Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilke (u)dyr har mine høns fået?  (Læst 6473 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Susanne

• Gæst
Hvilke (u)dyr har mine høns fået?
« Dato: 27 Juli , 2010, 16:36 »
Jeg har to voksne maranhøner, som efter at have lagt æg et par uger holdt op igen. Jeg har flere gange set efter for utøj, men har ikke kunnet finde noget. Og jeg har undret mig.

Idag havde jeg dem i hænderne igen, og opdagede lidt begyndende kalkben. Jeg gav dem en omgang "insektfri" og noget vaseline, og da jeg var færdig med de to, opdagede jeg nogle små dyr, som kravlede rundt på mine shorts.

Ikke lopper, ikke lus, ikke blodmider.

Ca 1 mm lange, sorte ensfarvede - helt tynde som streger. Når man trykker dem i stykker blir det bare noget sort fnuller. De hopper ikke - kravler bare langsomt.

Jeg har ledt i billeder og beskrivelser, og synes ikke de ligner lopper, lus eller andet, jeg kan finde.

Nogen, der ved, hvad det er?

Og kan jeg være stensikker på, at samtlige individer i huset har fået utøjet? (Pyh - kender næsten svaret og ved godt, hvad jeg skel igang med  >:( )

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Hvilke (u)dyr har mine høns fået?
« Svar #1 Dato: 27 Juli , 2010, 16:43 »
Det er ikke bare tordenfluer, vel? *r

Offline Micher

• Bruger
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2010, 16:54 »
Også det der kaldes 'gnavpande'

Små tynde sorte dyr som irritere mig grænseløst hver sommer... De kilder nemlig helt vildt når de kravler på ens hud.
Mvh

Michael

Offline Jytte

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2010, 17:11 »
I Sverige hedder de "knorter" og er MEGET irriterende, de er utrolig små og man ser dem faktisk ikke før de har fat i kødet på en, og det mærker man. Det er ikke utøj.
Blandet landhandel, dog med Hollandsk toppede, stor race som ren avl.
1.1 riesenschnauzer
1.0 Tålmodig ikke hønse mand

Susanne

• Gæst
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2010, 17:37 »
Harhar   <H

Ja, det har I garanteret ret i  :D

Det var ikke hønsene, der havde fået utøj - det var mig!  ;D

(Og mine shorts er gule - lige den farve, der plejer at tiltrække de små dyr) Men jeg var så fokuseret på utøj hos hønerne, at jeg ikke forestillede mig andet. Undskyld - det var vist ikke det mest begavede spørgsmål på forum idag  ::)

Nå!!!!!    Men hvorfor i alverden mon så de to høner ikke lægger æg og ikke har gjort det i over en måned?

De går sammen med en maranhane, der er sød og ordentlig (og øver sig i at være voksen) og fem italienerhøner, der alle lægger æg. De æder så vidt jeg kan se godt og de har ikke tabt sig. De ser sunde og raske ud.

Jeg tror ikke de har orm - klatterne er fine og normale. De er ikke i fældning.

Nogen bud?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2010, 19:51 »
Går de ude i løbet af dagen? Kan de lægge æggene andre steder end i redekasserne?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Susanne

• Gæst
« Svar #6 Dato: 27 Juli , 2010, 20:21 »
@ Danny:  Nej, de går i lukket hønsegård, og jeg har ledt i alle hjørner og under huset. Og de få æg, de lagde inden de holdt op igen, blev lagt inde, hvor de skulle.

Så det er faktisk lidt uforståeligt  ???

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 27 Juli , 2010, 21:55 »
Varmen? Jeg har den seneste måned ikke fået som mange æg som normalt...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #8 Dato: 28 Juli , 2010, 16:49 »
Jeg har fået at vide de skulle hedde tordenmider???
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Susanne

• Gæst
« Svar #9 Dato: 28 Juli , 2010, 19:55 »
Ja, "kært" barn har mange navne - jeg tror jeg har hørt dem alle før  :)

Og det må vist stå hen i det uvisse, hvorfor mine to høner ikke lægger æg. Jeg har dog haft en tanke, der måske er lidt hen i vejret, men altså: De to maranhøner er nederst i hakkeordenen. Italienerdamerne styrer! Maranerne kommer sidt til godbidderne - de får kun lov at gå ind i hønsehuset efter "tilladelse", og de er i det hele taget reguleret i alle ender og kanter.

KUNNE der ligge en begrænsning af æglægningen her? Kan det være, at hvis en af maranerne forsøgte at lægge sig i huset, så kom en italienerdame og jagede hende væk? Indtil det var slået fast med syvtommersøm. Og nu er det bare indbygget?

Hanen er ung og noget konfliktsky, og blander sig ikke i hakkeordenen.

Er det fri fantasi eller findes der kendte eksempler på sådan en problemstilling?

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Juli , 2010, 20:03 »
Susanne: Hvis der er et æg på vej i æggelederen så skal det nok komme ud. Også selvom hønen evt. bliver jaget af reden. Hvis dine maraner bliver holdt så meget væk fra foderet at der ikke er energi til at danne æg så kunne det måske være en mulighed. Dog har jeg aldrig oplevet det.
Men hvis de bliver stresset og holdt nede i en sådan grad at de mistrives så kan det godt være årsagen til de manglende æg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Susanne

• Gæst
« Svar #11 Dato: 28 Juli , 2010, 23:51 »
Tak, Danny - nu har jeg da fået noget at tænke videre over. Jeg vil prøve at holde mere øje med dem og se, om jeg kan få bekræftet min mistanke. (Har godtnok ikke lige pt mulighed for at skille de to racer ad - mangler lige en hønsegår/hus)

Men en "interessant" problemstilling  >:(