Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er siddepinden vigtig?  (Læst 6306 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liva

• Passiv bruger
Er siddepinden vigtig?
« Dato: 05 August , 2010, 22:34 »
Kære erfarne hønsefolk.

Jeg har tre Luttehøns, hvoraf den ene lige er blevet skruk og har fået 5 befrugtede æg at ruge på. Hun har lagt sig i vores lille hønsehus, og for at give hende ro er de to andre midlertidigt flyttet ud i den overdækkede hønsegård, hvor jeg har indrettet en stor gammel træflyttekasse - hævet 50 cm. over jorden - med redekasse og siddepind.
Rigtigt fint synes jeg, og de har allerede lagt æg i reden, så den er blevet godkendt.

Men de to forviste vil hellere sove ovenpå kassen end inde på siddepinden, og selvom jeg har givet dem en siddepind op på taget også, foretrækker de at sidde/ligge direkte på kassens 'tag'. Det kan nok gå for en nat eller to, men hvis de bliver ved med det, er det så godt?

Jeg er ny i 'branchen' og vil jo gerne gøre det så godt for mine putter som muligt.

Jeg har søgt lidt i databaserne herinde, og fandt et link til en rapport om netop siddepindens betydning, men det link virker ikke mere.
Er der nogen, der kan forklare mig hvordan det med siddepind eller ikke påvirker hønsene i længden?

Skal jeg blive ved med at forsøge at få dem til at sove på pinden, eller bare lade dem finde ud af det selv? Det er jo nogen vældig naturlige små seje damer, så de ved måske nok, hvad der er bedst for dem?

Eller hvad?

KH Tine

frida

• Gæst
Sv: Er siddepinden vigtig?
« Svar #1 Dato: 05 August , 2010, 22:41 »
Tror ikke siddepinden er så vigtig. Tænker nok lidt som dig; "mon ikke de ved bedst" ;)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 05 August , 2010, 23:06 »
Om de går på pind eller ej tror jeg er ligegyldigt. Det er fint at de har muligheden men lad dem selv vælge.

Halvdelen af mine høns går på pind hver aften, den anden halvdel vælger at ligge på gulv eller i redekasser. Og det er ikke fordi der er begrænset plads på pindene.
« Senest Redigeret: 12 August , 2010, 23:41 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline gitteholk

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 August , 2010, 23:09 »
5. stk befrugtede æg??? Man kan selvfølgelig tro at de er befrugtede men det er sjældent der er garanti for dette før de lyses på 7.-10. dagen.
Har du kun en redekasse i dit hønsehus hvor nu skrukhøne ligger? Jeg synes altid det er godt at lade skruk hønen ligge i samme rum som de andre høns. Derved er der større chance for at kyllingerne bliver accepteret når den tid kommer. Men du har ret i at det er en god ide at skærme skrukken lidt for de andre høns. Måske med en bræt el.lign.
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Liva

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 August , 2010, 23:23 »
Hej Gitte.

Jeg er helt med på den med usikkerheden mht befrugtning eller ej. Det er svært at få fat på Lutte-æg her hvor vi bor, og vi er lidt sent ude. Men vi ser hvad der kommer ud af det.

De to andre høns lagde sig op i reden til hende og stod inde i hønsehuset og skræppede op i timevis, så beslutningen om at skille dem ad blev taget i samråd med en meget erfaren Landhønse-opdrætter jeg kender. Egentlig ville jeg have sat hende med æggene ud i en afskærmet del af gården, men det blev jeg frarådet, da hun så kunne opgive rugningen.

Mit hønsehus er ikke særligt stort, så der er ikke rigtigt mulighed for at opdele det. Men din pointe med accepten af de (evt.) nye små vil jeg tage med i mine videre overvejelser.

Tak for Jeres indput.

KH Tine

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 05 August , 2010, 23:39 »
Det er jo altid et valg med baggrund i de aktuelle omstændigheder, hvor man lader sin skruk ligge. Mine har altid ligget en i hønsehuset, og det er gået godt. En enkelt gang forsøgte jeg mig med et skrukkehus, men da kyllingerne var to dage gamle, tog skrukken dem med ind i hønsehuset til de andre høns. Nu er skrukkehuset kaninbur på Sjælland.
Mht. siddepinde. Høns foretrækker flade siddepinde f.eks. lægter, hvor kanterne lige er høvlet så de ikke er skarpe. Når høns sover på pind hviler de brystbenet på siddepinden, så derfor får de bedst støtte på en lægte frem for f.eks. en naturpind.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 06 August , 2010, 09:12 »
Jeps, Søren, vi havde en tråd om det for nogen tid siden:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=3848.0
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline walter

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 12 August , 2010, 22:50 »
Hej
jeg skærmer også mine skruk af men godt nok inde i hønsehuset med hensyn til Lutteæg så giv besked næste gang så sender jeg nogle
mvh. Walter
blå og  sort doppel randet barnevelder i stor, dansk landrace   sølvhalset i stor, laksefarvet faverolles i stor, hvide faverolles i stor og laksefarvet blå i stor, Maran i S/K og B/K i stor
 lutte brun i dværg,  Thyringer Skæg i dværg,farverne chamois/hvid plettet,og sort/guldplettet, guldhalset, sort og hvid.Brakel i sølv,guld og chamoi 0,1 Newfoundlænder. 0,1 grå tigerstribet kat

Offline Carsten Blohm

• Bruger
« Svar #8 Dato: 12 August , 2010, 23:10 »
Ja sidde pinde er vigtig og hvis dyrene ikke selv vil gå på pind
så må man lære dem det. /o

Det bliver nemmere at gøre rent når de skider på gødningsbrættet om natten, hvis de sidder på gulvet, sætter afføringen sig i fjerdragten. /d

Sætter de sig i redekassen så er det det samme, og med mulighed for
lort på æggene. /d

Så op på pindene med de høns <+
mvh
Carsten  
Opdrætter af
Sorte Nøgenhals dv.
Blå kochin dv.
www.silkeborg-fjerkraeklub.dk
www.racefjerkrae.dk
www.dommerringen.dk
www.italienerklubben.dk