Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Akut brug for hjælp!.....  (Læst 2506 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Silver

• Passiv bruger
Akut brug for hjælp!.....
« Dato: 01 August , 2010, 13:19 »
Vores kyllinger er 8 uger gamle - Deres skruk mor døde desværre for 8 dage siden, men de har klaret sig fint... de er faktisk ret store og vi troede at de kunne komme ud til resten af flokken (som kun består af 2 høns nu)

Men men men - Det var voldsomt - Den ene voksen høne måtte stoppes i at overfalde de 8 uger gamle kyllinger. Hun lignede en der ville blive ved til de døde...

Hvor gamle skal de være når de kommer ud til resten af flokken?
Hvornår kan de forsvare sig selv?
Vil en høne via magtkamp slå kyllingerne ihjel?

Nu har vi efter en time fået kyllingerne tilbage i skrukhuset - vi synes bare de er blevet så store at de trænger til mere plads..

Hjælp - hvad skal vi gøre...
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 hvid/blå columbia Brahma
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline Jane Berg

• Passiv bruger
  • Se også min hjemmeside : www.dog-speaker.dk
Sv: Akut brug for hjælp!.....
« Svar #1 Dato: 01 August , 2010, 13:45 »
Ja det er ikke altid nemt at føre hønsene sammen..

I skal tage kyllingerne og sætte dem i en indhegning ude ved de andre så de kan se hinanden an, men ikke kan gøre hinanden noget.. det burde efter et par dage så ha ordnet problemet...

Jeg gjorde det med mine egne og det virkede fint.. /o

Når der er gået et par dage, så sæt dem ind i hønsehuset om aftenen når det er mørkt, så tænker hønsene ikke over at de er der om morgenen.. (de er jo ikke så kvikke sådan nogle høns)..  ;D ved dog ikke når i kun har to om de vil godtage den metode??

I kan også tage og lave i selve hønsegården et net hvor der kun er et hul stort nok til de små kan komme igennem så de kan løbe i sikkerhed derinde fra de store..

Håber i får løst problemet.. :)
Jane Berg.
1.1 Kochin
0.2 lyse sussex
0.1 brun new hampshire
0.1 gul sussex
0.1 Orprington
0.1 hvid skalborg.
0.1 sort batmann.
1.3 forskelligt farvede silker
0.0.1 wyandotter
1.0 Rottweiler.
1.0 IKKE hønsegal ægtemand.

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 August , 2010, 14:23 »
Tak for rådet.

Det med at se hinanden an, har de haft rig mulighed for. Skrukhuset står lige ved siden af hønsegården, og når de store er ude på græsset går de lige op af, så de har kun net imellem sig.

Vi tør ikke prøve at lægge dem ind om natten. Den voldsomme høne vil med garanti opdage dem og gå amok.

Men hvor gamle er kyllinger ca når det er mest forsvarligt at lukke dem sammen?  :)
Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex

Offline negrøj

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 August , 2010, 16:04 »
Hej

En anden mulighed er måske at lade kyllingerne <L <L bytte plads med den arrige  <P høne,
bare et par dage - og når hun så bliver ført tilbage - vil hun måske bedre kunne accepterer dem...

mvh. Jørgen

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 August , 2010, 16:08 »
De er jo i princippet gamle nok. Ellers må du vente til de er på størrelse med de andre og kan forsvare sig selv. Men høns kan sagtens maltraktere andre voksne høns hvis de absolut ikke syns de bør dele deres gård.

Jeg gør det at jeg sætter høns og kyllinger sammen i nattens mulm og mørke. Så får de et par dunkle dage sammen kun med lige lys nok til at de kan se hvor vand og mad er. Enhver form for æglægning og anden rutine går fuldstændig i smadder.

Derefter bliver de lukket ud under opsyn ....og er der stadig problemer så vurderer jeg om de skal have nogle flere dage i dunkelheden, nogle skal af med knoppen ..om nogle skal finde nye hjem ...eller om  jeg bygger en gård mere.

Men ellers synes jeg også du skal prøve at skabe gode gemmesteder for de små.

Med venlig hilsen Søs

Offline Silver

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 01 August , 2010, 17:39 »
Åh det er godt nok svært.  ???
- men tusind tak for alle råd.

Vi ved virkelig ikke hvad vi skal stille op. Vi tænker at vente til de bliver lidt større, men hvis selv voksne høns kan maltraktere hinanden, tror jeg ikke det skrammer hende den lidt "hidsige" høne at de er samme størelse næste gang de mødes.

Sjovt, for hende den hidsige, var ellers vores mest stille og rolige høne... men Nææææh nej, den tid er forbi  /d

Jeg er også bange for, at hvis vi bytter hende ud med kyllingerne går hun mere amok - men vi skal da i hvert fald i tænkeboks de næste par dage og finde ud af hvad vi skal stille op.

Øv også at Deres mor pludselig døde... hun havde sikkert forsvaret dem.. hun har øverst i hierakiet

Hilsen Malene

0,1 New Hampshire
0,1 Wyandotter
0,2 sorte Australorps
0,1 Lys Sussex