Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Fældning, manglende æglægning og skruk  (Læst 5995 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline sigrid

• Passiv bruger
Fældning, manglende æglægning og skruk
« Dato: 23 Juli , 2010, 21:24 »
Vi har kun haft høns 2-3 måneder, og er stødt ind i problemer. Vi har to dværg Wyandotter og to store gule Opringtoner.

I starten af juni lagde den ene Orpington sig skruk, og to uger efter lagde den anden sig ind ved siden af. Vi tog på ferie kort efter, og hønsepasserne meldte regelmæssigt om, at de stadig lå og rugede på ingenting. Efter henholdsvis 4 og 6 uger gav de endelig op, og kom ud af hønsehuset igen.

Omkring samtidig med at de to Opringtoner stopped med at være skuk, holdt de to Wyandotter op med at lægge æg. Opringtonerne er heller ikke begyndt æglægning efter deres skrukperiode, så i øjeblikket får vi ingen æg  :'(

I går opdagede jeg, at der pludselig var mange fjer i halmgården. I dag var der så mange, at jeg kortvarigt troede ræven havde været på spil. Derefter opdagede jeg, at den ene Oprington nærmest ingen hale har. Den har simpelthen tabt alle halefjerene. Jeg har haft den oppe og kigget efter utøj, men kunne ikke umiddelbart se noget. Men den var nu heller ikke helt tilfreds med at blive efterset.

Hvornår begynder de at lægge æg efter at have været skruk?
Hvorfor mon de to, som ikke har været skuk, er holdt op med at lægge æg?
Hvorfor fælder den ene så meget? Det er ikke den, som har ligget 6 uger, hvilket ellers var nærliggende at tro.
Hvor let er det, at få øje på utøj? Kan man se det med det blotte øje, og er der noget sted, der er særligt godt at kigge?

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
Sv: Fældning, manglende æglægning og skruk
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2010, 22:55 »
Jeg har ikke svar på alle dine spørgsmål.
ang.mgl æg.

Men det er nemmest at tjekke for utøj ved at kigge i enden på dem, og under vingerne. hvis de for eksempel har lus vil der være noget der ligner aske lige omkring kloaken.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline sigrid

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Juli , 2010, 12:02 »
Jeg kiggede under vingerne, på den som fælder, og sørme om der ikke var et par lus. Der er ingen æg at se, og ikke voldsomt mange lus, så kan det virkelig være derfor den taber sine fjer?

Nå - jeg må i Matas efter en spray :)

Jeg kiggede også under halmen i rederne, og der var nogle små mørkegrå dyr, som kravlede rundt, men ikke nogen der ligner det der er billeder af her. Jeg kiggede derfor midt i den ekstra halmballe jeg har stående, og der var også de samme små dyr, så det er måske ikke hønseutøj, men bare nogle andre uskadelige insekter?

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #3 Dato: 24 Juli , 2010, 12:58 »
Det er ikke usandsynligt at dine høns går i fæld på den her tid af året, jeg har 3 der fælder lige nu, og der er i hvert fald ingen æg fra dem mens det står på...  :-[

Det er forskelligt fra høne til høne, hvor lang tid der går fra skruk til ny æglægning. Hvis hønen har kyllinger oplever jeg at hun begynder at lægge æg ca. 2-3 uger efter klækning - nogle gange senere, hvis det er en skruk der ikke får lov at ruge kyllinger ud, men bare ligger i reden så går der ikke så længe efter hun er gået af reden til hun lægger æg igen.

Hønsene har ikke nødvendigvis utøj selvom de smider fjerene - jeg har ikke konstateret utøj i nævneværdig grad i det halvandet år jeg har haft høns nu. Men måske er det fordi jeg har sand på gulvet i hønsehuset, der er heller ikke mange fluer...
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.