Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad fejler Frida??  (Læst 5311 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
Hvad fejler Frida??
« Dato: 25 Juli , 2010, 19:59 »
Min frækkeste, mest foretagsomme høne er SLET ikke sig selv her til aften  :'(  Da jeg lukkede dem ind fra Fort Knox (den indhegnede del af haven) til deres egen lille hønsegård, var hun længe om at komme med, stod bare i et hjørne og kiggede. Inde i hønsegården står (nu ligger) hun helt inde i et hjørne, har drukket, men spiser ikke. Hun virker, som om hun har pustet sig op, og halen er ligesom løftet.
Hvad tror I, der er galt??

I øvrigt er der 2 af dem på det sidste, der har fået plukket fjer af brystet. Jeg er deroppe ret meget, men har aldrig set noget, andet en lidt hujen, når én har fået fat i en orm, som de andre godt kunne tænke sig at hugge. Men slagsmål har jeg ikke set.De har god plads hele dagen ude i Fort Knox.
Frida er i parentes bemærket ikke en af de to "plukkede"".

Bekymrede hilsner fra Karin, som føler sig som rigtig meget nybegynder, når der er problemer  :'(
Mange hilsner,
Karin

0,4 Isa Brown (Klara, Spætte, Frida og Grevinden)
1,0 Mand, handy og kærlig :)
6,0 bonus'børn'
xxxxx,yyyy mus, stålorme, pindsvin og andet godtfolk
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
Sv: Hvad fejler Frida??
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2010, 21:06 »
Pyha, nu er hun oppe at gå lidt og pirker i jorden efter, hvad høns nu pirker efter  ;) Men hun er stadig noget oppustet og har halepartiet højt.
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'
Og Sascha, en slags flatcoated retriever, som vi har overtaget fra en hjemløs mand, som døde. Så Sascha har levet alle sine ca. 9 år på gaden. Hun er vidunderlig!

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2010, 22:28 »
Da jeg var oppe at se til hende nu, var de 3 andre gået i seng, og hun sad alene nede i hønsegården. Jeg tog hende op, men kunne ikke mærke noget specielt (men jeg aner jo altså heller ikke, hvad jeg skal se eller mærke efter...). Jeg gik ned og hentede en kasse med halm, hun kunne sove i i nat, men så fløj hun resolut op til de andre og gik i seng!
Nu håber jeg, en god nats søvn kan hjælpe på, hvad det end er. Ellers må jeg vel have fat i dyrlægen? Eller kan de skrante et par dage, uden at man behøver at gøre noget???

Ja, Frida er "kun" en høne, men jeg er jo glad for hende og har ansvaret for hende. Måske bekymrer man sig for meget, når man endnu ikke er en garvet hønsemor...     :-[
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2010, 22:48 »
Krydser fingre for at hun har det fint i morgen ;)
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2010, 22:51 »
Tak skal du have, Bettina. Søvn er jo tit godt mod mange ting, så hvis det ikke er noget alvorligt, vågner hun forhåbentlig og er sit gamle, foretagsommeselv!
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2010, 22:55 »
Held og lykke med Frida *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Juli , 2010, 22:57 »
Tak, Marianne!
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 25 Juli , 2010, 23:06 »
Havde denne opførsel foregået i hønsehuset ville jeg umiddelbart sige at det var symptomer på skruk. Men det passer ikke helt godt med at du opdagede/oplevede det udendørs. Medmindre du tvinger hønsene til at gå ud?

Hakker hun ud efter dig eller kommer med 'små' advarende lyde når du fører en hånd hen i nærkeden af hendes hoved, eller stryger hende let over nakke/ryg?
Mvh
Erik Andersen

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 25 Juli , 2010, 23:11 »
Nej, de har mulighed for at gå ind i deres hønsegård og derfra op i hønsehuset, og hvis de ikke har fået lagt æg, når jeg åbner til "Fort Knox", går de selv op.
Hun er aldrig meget af en kælehøne, men der var ingen specielle lyde, og hun trak sig ikke specielt, nej.
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 25 Juli , 2010, 23:14 »
Hun har på et tidspunkt tabt nogle fjer på bugen, som aldrig er vokset ud igen, og jeg syntes, hun føltes varm - men hvis jeg skal være ærlig, så er det første gang, jeg har været bevidst om, hvorvidt hun var varm. (Nu bliver jeg faktisk helt flov - hvis det havde været hunden, ville jeg straks have vidst, om noget var anderledes).
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 26 Juli , 2010, 07:01 »

Jeg håber, at Frida har det bedre her til morgen *k. det er ikke sjovt, når en af de små har det skidt.

Mine Isaèr har også -heldigvis kun sjældent - en dårlig dag, og opfører sig på samme måde, som Frida. Det er altid fordi, de ikke har fået lagt deres æg til sædvanlig tid morgen/formiddag. Sidst på eftermiddagen kan jeg så finde en høne stå afsides under en busk...oppustet og med halen løftet, akkurat som du beskriver...og den har det bestemt ikke godt. Når ægget så...efter lang tid..kommer, så har de det fint igen...eller i hvert fald næste morgen. Jeg håber, at det er det samme, du oplever med Frida nu..men adfærden kan betyde andet, så du skal være obs på hende.

Jeg tror ikke, at dine Isaèr plukker hinanden. Dunene på brystet sidder faktisk ikke særlig godt fast. Det kan også være, at de så småt begynder at gå i fæld. Jeg har en høne, som også er lidt halvbar på brystet, sådan som du beskriver. Jeg overvejede om hun skulle have sweater på i vinters, men så begyndte der at vokse nye fine dun frem...som jeg altså ikke synes sidder særlig godt fast.

Lad os høre, hvordan Frida har det i dag 
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Karin Daugaard

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 26 Juli , 2010, 08:28 »
Kære Helle - dejligt at høre en erfaren Isa-mor! Frida er sig selv i dag, og jeg havde faktisk selv tænkt på i nat, om det var et æg, som sad fast, for hun lignede én med voldsom forstoppelse! Så jeg tror, du har ret, og hvor er jeg dog lettet  :D

Tak for det, du fortæller om Isa'ernes dun. Det er jeg meget lettet over. Men jeg holder stadig øje med dem - og måske skulle jeg finde strikkepindene frem  ;)

God dag til alle og tak for jeres hjælp og sympati!
Mange hilsner,
Karin

6,0 bonus'børn'

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 26 Juli , 2010, 09:10 »
Det er det gode ved forum, her kan vi dele glæder og sorger  /o
Dejligt at hun har det godt igen  :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk