Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sultne kyllinger  (Læst 3220 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
Sultne kyllinger
« Dato: 28 Juli , 2010, 08:26 »
Som i nok ved har jeg haft en del æg til rugning. ::)
Startede med 24 æg i maskinen, og efter en uge lyste jeg dem og tog 9 stk fra som ikke var befrugtet.
Så lagde jeg 9 stk mere i og efter nogle dage blev en af hønsene skruk så hun fik de 9 æg under sig. :)
For 9 dage siden klækkede de 15 æg fra maskinen og kyllingerne er meget fine og har det rigtig godt. <L
For 2½ dag siden fik hønsemor så sine første kyllinger og der er så kommet 8 stk indtil videre. <L
Hun bor alene så jeg har revet sandet foran hende så jeg kan se at hverken hende eller kyllerne har forladt reden de sidste 3 døgn.
Jeg tænker jo på om de små ikke snart skal have lidt mad, deres  medbragte madpakke må jo være spist. <A
Skal jeg fjerne hønse mor og stille de små ved maden, problemet er bare at hun er jo ikke meget for det, og det tager jo lidt til før de lærer at spise og det tror jeg ikke at hun vil finde sig i.
Hvad ville i gøre, nogen gode råd. ???
I min hønsegård er der Sussex høns i mange farver :-)
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Sultne kyllinger
« Svar #1 Dato: 28 Juli , 2010, 08:36 »
Hvis der stadig er æg i reden kan det være derfor hun bliver liggende hun venter på at de skal klække, men desværre kan hun finde på at vente så længe at de kyllinger der er kommet dør af sult, så jeg ville fjerne de æg der ikke er klækket nu og så ville jeg vente nogle timer og se om hun ikke går af reden med de små ellers ville jeg venligt men bestemt  hive hende ud, jeg ville så sætte mad og vand lige ved siden af reden. det var hvad jeg ville gøre måske andre har nogle andre ideer. Held og lykke med dem
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #2 Dato: 28 Juli , 2010, 09:46 »
Er du sikker på der er levende kyllinger under hende, har du tjekket at alt er i orden.
Sidst jeg klækkede kyllinger i maskinen lod jeg dem blive i maskinen i 2,5 dag, og da jeg tog dem ud var de super friske og meget motiverede for at finde ud af at spise med det samme.
jeg dybbede alle næb i vandet så jeg kunne se dem drikke, og så har de klaret sig siden, jeg har aldrig mistet en kylling på den metode.

Du kan nok tage det roligt, men jeg ville da nok som Elise siger lette damens mås og sætte hende ud så hun kan komme til mad og vand, så skal kyllerne nok finde ud af at spise.

Vand og mad inden for rækkevide.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 28 Juli , 2010, 10:02 »
Tak for hjælpen :)

Som sagt så gjort.
Jeg løftede hønemor af reden og satte hende lige foran reden hvor maden står, og vupti så gik hun igeng med at spise og kyllerne ligeså. /o
Der var 2 æg tilbage i reden som jeg har lagt i maskinen med vand og så må vi se om der kommer noget ud af dem, de får lige en chancen til imorgen !a
Venlig hilsen
Charlotte

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 28 Juli , 2010, 10:07 »
Sådan, somme tider er det god ide at give dem et puf så de letter sig, godt det virkede. /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 28 Juli , 2010, 12:21 »
Dejligt  /o
Hvis de sidste æg klækker, kan du også sagtens lægge kyllingerne under skrukken ved sengetid, hun skal nok tage imod dem.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Charlotte22

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Juli , 2010, 18:55 »
Update
Her i eftermiddag flyttede jeg "maskin kyllingerne" ud i et bur i det store hønsehus så de kunne vende sig til at være der og acceptere kyllingmor og hende kyllinger. :)
Kyllingmor gik helt agurk og for rundt og prøvede at komme ind i buret til "maskin kyllingerne.
Jeg tog forsigtig en at kyllerne ud af buret og satte på gulver og kyllemor løb hen og snakkede med den. :)
Så tog jeg de sidste kyller ud af buret og de løb alle hen til kyllingmor. <K
Nu ligger der en dværg Kochin med 18 Kyllinger og en varme lampe i reserve for der er et par af dem der ikke helt kan komme ind under hende.
Syntes at det er flot af hende at hun på en høj lys dag bare tager 11 kyllinger på 10 dage til sig som var det hendes egne.  *b
Nogle gange har man bare lov til at være heldig.  *f
Venlig hilsen
Charlotte

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 28 Juli , 2010, 20:58 »
Dejligt *y
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk