Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Andre dyr  (Læst 1168 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Brita

• Passiv bruger
  • kolde fødder
Andre dyr
« Dato: 23 April , 2008, 08:57 »
Må jeg godt fortælle om mine lam?
Har haft får nu i 7 år. Det er meget dramatisk omkring læmning, hvor alt kan ske. Som regel klarer de det selv uden problemer, men forrige år havde jeg en 2-årig gimmer (1.gangsfødende) med sprængt fødselsvej. Det var grimt og altid i en weekend med dobbelttakst til dyrlægevagten. Så jeg stod med 2 moderløse flaskelam, hvor den ene ikke ville tage sutten. Prøvede alt muligt, og hun forsøgte at stjæle lidt hos de andre får. Opdagede, at hun meget hurtigt begyndte at smage på min kløver, som der er alt for meget af i min mark, og som er meget næringsrig, så både hest og får bliver alt for fede. Men hun overlevede.
Iår kastede mit gamle får 3 fostre for en måneds tid siden. Jeg lod hende gå sammen med sin datter fra sidste år, og for 3 dage siden var der kommet 2 små vædderlam, som hun har hjulpet med at slikke rene. Så nu har de 2 mødre. De skal selvfølgelig have moderens råmælk, og hun skal passe på dem. Det værste er, at den gamle kalder og kalder, og jeg er nødt til at tøjre hende, fordi hun bryder ud og æder barken på mine små frugttræer.
De små har meget sjov med at jagte mine høns, som pusler rundt i halmen og lægger æg allevegne i stalden. Jeg muger og fejer hver dag for at holde stalden nogenlunde ren og pæn.
Brita

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Andre dyr
« Svar #1 Dato: 23 April , 2008, 23:24 »
Jeg havde slet ikke overvejet at det kunne være så dramatisk at have får, de er jo så fredelige at se på!

Med sommerlige hilsner, Christian