Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Svinefoder  (Læst 14208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Svinefoder
« Dato: 25 Juli , 2010, 07:31 »
Mange bruger åbentbart svinefoder til deres fjerkræ.

Men er det så det til søer eller det til slagtesvin ??

Prismæssigt (hvis man køber det i forretning) så er det ikke ret meget billigere end f.eks voksefoder til fjerkræ, som trods alt er lavet til fjerkræ. Ihvertfald ikke her på Lolland - men måske i Jylland er det billigere........

Fordele, ulemper kom med nogle svar ??

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Susanne

• Gæst
Sv: Svinefoder
« Svar #1 Dato: 25 Juli , 2010, 08:33 »
Vore tidliger nabokone solgte æg til os i mange år før der kom høns her på matriklen. En rigtig gæv bondekone, der havde høns udelukkende for at kunne tjene en ekstra skilling. Her var alt regnet ud efter udgifter/indtægter, og slutresultatet skulle bare være højest muligt.

Hun brugte sofoder som grundfoder til hønsene. Udover madrester og lidt korn. Fordi det var billigere, sagde hun. "Det gør alle andre også" "Den eneste forskel er, at æggeblommerne bliver knap så gule" sagde hun også.

Så det lyder som om det er/var en udbredt metode (på landet - i Nordjylland i hvertfald)

Hun sagde IKKE grisefoder med sofoder.

Måske er det også mere nærliggende, hvis man har grise i forvejen, og derfor har nem adgang til foderet  ???

Offline Klausen

• Bruger
« Svar #2 Dato: 25 Juli , 2010, 09:01 »
Prøv at se her under svinefoder der kan du se sammensætningen af svinefoderet, har ingen data på hønsefoder, kun på hestefoder, så kan ikke se forskellen.http://www.mollerup.dk/Produkter.asp

hoejberg

• Gæst
« Svar #3 Dato: 25 Juli , 2010, 09:37 »
Nu er det jo ikke alt der bliver købt i forretninger  ;)

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Juli , 2010, 11:09 »
Hvis man køber foder i en forretning så er pris forskellen på svinefoder og hønsefoder ikke så stor. Så i dette tilfælde ville jeg fortrække de forskellige typer af fjerkræ foder.
Jeg bruger selv svinefoder i min foderblandning men primært fordi at jeg selv arbejder i landbruget og kan få det til en rigtig god pris :D

Jeg tror at slagtesvine foder er at fortrække men sofoder kan også sagtens bruges. Du skal dog holde dig fra startfoder til smågrise, da der nok er for meget "krudt" i. Desuden er der ofte fiskemel i, og det er jo ikke ønskeligt at julegåsen smager af fisk...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Juli , 2010, 12:50 »
Jeg har de sidste 15 år brugt sofoder til mine høns (dog ikke til kyllinger, de første par måneder)det går vældigt godt, hønsene er vilde med det, og trives godt..
Der er jo forskel på sofoder..vi har diegivende sofoder og drægtigheds-sofoder..der er mere "power" i den diegivende, men den variant vil mine høns helst ikke ha..så jeg bruger udelukkende drægtighedsfoder.
Har også forsøgt med slagtesvinefoder, men det faldt ikke i hønsenes smag..
Dog supplere jeg med hvede til mine kyllinger. Jeg synes nemlig mine kyllinger til tider virker for tynde..
Det er også rigtigt, at blommen bliver mere kedelig, men om sommeren må man så supplere med masser af grønt..

vh. Rikke
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #6 Dato: 25 Juli , 2010, 19:06 »
Jeg bruger ikke svinefoder på hønsene, men bruger det på moskus ænderne.
Ællingerne starte med den almindelige hønse vokse, omkring 6 uger gamle går de over på en blanding af slagtesvin, hvede og majs.

Jeg bruger dette foder til ænderne, da slagtesvin indeholder mere protein end hønsefoder.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #7 Dato: 25 Juli , 2010, 19:32 »
Ja, det er netop det høje protein indhold i Svinefoder der gør det atraktiv som foder for æglæggende høner. Men mht. til foder til haner skal man være noget tilbageholdende med proteinrig fodring. Jeg husker en amerikansk artikel jeg for snart mange år siden, oversatte til det "grønne blad" (Medlemsbladet for Danmarks Fjerkræavlerforening for Raceavl), og her havde man i fodringsforsøg i Amerika, fundet frem til at fodring af avlshaner med foder med højt protein indhold, havde negativ indvirkning på sædproduktionen. Jeg har aldrig selv tage hensyn til dette, da man så faktisk er nød til at holde avlshaner for sig selv en stor del af året. Jeg har fået omkring 100 kyllinger i år, og måske jeg kunne have fået 110 - altså 10 ekstra for bøvlet, så nej hos mig er det ikke bøvlet værd.

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 25 Juli , 2010, 19:33 »
omkring 6 uger gamle går de over på en blanding af slagtesvin, hvede og majs.

Jeg bruger dette foder til ænderne, da slagtesvin indeholder mere protein end hønsefoder.

Blir de hakket lidt i stykker først eller sluger de dem hele? Rovænder! Hehe!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 25 Juli , 2010, 19:53 »
Men vil svinefoder så ikke være godt til slagtehaner ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 25 Juli , 2010, 20:19 »
Jo, til slagtehaner skulle det være et fint foder.

Offline Tina Holmberg

• Bruger
« Svar #11 Dato: 25 Juli , 2010, 20:49 »
@Susanne: Slagte foder til svin har nogenlunde samme pillestørrelse som almindelig æglægningsfoder
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 25 Juli , 2010, 21:12 »
Det kunne bare læses som om ænderne spiste slagtsvin - altså hvis man VILLE misforstå det. Forsøgte bare at være morsom.  ;D

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 Juli , 2010, 21:19 »
Susanne: JEG syntes at det var en rigtig sjov bemærkning. Sidder stadigvæk og kluk griner lidt. Men min humor passer heller ikke altid til dette forum ;)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #14 Dato: 25 Juli , 2010, 21:26 »
Jeg forstod den nu også godt..... *g *g *g
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk