Min gode fine maranhane er sørme blevet voksen nu! Og han skulle gerne levere generne til de næste generationer af fine marankyllinger.
Han går pt sammen med to maranhøner og fem italienere. (Og først senere skal sammensætningen være anderledes - der er flere maranhøner på vej, men de er kun kyllinger endnu)
Problemet er ikke, at han kun træder to af hønerne (italienerhøner), men at han nærmest mishandler dem. Jeg har kigget efter i et par dage nu, og jeg har fået et klart indtryk af hvordan tingene foregår.
De gemmer sig begge det meste af tiden under hønsehuset. Når de endelig kommer ud, står han klar og jagter den ene i fuld fart indtil hun lægger sig. Derefter træder han hende ganske voldsomt - hun ligger helt flad og bliver vrikket fra side til side - med vingerne bredt ud langs jorden. Mens hun siger klagelyde (ja, sådan lyder det sltså)
Når han er færdig, hakker han hende først oven i hovedet og derefter bider han sig fast i hendes kam, så hun skræpper højt og vedvarende. Når hun endelig slipper fri spæner hun (selvfølgelig) ind under hønsehuset igen.
Den ene af de to er i løbet af kort tid blevet helt bar på ryggen, den anden følger godt efter.
De øvrige italienere skal bare nærme sig ham, så springer han væk. De to maranhøner (som han nærmest er vokset op med) rører han iheller ikke, og de virker også helt neutrale overfor ham. Iøvrig er de sky overfor italienerne.
Det virker på mig, som om hanen er tredienederst i hierakiet, og at han så skal bruge alt sit krudt og al sin aggressive fremfærd på kun to stakler. I stedet for at fordele det på syv!
Hvad skal jeg gøre? Jeg synes det nærmer sig dyrplageri overfor især den ene italienerhøne (og jeg er ellers ikke hverken sart eller blødsøden) Kan det være fordi det er to forskellige racer?
Er der nogen, der kan genkende problemstillingen eller som har et godt råd. Det skal siges, at jeg har "fyldt op" og jeg kan ikke umiddelbart lave flere adskilte rum