Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Forbrugere og industrikyllinger  (Læst 32700 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

thorleif

• Gæst
Sv: Forbrugere og industrikyllinger
« Svar #60 Dato: 08 Februar , 2011, 17:06 »
Jeg køber efter lommebogen.....og kommer og til og fortsette med det.

Men jeg vil gøre mit for at mine egne dyr lever under gode forhold, det har jeg kontroll med....

Man kan ikke redde verden alene :-\
YNGVILD! Du tager saa fejl,saa fejl.
http://www.chickenout.tv/about-campaign.html

Offline fru Andersen

• Bruger
« Svar #61 Dato: 09 Februar , 2011, 08:21 »
Tak Thorleif
Det hjælper i hvert fald på min indkøbsvaner at jeg ind imellem ser hvordan dyrene mishandles i industrien. Jeg køber sjældent kyllingeprodukter og aldrig æg.
Med venlig hilsen
Lene

thorleif

• Gæst
« Svar #62 Dato: 09 Februar , 2011, 09:33 »
Ham der startede campagnen, Hugh Fearnley Whittingstall er ganske kendt herovre i UK. Hans TV-program "River Cottage" viser hvorledes vi enkelt og billigt kan endre vores aede-vaner saa maden vi aeder bliver baade billigere og BEDRE! Har i det TV-program i Danmark?

Offline Trine Bierberg

• Passiv bruger
« Svar #63 Dato: 09 Februar , 2011, 10:12 »
Ja, han har været vist på DR2....dejlige og inspirerende udsendelser!! /o
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

GKV

• Gæst
« Svar #64 Dato: 09 Februar , 2011, 10:18 »
Jeg har set et par af hans ganske udemærkede programmer, bl.a. et hvor en vegetar skulle smage på kød og endte med at synes det var ret godt.

Jeg følger også lidt James Olivers bestræbelser på at få engelske skolebørn til at spise andet end junkfood. Jeg har da tænkt på om den mad, bl.a. kylling er fra farmkyllinger i og med at budgettet for denne skolemad er meget begrænset.

Jeg får det så dårligt når jeg ser disse børn stå og næsten kaste op, hvis de skulle komme til at spise bare en enkelt grøntsag, at høre at de siger at maden lugter ækelt,fordi de er vant til frituremad.Nu er den ene skole omvendt og børnene har vænnet sig til den gode mad, jeg håber det lykkes at få hele kommunen med på det.

Tilbage til industrikyllingerne, for med så store mængder og et stramt budget kan det vel ikke undgås at det vil være farmkyllingerne der bliver brugt for det meste?

VH Gunni.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #65 Dato: 09 Februar , 2011, 10:29 »
En af grundene til at jeg vil have høns igen er også p.g.a. de forhold som kyllinger leve under i industrien. Jeg har dårlig samvittighed hver gang jeg køber æg eller kød men økonomien herhjemme gør desværre at jeg må gå efter det billige. :-\

Vi bruger utroligt mange æg og kyllingekød i vores husholning. Synes efterhånden at man skal have så meget krydderi på før det overhovedet smager af noget, så det må være pumpet godt med vand. :o

Den eneste grund til at vi ikke har fået høns igen før nu er at jeg gik hen og blev syg og først er kommet til kræfter igen nu. Så glæder mig til at prøve at sætte tænderne i "rigtigt" kød, det har jeg aldrig prøvet. ;)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

thorleif

• Gæst
« Svar #66 Dato: 09 Februar , 2011, 11:06 »
Gunni, det er helt klart, farm-kylling er billigt, ogsaa lenge vi koeber det, vil de blive ved at producere/saelge det. Supermarkedene selger det vi koeber. Hugh Feanley Whittingstall bevidste det ved at endre holdningerne til en hel by, og det lokale supermarked fik ikke solgt sine bur-broilers, saa det holdt de fort op med. Ok, fritgaaende industri-kyllinger har det ikke helt godt, men de har det iallefall bedre end dem i bur? Et sted skal man begynde. Det er langt frem.

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #67 Dato: 09 Februar , 2011, 19:22 »
YNGVILD! Du tager saa fejl,saa fejl.
http://www.chickenout.tv/about-campaign.html
Skal man skrive sit navn, når man skriver under?
Altså, jeg har udfyldt blanketten (eller det dér), men det fremgår ikke, om navnet automatisk kommer med, eller om man selv skal skrive det som en del af beskeden...

Og til Søren:
Jeg er lige begyndt (for alvor) på det med grøntsagerne.
Det er dels på grund af det med selvforsyningen, dels for miljøets og min egen sundheds skyld, og dels fordi jeg ellers ikke har noget at bruge al min hønsegødning til. ;)
Det skader dog heller ikke, at min storebror lige er blevet færdiguddannet landmand og anlægger grøntsagshaver, hvor end han kommer frem...
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

thorleif

• Gæst
« Svar #68 Dato: 10 Februar , 2011, 08:30 »
Hej Yngvild. Fyld in alle felte i "sign in", saa er du fri medlem, og du faar nogle virkelig fine eMails med god informasjon. maaske "liger" den ikke Danske adresser? isaafald kan jeg PM#e dig min adresse, saa kan  du bruge den, de senter intet i posten alligevel

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #69 Dato: 10 Februar , 2011, 14:21 »
En af grundene til at jeg vil have høns igen er også p.g.a. de forhold som kyllinger leve under i industrien. Jeg har dårlig samvittighed hver gang jeg køber æg eller kød men økonomien herhjemme gør desværre at jeg må gå efter det billige. :-\

Man kan også lave mange gode vegetarretter, som smager fantastisk :) Her i DK spiser vi simpelthen så utrolig store mængder kød, at vi næsten ikke kan forestille os en ret uden... :( Men det er slet ikke så svært, og man behøver derfor ikke at være tvunget til at vælge det billige kød... :)

Man kan vælge at give sin ALLER bedste støtte til de dyr der lider, på en meget billig måde, nemlig slet ikke at købe kød fra dem /o På den måde, vil der også være råd til at købe det lidt dyrere kød indimellem, fra dyr som har haft en godt liv :)

Offline Jean Hansen (Lavbo)

• Bruger
« Svar #70 Dato: 10 Februar , 2011, 14:28 »
Ja, og jeg ELSKER rødt kød ;)
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #71 Dato: 11 Februar , 2011, 21:40 »
Jow Magnus, jeg synes bare der er for meget arb. med de grøntsager.
Jeg vil dog gerne fortsætte med det nemme : jordbær, grønkål og porrer
 ..
Der er meget arbejde, men det er sundt og meningsfuldt arbejde.
Det giver også mere afkast end at holde høns. Men ja; det er hårdt. Jeg har lige brugt hele aftenen på at prikle selleri om.

Hvis du ikke har lyst til at have selleri-potter i diverse vindueskarme, skal du selvfølgelig ikke høre noget for det. Og man får aldrig for mange porrer.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

thorleif

• Gæst
« Svar #72 Dato: 11 Februar , 2011, 23:05 »

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #73 Dato: 20 Februar , 2011, 12:26 »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #74 Dato: 22 Februar , 2011, 17:28 »
Og lidt om slagtekyllingefabrik
http://www.vejleamtsfolkeblad.dk/artikel/315864:Give--Thomas--liv-er-fyldt-med-pip
Bemærk især billederne og tænk hvordan det ser ud når kyllingerne er vokset.
Der ser helt anderledes ud, når kyllingerne har gået der i 30 dage uden at der er blevet skiftet strøelse. Selv efter at kyllingerne er væk og der er blevet rengjort og desinficeret så er lugten stadig ubeskrivelig.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi