Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Valg af race Sussex kontra Orpington  (Læst 14750 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Labaniet

• Passiv bruger
Valg af race Sussex kontra Orpington
« Dato: 28 Juli , 2010, 12:50 »
Nu må jeg ty til lidt hjælp igen, da jeg har svært ved at bestemme mig hvilke kyllinger/høns jeg skal købe. Jeg har ledt lidt rundt, og vil egentlig helst have daggamle kyllinger, nok fordi jeg synes æggene smager bedre når man selv har passet hønsene fra små og gået og ventet på at de bliver klar til at lægge æg. Og jeg har også næsten fundet nogle daggamle sussex kyllinger jeg kan købe inden for en rimelig afstand (de skulle klække idag, så skal lige ringe i aften og høre hvor mange der er)
 Men nu er jeg så faldet over nogle gule eller gul/sortsømmet Orpington, og synes umiddelbart at de lyder meget tiltalende. De to ting der taler i mod at købe dem er at de er godt 2 måneder (så har jeg dem jo ikke fra de er helt små) og så er prisen en helt anden.

Derfor kunne jeg meget godt tænke mig at høre jeres argumenter for at købe Orpington frem for Sussex, det der især tiltaler mig er at de ikke kræver så højt hegn (ifølge sælger). Så det jeg godt kunne tænke mig at høre om er æglægning, temperament og hvor ofte de er skruk, de to racer i forhold til hinanden.

Hilsen Heidi
Venlig Hilsen

Heidi

1.3.28 Gul/Sortsømmet Orpington
0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
1.4.(1.1) shetlandsponyer
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline brauer

• Passiv bruger
Sv: Valg af race Sussex kontra Orpington
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2010, 13:11 »
det er lidt klart at de er dyre for når de er 4 uge er de varme fri og når de er 8 uger er de over alle børne sygdome så ikke den store fare for syge og døde kyllinger

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2010, 13:21 »
Sussex lægger flest æg og visse stammer kan også skrukke. Orpington er mere rolige. Du kan også ta et par stykker af hver for at se hvad du bedst kan lide.

Prøv dig lidt frem. Det er anderledes med høns end med mænd, børn og hunde. De førstnævnte kan man altid sælge eller spise, det går ikke med de sidstnævnte  ;D

Jeg elsker Sussex, har også haft orpington, men gad ikke fodre på høns der ikke gav æg det halve af året.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2010, 13:23 »
Det er bestemt ikke fordi jeg ikke kan forstå at der er forskel i prisen, det var blot mine argumenter imod at købe Orpington. Mit valg ligger mellem 15 daggamle sussex (hvor der jo så vil blive slagtekyllinger imellem) til det halve af den pris som jeg skal give for 5 høner og en hane af racen Orpington. Alt skal jo tages med i overvejelserne i disse tider.

Hilsen Heidi
Venlig Hilsen

Heidi

0.5.17 Blandet (0.1 Sussex-Gul/sortsømmet Orpington,0.1 Gul Orpington, 0.1 Gul-Gul/sortsømmet Orpington, 0.2 Laksefarvet Farverolles)
1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2010, 13:26 »
Lægger Sussex æg om vinteren uden at have lys i hønsehuset? Jeg har nemlig fået at vide at Orpington godt kan lægge æg om vinteren hvis de får kunstigt lys.

Heidi
Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2010, 13:28 »
Et par betragtninger (for at gøre det sværere for dig  ;D )

At opfodre en høne til voksen, koster omkring kr. 100,- for os parcellister, som må købe al foder i kæledyrsforretninger og ikke kan aftage 1,5 ton.

Ud af de 15 kyllinger kan der dø nogen.

Orpington er mere tamme, det betyder ikke noget du ikke har haft dem fra små (synes jeg) de skal nok vænne sig til dig, når du kommer med noget guf.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2010, 13:39 »
Betragtningerne er taget i betragtning  :) Også derfor beslutningen er så svær, ellers havde jeg hurtigt afskåret Orpington, som jo også er langt fra voksne endnu, som for dyre. Kan lige nævne et par ting mere som er med i mine overvejelser.

-Har købt startfoder (spildt hvis jeg køber godt 2 måneder gamle kyllinger)
-Har selv byg og hvede, havre kan købes billigt, så skal kun ud og købe tilskudsfoder til dyre penge
-Har ikke hønsegården klar endnu, køber jeg daggamle kyllinger har jeg længere tid til den skal være færdig (regner med at starte med en lille kyllingegård når de skal ud)
-Og så er der lige det med tidspunktet for æglægning, for hvis det ikke passer at Orpington lægger æg om vinteren hvis bare de får kunstigt belysning i hønsehuset, så vil de starte nogenlunde samtidig, altså lige mange foderdage før der kommer æg...

Derfor er jeg nu der hvor det er hvordan hønsene er, der gør forskellen. Vil gerne have æg, men behøves ikke at de lægger 7 i ugen pr høne, jeg kunne godt tænke mig nogle der vil ligge Skruk, men hellere at de ikke gør, som at de ligger hele sommeren.
Øv, hvor jeg egentlig synes at det er svært.

Heidi
Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2010, 14:38 »
Heidi, jeg synes da, du skal tage nogle forskellige, for så får du mangfoldigheden i din hønsegård. Der er masser her på forum, der har lidt af hvert. Så får du det hele, høns, der lægger æg året rundt, høns der er gode at slagte, høns der gerne skrukker osv.
Det er jo også sjovt at have forskellige slags æg, fra helt hvide over forskellige brune nuancer til mørke rødbrune maran eller turkise araucana.
Du skal ikke være nervøs for at få halvstore kyllinger, de kan sagtens blive tamme alligevel. Det kan voksne også  /o .
Nu fik du så endnu mere at tænke over *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2010, 15:06 »
Med kun plads til 5-6 høns, er det så ikke lidt voldsomt at have to forskellige racer? Ellers en god idé, så købe et par Orpington høner og en hane, og så en mindre flok Sussex kyllinger, hvor jeg beholder en 2-3 hønekyllinger til æglægning, og slagter resten til fryseren. Men det kræver selvfølgelig stadigvæk højt hegn, og samtidig skal hønsegården være klar noget før som hvis jeg kun køber daggamle.

En anden ting jeg er kommet til at tænke på, er at vi jo er i slutningen af den 2. sidste sommermåned nu, hvis jeg køber daggamle kyllinger nu, vil jeg så være nødt til at holde dem inde hele vinteren, fordi det vil være for koldt for dem ude, når de ikke er så gamle?

Heidi
Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2010, 15:20 »
Du kan snildt have tre racer, med to høner af hver slags og så hane til den ene slags.
Du behøver faktisk ikke så høj en hønsegård. Da vi lavede nyt her i foråret, valgte vi at lave gården, så den kun er godt 1 meter høj, oven på har vi rammer med volierenet, disse rammer er lige til at vippe af, hvis man gerne vil gøre gården lidt grundigt ren. Du kan se billeder i mit galleri.
Mine høns går frit i haven det meste af dagen, men i den periode, hvor jeg tager rugeæg, kommer de ud på skift i de forskellige stammer.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2010, 15:23 »
Da hønsegården bliver i et område hvor der er så meget træer, at det er dækket af trækroner, havde jeg ikke regnet med at der skulle net over hønsegården (efter hvad jeg har lært er det nok til at de må gå ude når fuglene trækker) Derfor havde jeg ikke regnet med at 1 meter højt hegn i hønsegården var nok til høns der kan flyve, heller ikke hvis de bliver klippet, men der tager jeg måske fejl?

Hilsen Heidi
Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2010, 15:31 »
Lige en ting mere. Jeg har jo stadig kun det her ene hønsehus, kan det godt lade sig gøre at få det til at fungere med at starte et lille hold kyllinger op derinde, samtidig med at jeg sætter nogle vel ca. 10 uger gamle kyllinger derind? Og i så fald hvordan?

Hilsen Heidi
Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #12 Dato: 28 Juli , 2010, 16:44 »
Mine Sussex går bag et hegn på 90 cm. Det sker et par gange der er en der synes den vil se hvad der er på den anden side, men det er sjældent. Jeg havde de samme 2 racer i tankerne da jeg skulle have høns, Jeg er glad for mit valg. /o
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 28 Juli , 2010, 17:21 »
I begyndelsen skal du nok holde de to hold kyllinger adskilt. Når du så sætter dem sammen, skal du sætte et hegn op, hvor maskerne er så store, at de små kyllinger kan løbe igennem, så de har et fristed, hvor de store ikke kan nå dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Labaniet

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 28 Juli , 2010, 18:35 »
Så tror jeg at beslutningen er taget, dejligt at have nogle og vende det med. Jeg har nu bestilt 8 sussex kyllinger til afhentning fredag eftermiddag (sandsynligvis), i håb om at den kan ende som 2 høns. Og 1,4 Orpington, 2 gule og 1,2 gul/sortsømmet, så får jeg lidt forskelligt at se på i hønsegården :-)

Tak for hjælpen.

Hilsen Heidi
Venlig Hilsen

Heidi

1.0 Landmand
0.2 øvrige heste/ponyer
0.1 Golden Retriever