Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvem bestemmer  (Læst 2120 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

• Passiv bruger
hvem bestemmer
« Dato: 08 August , 2010, 09:37 »
jeg er vidst nybegynder på området, har haft høns i et par år, men fik blod på tanden og nu udvider jeg "bedriften".  Jeg ville have noget flot og spændnenne at se på i haven. Til mine røde amerikaner høns fik jeg mig en  flok gule store orpingtoner. Amerikanerne er knap 1,5 år gamle og ser ud til at det er dem der bestemmer i hele hønsegården, sidder selv på pinden, giver ikke andre lov at komme op, var nødt til at sætte nyt pind på modsat side af væggen da de stakle orpingtoner sad på jorden hver aften. "De røde " spiser først og hakker på de andre hvis de kommer for tæt på når de spiser.  situationen ser helt normalt ud når de går frit i haven, da følger de hanen(orpington)
Kan de "gamle damer" nogensinde forenes med orpingtoner? de er jo trods alt noget mindre- men hurtigere.
nogle gode ideer? ???
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: hvem bestemmer
« Svar #1 Dato: 08 August , 2010, 09:39 »
Jeg tror det bliver bedre med tiden, men hybrider er kendt for at være stride over for nye beboer i hønsehuset  /d Jeg plejer at sige at det skal være dem der kommer sidst i en flok, for at det skal gå gnidningsfrit.

Hvis det fortsætter kan du f.eks. dele hønsehuset op. Eller du kan sælge dine hybrider og købe nogle nye. Eller du kan flytte dine hybrider et andet sted hen en måneds tid, så de føles som de nye, når de kommer tilbage...
« Senest Redigeret: 08 August , 2010, 09:45 Fra Christina »

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 08 August , 2010, 09:43 »
det lyder interresant. jeg vil nok prøve at flytte dem et stykke tid for de er gode ellers, og jeg vil ikke skille mig af med dem. Jeg har planer om at få nogle maran kyllinger så det skal barte være styr på "huset" ingen skal være mobbet(til forår får jeg nyt ny hunsehuset med 2 eller 3 opdelte rum, så der ikke er tvivl hvem bestemmer hvor.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Ingrid

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 August , 2010, 10:22 »
Jeg tror det drejer sig om tålmodighed . . . .
Jeg har flere gange oplevet at det tog flere måneder, før de fandt sammen i flokken.
Selv da røde orpington skulle integrere 2 gule orpington i samme alder. Det tog 2-3 måneder før de fik lov at "være med".
Høns er stride og fremmedhadske. Ikke noget godt eksempel!  ::)
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.