Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Sikke et temperament!!  (Læst 1590 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Sikke et temperament!!
« Dato: 25 Juli , 2010, 22:41 »
Ja, det er de araucana!! De har bare sådan et fantastisk temperament *p Jeg er helt skudt i dem *h De er opmærksomme, tillidsfulde, opsøgende, nysgerrige, blide og jeg kunne blive ved! *p Nøj, hvor er de skønne! :)

Har jeg bare været enorm heldig med min lille stamme araucana, eller er dette bare kendetegn ved denne race? *h

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Sikke et temperament!!
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2010, 22:52 »
Jeg har også kun gode oplevelser med de araucana, der har boet i mit hønsehus.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 26 Juli , 2010, 09:33 »
Næ, Christina, jeg tror ikke det er held! Jeg har også fået de sødeste kyllinger, som nu er ved at være 12 uger. Udover det du beskriver, så har vi fået en høne, der er fuldstændig tam og flyver op i favnen eller på skulderen så snart vi kommer i hønsegården. Og min 3-årige søn har adopteret den, slæber rundt på den og synger sange for den (heldigt det ikke er hanekyllingen med korsnæb han har kastet sin kærlighed på ::)) og jeg tror gudhjælpemig den hygger sig...

Ja, så jeg er altså også faldet ret så pladask, de er godt nok finurlige /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Juli , 2010, 09:50 »
Ej, hvor skønt at læse... Da jeg købte dem, var det med håb om at der var nogle hønekyllinger imellem, men jeg er faktisk blevet så glad for dem, at jeg fryder mig over at der var en hane også :D

GKV

• Gæst
« Svar #4 Dato: 26 Juli , 2010, 10:28 »
Mine staldhøns er søde og tamme, Vibens silker er bedårende dejlige, men mine Araucanere er og bliver mine hjertebørn. De har noget udefinerligt som ikke kan beskrives med ord i hvertfald af mig.

VH Gunni.

Offline -Julie-

• Passiv bruger
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
« Svar #5 Dato: 26 Juli , 2010, 12:50 »
Hold op hvor lyder det bare dejligt. Her går jeg og fryder mig lystigt over, at have de store kyllinger fra først i maj til at trisse frit rundt på gårdspladsen, selvom de godt kan flyve - de bliver hvor de er... eller hvor JEG er  ;)

Om morgenen står de og hopper op og ned på rad og række for at komme ud af hønsegården og blive sluppet fri. Men det bliver de altså kun, når vi er hjemme. De kommer spurtende, når jeg kalder, også hvis de lige er godt igang med at lege mosfjernere. Jeg er så inderligt glad for at høns - det er jo "bare" høns  ;) - kan være så dejligt omgængelige og respondere. Jeg ved ikke om jeg helt troede på det dér med kælehøns før eller om jeg tænkte, at det da var hyggeligt at strø korn og samle æg og sådan. Vi kan ikke kæle vores høns, men vi kan til gengæld forvente, at de sidder i trillebøren, mens vi fylder den med haveaffald, eller hjælper med at udsøge de sidste modne jordbær.

Jeg synes alle jeres dejlige Araucana-historier er fantastiske og meget meget lokkende..! Og hvor skønt for dig, Christina, at der var en hane iblandt  :)
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 26 Juli , 2010, 21:09 »
De araucanaer må sandelig været af en anden oprindelse end mit møde med dem. Faktisk en lidt hyggelig historie: En ven som var færgemand på Omø blev antastet af en tysk sejlerturist på vej hjem og spurgt om han ikke ville have nogle blå æg med hjem til frokosten. Det sagde han da ikke nej til for de eneste blå æg, han kunne huske at have set, var solsorteæg..og hvorfor han fik de æg står hen i det uvisse... Han rådførte sig hos hønsemanden (mig) og sammen fik vi lagt en lun høne oven på æggene. Der kom to araucanahaner ud. Med tiden udviklede de sig til det mest forvildede skab jeg til dato har set. De blev behandlet pænt og alligevel kunne de kravle på væggene, når man kom ind til dem. Totalt ude af den. De var først rolige, da de sammen med hvidlæg, chili og et godt glas rødvin gled ned og lagde sig stille i mit indre. :'(
Så jeg har dværgkochin. De er som du beskriver dine høns. Nuttede. De andre giver jo en stress, og det er vel det modsatte, man vil opnå med søde høns.
Hilsen
Steen
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Juli , 2010, 21:27 »
@Julie: Du vil elske araucana så! :D

@Steen: Hyggelig lille historie :) Det har sikkert ikke været en race-ren ;) :D De lægger desuden grønne og ikke blå æg... :)

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #8 Dato: 26 Juli , 2010, 21:41 »
I er da vist farveblinde begge to :D. Æggene er (skal være) turkisfarvede. Helst til den blå side. Jeg har nu "prøvet" fem stammer Araucana - de har alle være pudsige, søde, kontaktsøgende og selvbevidste. Men bestemt ikke høns der "vender på væggene". Faktisk vil de helst gå lige omkring én. Jeg synes at det største problem med Araucana er at de bliver SKUFFEDE hvis man ikke har tid til en hyggesnak ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #9 Dato: 26 Juli , 2010, 22:01 »
Åååååh, hvor lyder det bare skønt... nu er jeg jo nødt til også at have en araucanahøne  <J
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 Juli , 2010, 22:39 »
I er da vist farveblinde begge to :D

Haha, ja, måske! :D Jeg har endnu mit første araucanaæg til gode, men jeg har da set et, som var olivengrønt et sted... Men måske det ikke var et ægte ;)

Og det sidste du skriver....dét kan jeg genkende! *h Helt fantastisk at det er et kendetegn for racen. Jeg er ihvertfald helt solgt! *p

@Rikke: Ja, du er nemlig så! :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #11 Dato: 27 Juli , 2010, 07:21 »
Olivengrønne er helt sikkert ikke fra en ren araucana. Man kan få olivengrønne æg, hvis man blander araucana og maran. Hønekyllinger fra disse kuld lægger olivengrønne æg.
Jeg har faktisk planer om at kunne sætte den slags æg på bordet næste år.  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 27 Juli , 2010, 09:09 »
@steen: Jeg har også hørt om araucana med hidsigt temperament og der har da også tidligere været tråde om emnet. Derfor var jeg lidt spændt da jeg fik mine kyllinger. Men jeg er virkelig blevet positivt overrasket og det er bare så rammende hvad ankerine skriver; de bliver nemlig virkelig skuffede hvis man bare hælder mad op og går. Min lille araucanapapegøje danser rundt om mig, for at se sit snit til at flyve op på min skulder, når jeg står stille. Og hun er slet ikke interesseret i mad, næ det kan hun jo spise når jeg er gået, hun skal da bare lige snakke lidt *p

Da jeg selv lagde æggene i maskinen, så har jeg med mine egne øjne set at de har den rigtige turkise farve (om den så hedder turkisgrøn eller turkisblå ;D)

Jeg går virkelig og overvejer om jeg skal gøre plads til at have en stamme araucana gående for sig selv (ligenu går de sammen med dværgorperne...). Åh, alt det man gerne vil...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Steen S. Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 27 Juli , 2010, 18:21 »
Blå-grønne-blå/grønne-grøn/blå-blåturkis-grønturkis. Det må være et sted derimellem. Lige meget hvad så er det dejligt med nogle rolige gemytter i hønsegården. Mine er ofte ude og feje mellem blomsterne. Med alle de fjer på benene bliver det mest til lidt fejning. De færdes side ved side med vores hund, en cainterrier. Og opleve en hane, tre høns og en hund tigge efter havregryn ved køkkendøren er bare ren hygge. Så får de lidt fra hånden, jævnt fordelt. Men det har kostet en del nussetid i starten. De gik i et stort kaninbur de første 3 uger, hvor jeg så ofte det lod sig gøre havde dem i hånden og vandt deres tillid med lidt havregryn. Så de supertamme hyggehøns kommer altså ikke af sig selv.
Vild med store tværstribede Plymouth rock og dværgkochin

GKV

• Gæst
« Svar #14 Dato: 27 Juli , 2010, 18:40 »

Jeg har til tider i annoncer fra udlandet set at man har nævnt hvilken farveskale araucanahøne lægger æg i, eller på rugeæg. Sidst var det f.eks B2

Jeg må have bestilt sådan et farvekort ;D

VH Gunni.