Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har aldrig kørt så langt efter høns! Hvilken farve er disse silker? Rød/gul?  (Læst 4997 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Selvfølgelig, Sus! /o Det er da bare skønt :)

pylle pylle

• Gæst
Chistina.. Det er den her farve vi skal sigte efter.. den er jo vanvittig flot..

http://www.silkehoenseklubben.dk/htmlfiler/fotoalbum/album/farver/roede/slides/roho.html

GKV

• Gæst
Ja, se den er rød, så man kan forstå det og utroligt smuk (suk)

VH Gunni.

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Hej

Den røde høner var et unikum og vil nok ikke kunne laves igen, den var fremavlet af Martin Christensen fra Hovedgård og var med på en silkehønsedag for nolge år siden og jeg har taget billedet.

En sådan farve er selvfølgeligt at stile efter, men jeg tror det bliver svært med det avls mariale som der findes hos de røde, både i stor og i dværg, men hvis man ikke prøver.

Jeg var 15 år om at leve den blå så jeg og dommerne var tilfreds, så i har lidt tid endnu.

Tommy 

Offline Rasmussen

• Passiv bruger
Jeg personligt er villig til rejse  meget lang for at få klasse dyr der kan bruges i min avl.Sidste år var vi på 3 ture til Tyskland+et i Holland  :)

I år er det anderledes nu kommer de og besøger mig  /o
mvh Jesper

pylle pylle

• Gæst
ja ja Tommy.. men vi er unge endnu.. ;D

Offline Joankinu

• Passiv bruger
De fleste mennesker der vil have racehøns kender jo ikke engang standarden og så længe opdrætterne bare sælger los af de dyr, de har frasorteret, i stedet for at spise dem, ja, så finder jeg det svært at få højnet hønseopdræt i almindelighed.

Køberne er også slemt ligeglade, vi skal jo ikke have udstillingsdyr så det gør ikke noget. Nej det gør det ikke med mindre de bare avler løs uden at skele til om dyrene opfylder den standard der er for dem, bare nogenlunde.

Man må selv afsted og se hvilke avlsdyr man køber æg fra, eller se dyrene man køber. Det koster og det vil folk sikkert ikke betale for.

Hvis vi som avlere ved at det er folk der vil noget med deres dyr - og ikke bare til haven - ja så plejer vi altså ikke at sælge ud af de frasorterede mig bekendt.

Det giver bare mega dårlig omtale - og er der noget der rygtes er det dårlig omtale af enhver art...
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger

Og hvis jeg tænker endnu videre, ser jeg en slags "pyramide" for mig, der fungerer aldeles perfekt: I toppen de dygtigste top-opdrættere, der findes. Næste lag: De rigtig dygtige opdrættere. Tredie lag: De gode opdrættere. Fjerde lag: Dem, der fosøger seriøst....osv....ned til de to nederste lag som består af havehønseholdere, der både har frasorterede racehøns eller en skøn sammenblanding af krydsninger og farver, og som spreder glæde og fornøjelse.

Og "materialet" drysser ned gennem lagene til gavn for alle.

intressant betragtning som jeg kun kan tilslutte mig  /o
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
Chistina.. Det er den her farve vi skal sigte efter.. den er jo vanvittig flot..

http://www.silkehoenseklubben.dk/htmlfiler/fotoalbum/album/farver/roede/slides/roho.html

Fandt lige denne tråd hvor jeg også synes at hønen på linket er meget flot. Men billedet er i sig selv meget rødt, selv sandet er rødt. Jeg har derfor prøvet at rette farverne op, håber MEGET det er ok *k  - Måske en lidt mere rigtig farve??
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Hej Anne Vibeke

Da  jeg så denne fine høne på hønsedagen, var jeg ikke i tvivl om at det var hvad der skulle avles efter inde for den røde silkehøns, har kikket de orgininale billeder igennem og når man ser på hvilken kamera jeg brugte den gang, så var hønen så rød, har sidde og prøve om jeg kunne ændre på det så det ville kunne bruges som standart billede, men det har ikke lykkedes.

Den du har fået ud af det virker meget grunset i farven, men som du skriver er det nok nærmere den farve vi har i dag på de røde silkehøns.

Tommy 

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
Hej Tommy

Jeg er ret sikker på det er en flot høne med kanon farve, ingen tvivl om det, du ved mere om det end vi andre /o Jeg kan blot se at billedet er meget rødt. - Når man tager et billede, afhænger resultatet af bla.hvidbalancen. Nogen gange bliver det bla. for grønt, andre gange for rødt. Nogen gange bliver det for mørkt, andre gange for lyst.

Men da alt i dette billede er for rødt, har jeg prøvet at ændre farverne. Der er derfor også kommet mere lys og derfor virker det grumset(det bliver det altid). Men havde jeg org. billedet med alle pixler, kunne jeg nok lave det bedre??

Jeg lavede blot billedet for at vise, at farven på hønen ikke er så langt fra hvad folk har, selvom der skal arbejdes på det.

Men Tommy, synes du ikke billedet er meget rødt, når bla. selv sandet er rødt??

Håber det er ok jeg skriver dette!!

0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Jeg er ihvertfald SÅ spændt på den kommende sæson! :) Den ene høne er lige kommet i æglægning, og hold da fast nogle små æg...nærmest store vagtelæg :D Og hanerne er begyndt at træde hønerne, så det ser rigtig fint ud, kan næsten ikke vente på at vinteren er overstået! :D

Desværre lå en af dem død i hønsehuset en dag jeg kom derud :'( Og som om det i sig selv ikke var trist nok, så var det den eneste med skæg :'( Så jeg håber godt nok at nogle af den andre har generne for det...

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
Det kan altså godt være svært at finde ud af hvornår en silkehøne er rød eller gul. - Når man ser på silkeklubbens hjemmeside, synes jeg at nogle af de gule kan ligne røde og omvendt: http://www.silkehoenseklubben.dk/htmlfiler/fotoalbum/album/farver/gule/index.html

Og selvom jeg har prøvet at rettet farverne op på en af de gule fra Silkeklubben, så synes jeg stadig at den ene af Christina`s ligner en gul og de andre røde.

Eller hvordan pokker skal jeg finde ud af hvad der er rød og gul?? <J
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

pylle pylle

• Gæst
er det en gul eller en rød den sidste der Anne Vibeke?  personligt siger jeg gul. men der er vist også flere røde farver.. i mine øjne er den rigtige røde, den mahogni røde.. men det er jo min egen personlige mening, og så længe der ikke er nogen der betaler mig for den, regner jeg ikke med den gælder!! ;) ;D

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
Den sidste står som gul på silkeklubbens hjemmeside.

Men når Tommy mener at alle Christina´s høns er røde, så kan jeg godt se der er noget jeg ikke forstår. Men jeg er jo også helt ny i dette, men vil gerne lære. Så håber meget på en forklaring!!
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn