug (hvis de har typen) for ofte er de mindste dyr sterile.

I Malaysia er de nået meget langt med at avle små serama, men deres avls dyr er næsten alle B og C klasse.

Jeg har valgt at ikke betegne dem i klasser efter standarden i EE blev vedtaget, fordi at de klasse betegnelser er til mere besvær end til gavn som jeg ser på det  ;)