Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Overvintring  (Læst 5159 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Overvintring
« Dato: 01 August , 2010, 22:11 »
Jeg skal snart til at beslutte mig for hvor mange høns jeg skal beholde i mine stammer vinteren over. Hvad er et passende antal?
Der skal være høner nok til at lave en god bunke kyllinger til næste år, men omvendt så har jeg heller ikke behov for at gøre rent efter flere høns end nødvendigt over vinteren... ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
Sv: Overvintring
« Svar #1 Dato: 02 August , 2010, 14:54 »
Hej!

Det kommer an på hvor mange stammer du vil starte op på næste forår.

Jeg plejer at køre ned til minimum dvs. 1 eller 2 haner og 6 til 8 høner så jeg har lidt at starte med.

Nu har jeg så et lille problem til vinter - har åbne overdækkede voliere til mine høns - så nu skal der bygges læskur til dyrene. Jeg synes de har godt af lidt vejr og vind - det bluver deres fjerdragt så pæn af, og dyrene tager ikke skade. /o
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 03 August , 2010, 10:46 »
Denne vinter var jeg lidt uheldig med mine orper, både ræv og sur kro. I efteråret havde jeg 1.6 og da foråret kom var der 1.2 tilbage og jeg fandt ud af at hanen var steril >:( Ræven har jeg sikret mig imod! Men om man kommer til at miste høns til uforudsete sygdomme/tilstande, det er er jo lidt sværere at forudsige. I første omgang havde jeg tænkt mig at beholde 5 høner til hver af de 3 racer jeg arbejder med pt. (maran, orpington og faverolles), men det vil også sige at jeg skal overvintre følgende:
1.5 maran
1.5 orpington
1.5 faverolles
0.3 æglæggere
1.1 araucana
1.3 dværgorpington

Dvs. 27 dyr :o og det er måske lige i overkanten ;) Så tænkte jeg på at gå ned til 1.3 af de tre øverste racer, men jeg er lidt i tvivl om man så bliver for sårbar ??? På den anden side... Jeg kan jo bare få nogle nye rugeæg til næste år... Det er svært... :-\
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 August , 2010, 13:28 »

Så tænkte jeg på at gå ned til 1.3 af de tre øverste racer, men jeg er lidt i tvivl om man så bliver for sårbar ??? På den anden side... Jeg kan jo bare få nogle nye rugeæg til næste år... Det er svært... :-\

Jeg vil sige at det er en grundstamme (1,3) /o

Men du skal så huske på evt at have kendskab til nogle der har høns af samme race som dig, hvis din hane i en af racerne går hen og falder om i vinter, for så har du jo ikke nogen hane til at starte op med til foråret. <A

Måske du skulle vælge æglæggere fra i vinter  ??? du får vel æg fra de andre racer?  ???
Men hvor stor plads har du til dine dyr(her tænker jeg på huse m.m.) eller sidder de i voliere med små huse?
mvh. Joan

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 03 August , 2010, 13:37 »
Jeg ville helt sikkert også fravælge hybriderne, godt  nok lægger de mange æg (og det er det), men med så mange andre høner, så er der vel æg nok til en alm. husholdning.

1,5 eller gerne 2,6-8 er ganske udemærket, haner kan desværre dø eller blive sterile..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 03 August , 2010, 14:53 »
Jeg har desværre ikke mulighed for at have flere haner pr. race, jeg har ikke plads til at have dem gående separat. Men de er alle kyllinger fra i år, så hvis de kan blive vinteren over uden at fare i flæsket på hinanden, så vil jeg nok overveje det...
Jeg tror hybriderne får lov at blive, da jeg ikke er overbevist om at hverken orper eller faverolles når at gå i æglægning inden vinter ;)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 August , 2010, 16:12 »
Hej igen!

Det fremgik ikke af din oversigt hvor gamle de var, derfor ville jeg have "smidt" hybridderne ud af gruppen til vinter.  ;D

Hvad med de andre racer, hvor gamle er de? er det alle kyllinger fra i år?

I så fald kan du jo holde haner for sig og høner for sig og så gemme de 5 af hver race du skrev tidligere, da høner af alle racer godt kan gå blandet og haner sjældent slås om vinteren hvis ikke der er høner i nærheden - og så kan du jo godt have hybridderne gående sammen med dine høner.  *r
mvh. Joan

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 03 August , 2010, 22:40 »
Det fremgik ikke af din oversigt hvor gamle de var, derfor ville jeg have "smidt" hybridderne ud af gruppen til vinter.  ;D

Hvad med de andre racer, hvor gamle er de? er det alle kyllinger fra i år?

I så fald kan du jo holde haner for sig og høner for sig og så gemme de 5 af hver race du skrev tidligere, da høner af alle racer godt kan gå blandet og haner sjældent slås om vinteren hvis ikke der er høner i nærheden - og så kan du jo godt have hybridderne gående sammen med dine høner.  *r

Ja, det var jo ikke lige indlysende at det var kyllinger fra i år, der er tale om ;) Men bortset fra to store orper og de 1.3 dværgorper, så er alle sammen fra i år... Den idé med at lade hanerne gå sammen har jeg ikke hørt før, men det er da måske ikke så dumt. Hvad mener du når du skriver "ingen høner i nærheden"? Er det så ude af syne eller bare i nabogården. Forestiller mig at det også kan give problemer at de kan se hinanden. Bliver hanerne ikke frustrerede over ikke at have nogle høner? ::)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk