Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Olie-hvidløgs-urte-guf  (Læst 13191 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Olie-hvidløgs-urte-guf
« Dato: 08 August , 2010, 14:33 »
Jeg har lært en opskrift, som jeg er utrolig glad for, som er nem at gå til, og som jeg gerne vil dele.

Jeg fik tippet af en i vores lokale fjerkræklub. (Jeg har faktisk lært RET meget ved at lytte godt efter, og jeg lytter stadig  :D )

Man tager en flaske af den billigste madolie på købmandshylden. Heri kommes fem - otte  store pressede fed hvidløg i. Man kan også tilsætte hakkede krydderurter af alle slags - friske, tørrede eller frosne)

En strøgen tsk-fuld salt tilsættes - mest for oliens holdbarhed.

Denne flaske stille man så der, hvor ens øvrige foder er placeret.

En gang daglig - eller hvor tit man nu synes - laver man en blanding i en skål af en portion knækfoder eller af hele korn og en sjat af hvidløgs-urteolien og rører godt rundt så alt foderet er smurt ind i olien.

Høns og kyllinger er vilde med det!

Olien "smører" indvortes og forhindrer både forstoppelse og at parasitter sætter sig fast. Derudover giver den en flot og stærk fjerdragt. Hvidløget forebygger som bekendt utøj og styrker immunforsvaret. Krydderurterne er i sig selv mirakelmidler mod stort set alle dårligdomme - og medvirker til et alsidigt foderindtag.

Nem, billig og virkningsfuld  /o

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
Sv: Olie-hvidløgs-urte-guf
« Svar #1 Dato: 08 August , 2010, 14:37 »
Det må da laves med det samme  ;D
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Micher

• Bruger
« Svar #2 Dato: 08 August , 2010, 14:51 »
Hvilke urter er der tale om??
Mvh

Michael

Susanne

• Gæst
« Svar #3 Dato: 08 August , 2010, 15:36 »
Ham, der vist mig sin olie-blanding havde oregano og mynte blandet i. Det var hvad han lige havde i sin have på det tidspunkt.

Jeg har lavet en blanding med persille, dild og timian i.

Jeg er sikker på, alle urter er gode.

Og til vinter kan man jo drysse lidt tørret i - eller springe over.

Han fortalte iøvrigt, at man i Belgien (? (kan ikke helt huske hvilket land))  er gået meget over til brug af naturprodukter (krydderurter)  som tilskud/forebyggelse af sygdom og utøj. Og at det var der, han havde lært opskriften at kende. Af en anden dygtig opdrætter.  :D

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 08 August , 2010, 15:39 »
I og med at jeg lige har flettet tre x 1½m lange fletninger af hvidløg fra haven, vil jeg straks gå igang, mon de vil sætte pris på lidt persille, basilikum tilsat?

VH Gunni.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 08 August , 2010, 16:19 »
Man kan vel simpelthen blende hvidløg og urter og evt. en sjat olie for at det glider i blenderen.
Tak Susanne  <E
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 08 August , 2010, 17:13 »
Ja, det er da en oplagt fremgangsmåde, Marianne - meget nemmere  /o.

Jeg har netop afsluttet min første flaske olie - men absolut ikke den sidste! Jeg havde tænkt olien som en afveksling fra hønseguffet, som jeg iøvrigt kun får lavet når jeg har god tid.

Olieblandingen vil de få noget oftere af den simple grund, at det er så nemt at lave og at det holder sig længe  :D

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #7 Dato: 08 August , 2010, 17:26 »
Super idè /o

Jeg har netop blendet timian, salvie, citronmelisse og persille med masser af hvidløg og olie. Da alle høns var i haven, satte jeg det på græsset og de kom straks løbende til - der bliver nu guffet :D

Lige et hønse-olie-krydderurt-hvidløgs-reklame-foto ;D
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 08 August , 2010, 17:30 »
Det der er da ikke kun for høns, hvis olien er acceptabel er det jo både godt og lækkert for høns og andet godtfolk. Ser rigtig lækkert ud.

Rasmus

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #9 Dato: 08 August , 2010, 17:47 »
Hold da op det ser helt lækkert ud. Lige en label på også er det da klar til butikshylden ;D
Med venlig hilsen Heidi

Susanne

• Gæst
« Svar #10 Dato: 08 August , 2010, 17:50 »
@Rasmus: Nej, du har ret - den er da lige til at hælde over salaten - hehe!

@Anne Vibeke: Dejlig fotodokumentation (som sædvanlig  /o )

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 August , 2010, 18:49 »
Har også været i gang med blenderen - der kom følgende i (udover 10 fed hvidløg og salt): purløg, persille, timian, esdragon, citronmelisse, merian og mynte. Det var hvad jeg kunne finde i haven. Jeg lavede 1 liter og puttede det i en gammel saftflaske.

De kastede sig over kornet (hvede/majs) med det i ! Hundene fik også lige en sjat i foderet - og jeg var lige ved at give lammestegen, som nu ligger i ovnen lidt på også, men den var nu allerede krydret...  :D
Mvh Marianne

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #12 Dato: 09 August , 2010, 16:10 »
Tak :)  - Vil lige oplyse at vi fik lidt på salaten og vores hunde fik også lidt i foderet, det var rigtig godt. Kattene sprang vi over, da de gik uden om hønsenes mad, de spiser ellers ofte af samme skål, da der altid er åbent til hønsegården om dagen(umuligt at holde dem ude).

Men kan klart anbefales /o
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

frida

• Gæst
« Svar #13 Dato: 10 August , 2010, 21:32 »
Tak for opskriften! Har selv lige tømt haven for krydderurter, og lavet olie-hvidløgs-urte-guf 8)
Hvilken herlig duft der nu er i køkkenet /o Min mand siger, at han helt sikkert selv vil spise det, når det har trukket i nogle dage ;)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 August , 2010, 09:45 »
Vil mene at den blendede udgave måske er knap så langtidsholdbar som den med hele ingredienser ...

men er man obs på det er begge metoder jo fremragende.
Med venlig hilsen Søs