Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan snyder man en skruk andemor?  (Læst 5480 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

• Gæst
Hvordan snyder man en skruk andemor?
« Dato: 28 Juli , 2010, 19:15 »
Jeg har en moskusdame der ligger på æg, men planen er nu at de ællinger der i skrivende stund klækker i maskinen skal under hende.

Hvordan gør jeg det med størst succesrate ??? Der er tale om 6 nyklækkede (1 igår resten idag)

Det går sikkert ikke ligeså nemt som med høns... har i nogen erfaringer ???

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
Sv: Hvordan snyder man en skruk andemor?
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2010, 19:22 »
Jeg har nogen brune moskus damer, når de ruger så væser og sprutter de så man bliver "helt bange". Når jeg så alligevel nærmer mig reden så flyver de ud af hytten med 100 km/t. I sådan nogen tilfælde er det ikke så nemt.
Så har jeg en broget dame (fra vipse) som man uden problemer kan håndtere og "smugle" ællinger ind under.

Uanset temperament så vil jeg anbefale dig at gøre det når det er absolut mest mørkt.

Danny
Himlen bør altid være blå!

karina dj

• Gæst
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2010, 19:26 »
Tak Danny!

Havde tænkt netop i den mørkeste stund at snige mig derud...

Hun ligger i en tønde, så tanken var at jeg ville liste mig derud og skynde mig at sætte net foran hullet. Så kan jeg jo snige en arm ind til hende...ta' hendes æg og tilbyde hende ællingerne i den. I dagtimerne kan jeg sagtens gå forbi tønden uden hun farer ud, men hun er helt ny i andegården, så jeg ved ikke hvordan hun ellers er...

Offline Micher

• Bruger
« Svar #3 Dato: 29 Juli , 2010, 08:24 »
Mine moskus damer bliver liggende på reden selvom jeg kommer helt hen til dem. Der var dog lige en enkelt (ælling fra sidste somme) der var lidt mere nervøs end de andre.. men den kan jeg også sagtens nærme mig nu, uden at den stikker af. Derimod su sprutter og hvæser de, og hakker ud efter en, men det gør ikke spor ondt når de rammer eller får fat.

Jeg har også et par gange sneget ællinger ind og det er gået problem frit.. Held og lykke.
Mvh

Michael

karina dj

• Gæst
« Svar #4 Dato: 29 Juli , 2010, 09:30 »
Jeg gjorde det helt anderledes end planlagt!

De 2 sidste ællinger klækkede sent igår aftes, så jeg ville vente med sammenføringen til idag.
Her til morgen forsøgte jeg mig med at snige ekstra halm ned til damen, fordi hun ikke havde så meget i reden... og eftersom hun lå med ryggen til og kun hvæsede en anelse tænkte jeg det var forsøget værd at gi hende de morgenfriske ællinger. Dem hentede jeg så, og hun var i mellemtiden hoppet af reden for at drikke og spise... skyndte mig at fjerne de 2 æg der lå...(som altså har været 5 :-[) og lagde de 6 ællinger i reden.
Hun kiggede sgu noget da hun kom tilbage...og hvis jeg ikke vidste bedre så lignede det virkelig den roterede deroppe  :D
½ time senere lå hun stolt og varmede sine børn  /o

Men de 5 æg der er blevet til 2 bekymrermig seføli...og tror det er pindi der er synderen  :-[ og så må jeg jo sætte en plade for hullet natten over til de får lidt størrelse. Han må altså æde snegle og andre ækle sager ham pindi  :P

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #5 Dato: 01 August , 2010, 18:14 »
godt det gik fint med familiesammenføringen :)

mine moskusænders æg bliver dagligt hugget at måger og krager, dem der lægger æg, ikke dem der ruger. dog indtil for et par dage siden (l.rte dyr >:( )

havde haft en hun liggende på 5 æg som var lige ved at klække, men så har de sk.de fugle taget dem her den anden dag.

har to ænder mere hvis æg også er ved at klække, håber de får lov at holde deres til de små kommer (de ligger mere gemt)

anden der fik hugget sine æg mente da bare at så måtte hun da have fået ællinger, og blev "mor" til de 28 jeg har fået (de er ret store, ca en måned :) )

så nu har de tre mødre i stedet ;)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

karina dj

• Gæst
« Svar #6 Dato: 01 August , 2010, 18:33 »
Uha...jeg sloges osse sidste år med skaderne...jeg blev jo helt skør af at gåog holdeøje, så til sidst besluttede jeg at indhegne et mindre område og dække det over! Det virkede! Ga' dem pladsen tilbage da de havde størrelse nok til det...

Det har heldigvis ikke været nødvendigt i år, da de har ruget inde i et stort andehus... men den der her har ruget i tønden tror jeg altså havde pindsvinet på besøg om natten... Der bli'r lukket for den søde familie hver aften...vil ikke risikere noget med mine puslinger jeg selv har hjulpet til livet  :D

Jeg synes nu altså osse det er hyggeligt når de hjælper hinanden med pasningen  ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 01 August , 2010, 20:17 »

har to ænder mere hvis æg også er ved at klække, håber de får lov at holde deres til de små kommer (de ligger mere gemt)

Du skal endelige ikke tro at alt er ren idyl fordi at æggene når at klække. Krager og skader kan sagtens tage små ællinger også. Bare så du er klar over det :)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 August , 2010, 19:35 »
det er jeg skam klar over, ellers tak for info /o

de ællinger jeg har nu og også dem der kommer blev hegnet ind de første to uger. var i tvivl om de ville tage dem med den str, men de er der alle endnu ;)

andemødrene vågede også skapt over dem, man skulle ihvertfald ikke tage en ælling så var man sikker på at blive angrebet for vildt ;D

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.