Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Lille kylling  (Læst 7492 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Lille kylling
« Dato: 02 August , 2010, 10:44 »
Ja som overskriften siger har jeg en sølvgrå kylling der er ca 10 dage gammel... den vokser bare ikke???
Den er frisk, spiser, har normal aff og alt ser ud som det skal men den er bare ikke vokset siden den kom ud af ægget ???

Er der nogen der har prøvet det og vigtigst af alt... hvad gjorde i ved det???

Hvis ikke den har tænkt sig at blive større, så glæder jeg mig da til den begynder at lægge æg eller gale ;D ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Lille kylling
« Svar #1 Dato: 02 August , 2010, 10:46 »
og lige en ekstra indskydelse.... den er heller ikke ved at sætte fjer som de normalt gør i denne alder ???
Lærke Lorentzen

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 August , 2010, 14:48 »
Hej Bullstar.
Jeg har også sådan en lille benjamin den er ca. 10 uger gammel og er kun halvt så stor som de andre, den spiser, drikker og opføre sig som alle de andre.
De andre er heller ikke efter den og den er begyndt at sætte fjer.
Det er faktisk som om den er den frækkeste af dem alle og kan tillade sig mere uden at få ørene i maskinen.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #3 Dato: 02 August , 2010, 15:06 »
Allan: Meget mærkeligt men det kan da være at vi skal sammenføre de to hvis det er hane/høne??? så har vi lavet en ny hønserace i vagtel størrelse ;D
Lærke Lorentzen

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 02 August , 2010, 15:34 »
Mener Liljesøe skriver om det under emnet naturlig fordværgning. Det skulle være friske og sunde kyllinger, der faktisk også i hans beskrivelse er nogle frækkerter. De sætter bare fjer sent og bliver naturligt små. Grundlaget for at fordværge racehøns!
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 02 August , 2010, 15:45 »
Sådan et par sølv sort randet wyandotkyllinger har jeg også. Kan det ikke være pga for meget indavl?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

pylle pylle

• Gæst
« Svar #6 Dato: 02 August , 2010, 15:46 »
Jeg har lige haft en kylling der var nøjagtigt som du beskriver.. Den var ene kylling til sin mor.. så den blev passet til ug.. desværre endte dens liv alt for tideligt.. den døde den da var ca. 30 dage.. trist..

Offline Micher

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 August , 2010, 15:53 »
Har fået fortalt at det ikke nødvendigvis har noget med indavl at gøre.. Da det ligesom hos os mennesker også kan forekomme at vi får dværgebørn..

Har selv en sort brahma.. som efterhånden burde være ret stor. men kyllinger som er 2mdr yngre end den er faktisk større end den nu..;)
Mvh

Michael

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #8 Dato: 02 August , 2010, 16:12 »
Har I vejet dem?  Vi fik to mini-kyllinger for godt en uge siden og synes stadig de er små og ikke vokser. Men har lige vejet dem.

En blå kylling (normalstørrelse), vejede 27 gram ved klækning - I dag 51 gram = 24 gram vægtforøgelse på 9 dage.
En mini perlegrå, vejede 14 gram ved klækning - I dag 29 gram = 15 gram vægtforøgelse på 9 dage

Så vores mini kyllinger vokser, men ikke så hurtigt som de andre. Er spændt på om det udligner sig.
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #9 Dato: 02 August , 2010, 16:33 »
I det her tilfælde er der ikke tale om indavl da forældre dyrene ikke er beslægtede ??? ??? ???
Lærke Lorentzen

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #10 Dato: 02 August , 2010, 16:35 »
Anne vibeke: nej jeg har ikke vejet men det hjælper heller ikke nu da jeg ikke vejede den fra start...
Lærke Lorentzen

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #11 Dato: 02 August , 2010, 16:59 »
Anne vibeke: nej jeg har ikke vejet men det hjælper heller ikke nu da jeg ikke vejede den fra start...

Jo, du kan da bare starte nu, og så veje den lille og en af de store hver uge. Det er da spændende at se hvordan vægtforøgelsen stiger forholdsmæssigt.

Vores de små har jo fordoblet vægten - Så selvom den mindste i dag vejer 29 gram og de store 51 gram, så skal man se det i et forhold  - for måske udligner det sig på et tidspunkt, måske ikke?....men da sjovt at følge dem i vægt i forhold til hinanden, ik` ?  :)
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 02 August , 2010, 17:33 »
Hej Lærke

Prøvede det sidste år, og har en igen i år...
"Lille Kylle" fra sidste år er nu lige så stor som de andre og lægger æg, men den var 1½ mdr bagud helt indtil vinter. Nu er den en af de øverste i hierakiet. ::)
Indtil videre gælder det også for "Mini" som nu er 9 uger, men er ved at blive overhalet i str af de 3 ugers.

De spiser og hygger sig, og bliver bare ignoreret af de andre høns i modsætning til deres søskende, der får et hak i ny og næ. Har vejet dem dem løbende og vægten stiger støt.

Mine er desuden heller ikke i nærheden af at være indavl.
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
« Svar #13 Dato: 02 August , 2010, 19:12 »
så må jeg i gang med vægten... men dejligt at høre at man ikke er den eneste der har oplevet sådan en lille en...

Jeg tror den skal hedde Olivor ;D det hedder min søn, han er næsten 5 år og vejer kun 16 kg ;D der er mange der siger "nej hvor er han sød, hvornår fylder han 3 år" :D :D :D
Lærke Lorentzen

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #14 Dato: 03 August , 2010, 10:30 »
Sjov tråd! Det viser sig jo pludselig at der er mange af den slags.
Jeg har også en minikylling. Vi kalder hende Skrige-Marie ;D Hun er mini mini mini. Nu er hun 12 uger og på størrelse med en 4 ugers normal. Hun har fået fjer, men meget langsommere end de øvrige. Vi troede til at starte med at de andre var efter hende, for der var en hylen og skrigen konstant fra kyllingegården. Efterhånden har vi fundet ud af at hun bare er krophysterisk og hyler præventivt (deraf navnet), så bliver andre så paf at hun har godbiden for sig selv  ;)
Hun er LYNHURTIG og umulig at fange - og jeg er ellers blevet ret ferm til at fange høns, men hende her... forget it! <H
Jeg er spændt på at se hvordan hun udvikler sig!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk