Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Overtroisk adfærd!  (Læst 5371 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
Overtroisk adfærd!
« Dato: 01 August , 2010, 19:35 »
Hej allesammen.
Det er en stykke tid siden jeg været herinde nu. Har det lidt travlt med alle mine hundehvalpe (som nu er solgt).

Læste på en tråd herinde i foråret om det med og vende rugeæg. At det måske var "overtroisk adfærd" at man gjorde det. At skrukhønen ikke gør det.
Ville prøve det her i sommer en gang. Så passede det godt at det var i en tid, jeg haft meget travlt.

Historie:
Min udlejer, der bor et par hundrede meter herfra, havde besøg af en mink (Aktivister: lad være med og lukke dem ud i naturen. De hører ikke hjemme her!)
Resultat at alle høns blev slagtet før hans hund slagtede minken.
Han var meget glad for sine blandingshøns, han haft i mange generationer. Hans kone havde lige givet hendes søster alle æg, uden nogle der var i køleskabet. Det var 15 æg, der var 21-25 dage gamle.
Bondemanden spurgte mig, hvis jeg ville ruge dem ud i min hjemmebyggede maskin.
Jeg sagde, at vi kan vel prøve. Æggene er dog meget gamle og har været i køleskab uden og vendes i over 3 uger. Chancen er nok lille.

Nok sagt. Disse køleskabs æg, kom i min maskine. På grund af travlhed, blev de kun vendt på 7. dagen (når jeg lyste dem) og når jeg fik sat vand ind i maskinen 18. dag om aftenen.
Efter lysningen, var det 14 ud af 15 æg tilbage. Et æg med blodring, der blev kasseret
I går lørdag (21. dagen) klækkede resterende 14 æg. Resultatet 100% klækning på altfor gamle køleskabs æg, med kun 2 vendinger i rugeperioden.

Viser dette at det er en "overtroisk adfærd" at vi skal vende vores æg i nu og næ. Måske gør vi mere skade end nytte med og røre ved vores æg uafbrudt.

Dette er bare stof til eftertanke, men samtidig det bedste rugeresultat jeg haft i min tid som hønsemand!!!

Hilsen Thomas
Med venlig hilsen Thomas Stjernaas

Har ingen høns nu, men ønsker at få fat i 1,4 Maran Sort Kobber
0,2 Blandingshund (Psycho & Schizo)

Offline Lisbet Woller

• Passiv bruger
Sv: Overtroisk adfærd!
« Svar #1 Dato: 01 August , 2010, 19:48 »
Det var dog en utrolig interessant historie!!! jeg er lige på slutningen af et hold maskinudrugede kyllinger, og har næsten ligget søvnløs ved tanken om alt det, der kunne gå galt.
Måske har vi en tilbøjelighed til at gøre en videnskab ud af de ting, vi beskæftiger os med???
Jeg mener - det er meget godt at gøre sig sine erfaringer, men måske er der mange veje til målet... <J
0,2 sort/sølvrandet Wyandot
0,8 New Hampshire
0,6 Russisk Orloff
2,5 Trefarvet Sussex
Alle store.
0,19 brun ægland
0,2 Labradorer
1 forstående ægtemand

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #2 Dato: 01 August , 2010, 19:55 »
Kan ikke huske hvilken tråd, jeg læste det i, men det var en undersøgelse fra England.
Man havde gjort en udrugning på traditionel måde og en udrugning uden og vende på æggene. Det var bedst resultat i den udrugning, man ikke vendte dem.

Nu kan jeg bare være enig ;)

GKV

• Gæst
« Svar #3 Dato: 01 August , 2010, 20:12 »
Stof til eftertanke og glædeligt for mig, for jeg har lige lagt 15 æg i maskinen som har ligget ovre hos englænderne, ja de første to jo altså i 15 dage og resten er så nyere. Det var i håb om at vække lidt skrukkeinstinkt, men det lod sig ikke gøre på de to sidste høner. Har dog en der ligger nu.

Jeg ved ikke om hønerne vender deres æg, men jeg tvivler på, at det går så regelmæssigt som der anbefales.

VH Gunni.

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 02 August , 2010, 14:43 »
Flot rugeresultat - kunne være jeg skulle prøve næste gang - var nemlig helt hysterisk med at huske at vende æg i tiden op til rugningen samt i maskinen (første gang jeg selv ruger) fik dog ok resultat. Men jeg vil da prøve at tagee det lidt mere afslappet mhp vending.

Hvordan med at lyse dem - lyste du både 7 og 18 dag?
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #5 Dato: 02 August , 2010, 14:54 »
Flot rugeresultat - kunne være jeg skulle prøve næste gang - var nemlig helt hysterisk med at huske at vende æg i tiden op til rugningen samt i maskinen (første gang jeg selv ruger) fik dog ok resultat. Men jeg vil da prøve at tagee det lidt mere afslappet mhp vending.

Hvordan med at lyse dem - lyste du både 7 og 18 dag?

Jeg lyste dem kun på 7. dag. Den 18. dag, blev de bare vendt og fyldt vand i rugemaskinen. Indtil den dag, var der tørruget. Efter vand kom i blev fugtigheden ca. 75%

Offline Psycho

• Passiv bruger
  • Dorking Høne f. 2010
« Svar #6 Dato: 02 August , 2010, 14:58 »
Det er heller ikke fordi jeg haft dårlig resultat tidligere, men dog aldrig 100%!

Muligvis gør vi mere skade ved de små foster, når vi håndterer dem hver dag. Ældre erfarne opdrættere siger jo tit "hold fingrene væk...."

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 August , 2010, 16:55 »
Ret intresant det her jeg har haft min dårligste rugnings % 8 ud af 20 da vende motoren var gået istykker og jeg først opdagede det efter 8 dage, ellers plejer jeg at få 15-20 kyllinger ud af 20.
Jeg lyser aldrig æg så jeg åbner ikke maskinen før der skal vand i på 18 dagen.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 03 August , 2010, 14:17 »
Ja, det er et spændende emne.

Jeg tror, det var mig, der linkede til den engelske undersøgelse i sin tid. Og den fortalte også, at når man ser en høne rulle et æg, skulle det være for at få det ind på en anden placering. Da der er varmest inde under midten af hønen - og den placering skal gå på skift.

Hensigten skulle ikke være at vende ægget, selvom det sker ved rulningen.

Og der er flere interessante forskelligheder i vores måde at udruge æg på.

Jeg har for nylig fået udruget maranæg hos næstformanden i vores fjerkræklub. Han ruger uden vand. OGSÅ de sidste tre døgn. Også selvom det er de tykskallede maranæg!

Ud af 24 æg blev seks blanke sorteret fra, en døde tidligt, og der kom tretten stærke levedygtige kyllinger. Ret flot resultat. Han bruger dog vand i nødstilfælde, hvis kyllingerne er længe om at komme ud. Men her nærmest "sprang de ud af æggene" fortalte han.

Om han har netop den korrekte fugtighed i garagen, hvor hans hjemmebyggede rugemaskine står, ved jeg dog ikke. Men interessant er det :D
« Senest Redigeret: 03 August , 2010, 14:19 Fra Susanne »