Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg "kom til" at købe lidt flere røde/gule dværgsilker... Nogen som kan bedømme?  (Læst 5355 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Da jeg hentede silker i går, sukkede jeg jo efter de flotte små. Da jeg så smsede lidt med sælger i dag, fandt vi frem til at bytte lidt med nogle hvide silkekyllinger som jeg havde, og som sælger sukkede efter, og nu er det så endt med at jeg har 4.4 gående ;) Jeg skal naturligvis ikke have så mange haner, men sælger kunne ikke lige komme af med dem.

Jeg har så lidt spørgsmål, omkring farver igen igen...

1) Er de alle røde eller er der lidt gule imellem også?
2) Hvad med det sorte der er i nogle af hanernes fjerdragter, er det en fejl, eller er det tilladt?
3) Nu skal jeg jo ikke udstille disse, da de ikke er ringede, men den eneste høne med skæg, vejer 900 gram (sagde køkkenvægten), og det er jo imellem stor og dværg. Nu er hanen så meget lille, så jeg håber at kyllingerne også bliver det ;) Men hvis de ikke kommer helt ned på 600 gram, vil de så simpelthen ikke kunne udstilles?
4) Kan jeg ved hele tiden at bruge de mindste, komme mere ned i vægt med dem?

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Kom til........ :D du er sq skøn Christina..... jeg kom også forleden til at købe 5 moskusænder fordi jeg bare vil have ænder her og nu og ikke lige kunne finde landænder.... har bestilt et par stykker ved Danny men de kommer først ud af ægget d. 12 august... og nu tror jeg nok jeg er kommet tila t købe 2-3 landænder også..... ligenu melder soørgsmålet sig...... hvor HULAN skal de bo indtil jul alle de rapperoller? :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Hej

Har kikket på billederne og der er en hane ( længst til højre) som du helt sikker kan bruge i avl, fin farve og typen ser også fin ud, høner skal du altid vælge de mørkeste, de lyse kan godt gå hvis de har alle de øverig ting, som størrelse, type og bagtæer.

Har du mulighed for at tage billeder af dem enkeltvis.

Tommy

Offline Christina

• Passiv bruger
@Tommy: Yes! Det gør jeg i morgen :) Så kan jeg jo "lige" veje dem samtidig :) Fedt at det var ham du spottede, for det var ham jeg havde tænkt på selv, fordi han var den mørkeste. Dejligt at typen også ser fin ud. Dog mangler han en negl på den ene tå, men ellers er alle tæer adskilte på alle 8 høns /o

Spændende hvad du/I siger til de andre så, når jeg får taget bedre billeder :)

@Wanda: Haha, jamen de må da ud i badekarret indimellem så :D

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Men sådan et har jeg jo ikke Christina :)
Overvejer at gå over til naboen og høre hvad han skal have i leje for hans gamle svinestald... :D der kan vel gå 200 ænder og hygge sig :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
Tillykke med dem Christina <I

Du er da en kvinde med gang i /o Måske du og Tine skal snakke sammen om de røde dværg silker. - Da sejt hvis I kunne komme med nogle flotte dyr om få år, for de røde silker er bare såååå smukke *h
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Ja jeg ved ikke om jeg har ret eller det bare er min personlige mening men jeg vil altså sige at i den flok du har gående der, er der en del som jeg ville kalde gule.... men det er vel også ok???

Syntes det er rigtig svært med de gule og de røde... enten er de for gule til at være røde eller også er de for røde til at være gule???

I min verden skal man ikke være i tvivl om hvad der er hvad ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Christina

• Passiv bruger
@Wanda: Hehe, ja det kunne lige ligne dig :D

@Anne Vibeke: Tak :) Og ja, Tine sukkede også længe efter sine røde silker :D

@Lærke: Jeg synes også det er svært, og der er vist rigtig mange som synes det samme... Vil jo ikke blande farverne, men hvis jeg bruger den mørke hane, vil jeg vel kunne avle mørkere og mørkere med tiden...?

Offline Christina

• Passiv bruger
Så har jeg lige fået taget lidt billeder af hver især, og er spændt på "dommen" :)

Først de 4 haner, hvor jeg så har besluttet mig for at beholde to, efter gode råd fra Tommy /o Hvilken er bedst af de 3 sidste? Jeg beholder helt sikkert den mørkerøde... :)
« Senest Redigeret: 29 Juli , 2010, 20:47 Fra Christina »

Offline Christina

• Passiv bruger
Og så de 4 høner

Offline Christina

• Passiv bruger
Tak, for PM, Tommy /o Jeg beholder nr 3 også :)

Offline bullstar

• Passiv bruger
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Aj det var tarveligt Tommy ::) Jeg var da også spændt på at høre din mening.... Jeg går jo selv og nørkler lidt med gul og rød så jeg vil da også vide noget ;D ;D ;D
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

GKV

• Gæst
Ja svaret kunne være dejligt at kende.For mig ligner det nemlig, at der blot er en enkelt der er rød, resten gule, men jeg er ikke nok inde i det til at kunne sige det.

VH Gunni.

Offline Christina

• Passiv bruger
Så må vi se om Tommy kommer på banen med nogle flere bedømmelser :) Men han har lidt travlt med nogle andre ting pt :)

Hane nr 3 er bedre i type og kortere i ryggen, lød det gode råd :)