Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Min hanekylling skranter og gylper  (Læst 3343 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Eva Westh

• Passiv bruger
Min hanekylling skranter og gylper
« Dato: 31 Juli , 2010, 10:39 »
Kære hønsevenner!
Min 3 mdrs blomsterhanekylling startede i går med at gå meget stille rundt, med en stor kro, som forsvandt, når jeg tog ham op for at føle på den. I dag lå han og gemte sig bag en træstamme, er træt, kammen ser "tør" ud og han gylper gult væske op.  Hans numse ser fin og ren ud, jeg kan ikke se hverken blod eller smådyr. Nu har jeg isoleret ham fra de andre og vil prøve at give ham hønseguf. Mit spørgsmål går mest på, om I tror, det er noget, der smitter de 17 andre kyllinger, som ser friske ud. Han ligner ikke den beskrivelse, der står i min hønsebog om coccidose, men måske er det det alligevel?  Håber, I har et godt råd!
Bekymret hønemorhilsen fra Eva
2.3 Blomsterhøns
0,2 Amberlink
0,2 Isa Warren
3,0 Undulater
2,0 Formel 1 labrador

Offline Tanja S.B.

• Bruger
Sv: Min hanekylling skranter og gylper
« Svar #1 Dato: 31 Juli , 2010, 11:14 »
Jeg tror det er noget med kroen. Prøv at læse hvad der står om sur kro... Hvis du vender "bunden i vejret" på ham og det løber ud af ham med gul væske, der lugter fælt, så er diagnosen god nok.
Prøv at se om du kan få ham til at spise noget A38 (både godt for maven og kroen ;))
Hvis du har mistanke om der er dårlig passage i kroen (den behøver ikke være hård, den kan også bare være begyndt at gære fordi der sidder græs eller halm fast, som han ikke kan komme af med), kan du prøve med madolie i en sprøjte direkte i næbbet et par gange om dagen og efterfølgende massere kroen.
Jeg ville isolere ham, så han ikke kan fylde sig med andet mad end det du bestemmer han skal have og så han kan få fred. Hvis han bliver ved med at spise og det ikke kan komme videre fra kroen, så dør han af kvælning til sidst. Men han er sandsynligvis tynd og sulten. Det er svært!
Hvis det ikke bedres i løbet af i dag, så synes jeg du skal overveje at slagte ham, for det er en meget langsom og pinefuld død, at dø af sur kro.
Held og lykke!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Eva Westh

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 31 Juli , 2010, 13:05 »
Nu har jeg fået lidt olie og vand i ham ved hjælp af en sprøjte. Han er ikke glad for det, men lidt kommer der ned. Han har ikke spist af hønseguffen eller selv drukket vand, men han virker ikke så forpint lige nu, ser nærmest ud til at hygge sig, når jeg sidder med ham. Krydser fingre og ser, hvordan resten af dagen går.....
2.3 Blomsterhøns
0,2 Amberlink
0,2 Isa Warren
3,0 Undulater
2,0 Formel 1 labrador

Offline Eva Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 August , 2010, 12:07 »
Tak for hjælpen, det lader til at have været sur kro (sjovt udtryk...).
Efter et par dages eneværelse med superguf i form af hvidløg og cremefraice og en effektiv gang diarre er han nu sig selv igen med højt løftet hoved og har travlt med at orden fjerdragten.
2.3 Blomsterhøns
0,2 Amberlink
0,2 Isa Warren
3,0 Undulater
2,0 Formel 1 labrador

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #4 Dato: 02 August , 2010, 12:14 »
Det var dejligt at høre, Eva - held og lykke med ham og hans søskende  /o
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 02 August , 2010, 12:49 »
Det var en dejlig nyhed, Eva. Det er aldrig lykkedes mig at kurere nogle af mine med sur kro, jeg tror simpelthen jeg har opdaget det for sent...
Men godt at høre, at han er kommet på benene igen /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 02 August , 2010, 13:14 »
Dagens glade nyhed *o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk