Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Foder  (Læst 10231 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline betinak

• Passiv bruger
Foder
« Dato: 09 August , 2010, 13:48 »
Jeg er ny hønseejer og søger i den forbindelse lidt viden om foder. Jeg kan læse herinde hvad man skal give dem: kyllingefoder, voksefoder, æglægningsfoder mv. men jeg synes ikke at jeg læse hvor gamle de skal være når de skal have hvad.

Jeg købte 6 barnevelder der er 9-12 uger. I den forbindelse solgte ejeren mig en sæk kyllingefoder, og nu er jeg i tvivl om de skal have noget andet.

Er kyllingefoder og voksefoder det samme?
Hvor gamle skal de være når man skal blande æglægningsfoder i det andet foder?

På forhånd tak.
0,3 smukke barneveldere
0,5 rolige Isa Warren
3,1+3 søde dværgvædderkaniner

0.1 skøn datter
1.0 sej mand

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
Sv: Foder
« Svar #1 Dato: 09 August , 2010, 17:00 »
Jeg plejer et bruge følgende model:

Fra klækning til ca. 4-5 uger: Kyllinge-startfoder.
6 til ca. 10-12 uger: Kyllingestart iblandet mere og mere af de voksne høns' foder
Fra ca. 12 uger: Fodring som til de andre høns.

Grunden til at jeg gør som jeg gør er, at mine kyllinger næsten altid af sig selv begynder at spise af de voksne høns' foder fra ca. 10-12 ugers alderen. De har nærmest "af sig selv" mistet interessen for kyllingefoderet på det tidspunkt.

Jeg er altid sprunget "Voksefoderet " over, da jeg ikke gider at de andre høns spiser det (for dyrt...)

Mine voksne høns får en blanding af hvede og æglægningstilskud (tilskudspiller fra Land&Fritid - tror det hedder "special") i blandingsforhold 1:3 (1 del piller til 3 dele korn) - ca. 150-200 gram pr. høne pr. dag.
Derudover får de masser af grønt - for tiden en spandfuld friskplukket græs/kløver om morgenen og om eftermiddagen. Sidst på efteråret vil græsset blive skiftet ud med hyldebær, æbler og majskolber det meste af vinteren.

Håber det kan bruges...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline betinak

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 09 August , 2010, 17:12 »
Tusind tusind tak til jer begge. Det er en STOR hjælp. Jeg tror at jeg vil skynde mig ud og købe æglægningsfoder  ;)

- de har også dagligt adgang til stor hønsegård, så de har forhåbentligt ikke "manglet" noget.

Endnu engang tak for jeres svar /o
0,3 smukke barneveldere
0,5 rolige Isa Warren

0.1 skøn datter
1.0 sej mand

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 August , 2010, 18:51 »
Tusind tusind tak til jer begge. Det er en STOR hjælp. Jeg tror at jeg vil skynde mig ud og købe æglægningsfoder  ;)

- de har også dagligt adgang til stor hønsegård, så de har forhåbentligt ikke "manglet" noget.

Endnu engang tak for jeres svar /o

Det haster nu ikke så meget med de æglægningspiller - hvis de har fået kyllingefoder indtil nu har de ikke manglet noget! Hvis der mangler noget, er det i min måde at fodre på - min fodring kunne godt kaldes "sparekost". Der er noget mere næring i startfoderet end i æglægningspillerne så du gør slet ikke noget galt...
Mvh. Morten

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 10 August , 2010, 07:14 »
Hej Betina

Tillykke med kyllerne! :D

Jeg vil blot tilføje, at høns er meget mere glade for "ægte" korn end for hønsepiller. Jeg blander mit foder op så det består af hvede, knækket majs, havre og tilskudsfoderpiller. Det er altid pillerne der ligger tilbage. Mine kyllinger gik også direkte fra kyllingestarter og til alm. foder blandet med kyllingestarter, da de var ca. 6-8 uger gamle.

Har du grit/østersskaller til dem?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline betinak

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 August , 2010, 07:19 »
Det lyder spændende med at blande korn i foderet. Jeg har godt læst om det før, så det tror jeg også at jeg vil gøre.

Ja, jeg har skaller til dem - de virker dog ikke synderligt interesseret i dem...
0,3 smukke barneveldere
0,5 rolige Isa Warren

0.1 skøn datter
1.0 sej mand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #6 Dato: 10 August , 2010, 07:23 »
De skal nok begynde at spise af skallerne når tiden er til det. Jeg kan se at du bor i Dianalund. Prøv at find en bondemand med hvedekorn i nærheden, og spørg om du må købe lidt. Det er meget billigere end at købe det hjem i sække fra foderstoffen ;).
Venlig hilsen Tanja

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 10 August , 2010, 07:31 »
Der er stor forskel på hvilke piller, hønsene kan lide. Mine er rigtig glade for Møllerens "Fuld af Pep", jeg vandt en pose fuldfoder, den gad de ikke rigtigt spise, og "Brufa" fra DLG/Land og Fritid frister heller ikke noget videre.
Jeg laver selv en kornblanding af 40 % knækket hvede, 40 % knækket majs, 1 % solsikkefrø og 9 % rød dari, det er de vilde med og de får af det morgen og aften samt et par håndfulde i løbet af dagen. Fuld af Pep får de ad libitum, og endelig går de frit i haven, hvor de spiser alverdens grønt, især græs, og en uendelig mængde insekter.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline betinak

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 August , 2010, 10:21 »
Jamen det er jo helt overvældende med alle de gode råd. Jeg vil prøve mig lidt frem og se hvad mine 6 barneveldere kan lide.

Tusind tak til alle der har kommet med gode foreslag :)
0,3 smukke barneveldere
0,5 rolige Isa Warren

0.1 skøn datter
1.0 sej mand

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 10 August , 2010, 14:51 »
Det der lå tilbage var alle foderpiller, og salaten. Dog sætter de stor pris på honning-melon og vandmelon. Skrukmutter finder helst levende smådyr til kyllingerne .

Det er sjovt som der er forskel på høns - mine ELSKER salat og går tydeligvis efter det først - men meloner er de ikke specielt glase for, nogle af de "små" melontyper rører de slet ikke...

Fjerkræ er fantastisk! Der er INGEN "plejer" når man har med høns at gøre!
Mvh. Morten

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #10 Dato: 10 August , 2010, 16:35 »
Det er sjovt som der er forskel på høns - mine ELSKER salat og går tydeligvis efter det først - men meloner er de ikke specielt glase for, nogle af de "små" melontyper rører de slet ikke...

Fjerkræ er fantastisk! Der er INGEN "plejer" når man har med høns at gøre!
- Helt enig ;D. Her rører de stort ikke salatblade, mens meloner bliver slugt inden de lander på jorden. Gladest er de nu for en go' gang leverpostej eller kattemad blandet med undulatfrø og revet ost :P.
Venlig hilsen Tanja

Offline betinak

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 17 December , 2010, 13:12 »
Hvad gør I andre for at forkæle jeres høns nu når der ligger så meget sne? Hvad giver I dem at spise udover alm. foder?
0,3 smukke barneveldere
0,5 rolige Isa Warren

0.1 skøn datter
1.0 sej mand

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 17 December , 2010, 17:09 »
Hvad gør I andre for at forkæle jeres høns nu når der ligger så meget sne? Hvad giver I dem at spise udover alm. foder?

Solsikkefrø er et hit her hos mig. Det samme er mit hjemmelavede græs-ensilage...
Mvh. Morten

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #13 Dato: 17 December , 2010, 21:23 »
Kogte kartofler hele majs kogte ris og hvad der ellers er tilbage fra middagen skal det være rigtig godt så koger vi lidt havregrød.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 17 December , 2010, 22:05 »
Mine elsker deres kornblanding  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk