Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: En ulykke kommer sjældent alene...  (Læst 6875 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
En ulykke kommer sjældent alene...
« Dato: 23 Juli , 2010, 21:01 »
Så tilbragte gemalen, yngstesønnen og jeg så lige aftenen i går med at smøre 50+ par hønseben ind i en blanding af nixcreme og brun sæbe! De "gamle" høns har kalkben, og det med olie hver dag når man har det antal høns og kyllinger måtte jeg altså opgive :-\ Kyllingerne fik også en tur, selvom deres ben ser fine ud. Så kunne jeg samtidig få ringet de sidste. Meeen da vi kom ind fandt vi ud af at der kravlede små prikker rundt på vores arme...  >:( Altså har vi (altså mest hønsene ;) ) reddet os en gang ukendt utøj. Jeg bestilte straks noget fluechokspray hos America, og det skulle komme i morgen. Så ved jeg da hvad lørdagen skal bruges til! Udmugning, højtryksrensning og kalkning af hønsehuse og så skal hele besætningen sprayes...
Og så var det lige om der var mere jeg skal huske???
Og skal den der brun-sæbe-nix-blanding vaskes af igen? Lige nu virker det noget uoverskueligt at skulle vaske så mange hønseben  :P
Og skal alle høns og kyllinger have en tur til med nix, eller kan jeg nøjes med dem der er angrebet?
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: En ulykke kommer sjældent alene...
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2010, 21:51 »
Æv, Henriette  :'(
Jeg tror, de små prikker er blodmider, og det er altså noget værre stads. Jeg havde dem for ca. to år siden, og slap af med dem ved at tømme og skure huset, kalke, og sprøjte. Hønsene blev også sprøjtet, men ikke de små kyllinger, jeg regnede med at de blev "behandlet" via deres mor. Jeg gentog seancen en uge senere.
Jeg har ikke set blodmiderne siden (bank under bordet) *k
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 23 Juli , 2010, 21:59 »
Jeg tror desværre også at det er blodmider prøv at trykke en ud.
Jeg gjorde det at jeg sprøjtede siddepinde og hjørner i ca 4 dage med fluespray, og derefter hver anden dag i et lille stykke tid. heldigvis har jeg ikke set dem siden, banker også under bordet.....
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #3 Dato: 23 Juli , 2010, 22:45 »
Jeg tror nu "bare" det er lus.

Jeg tror ikke du behøves at genbehandle kyllingerne, hvis deres benskæl ellers er glatte og fine, for så skulle miden ikke kunne komme ind.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #4 Dato: 23 Juli , 2010, 23:07 »
De der prikker var meget små og mørke. Jeg tror næsten de var for små til at "trykke flade". Jeg går i gang med rengøring af huse og høns i morgen. Nogen der ved om det der brun-sæbeblanding skal vaskes af, eller om det forsvinder af sig selv? De går jo ude i græs og mellem buske hele dagen, så måske bliver det slidt af???
De havde godt nok beskidte ben i dag allesammen. Jorden klistrer åbenbart godt fast i brun sæbe. :)
Tak for råd og trøst.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Juli , 2010, 23:09 »
Jae, jeg ville nok vaske den brune sæbe af. Elle rhåbe på regnvejr :D

Vi fik mider a la dine ind sidste år -. og vi klarede det med chok spray og hovedrengøring. Og hva.. hønsehuset skal jo gøres rent nu og da.. og man kan glæde sig over vel udført arbejde længe efter :D

pylle pylle

• Gæst
« Svar #6 Dato: 24 Juli , 2010, 00:37 »
Nix skal vaskes af.. og især brun sæbe.. Good luck... /o

Offline Tanja S.B.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 24 Juli , 2010, 10:26 »
Øv Henrirette, sikke noget stads :( Jeg håber det er gjort med sprøjtning og rengøring /o
God "fornøjelse" ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 24 Juli , 2010, 12:34 »
Jeg er i gang med planlagt sommerrengøring og kalkning af mit hønsehus. Indtil videre har jeg fået tømt de to rum og er lige nødt til at holde en pause (skuldrene kan ikke tåle så meget  /d).
Den gode nyhed er at der indtil videre ikke er det mindste tegn på blodmider *y
Så det er der nok heller ikke i de to sidste rum.
Det er den perfekte dag til jobbet, lidt lun vind, strålende sol, så det skal nok tørre godt igennem til i aften  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 24 Juli , 2010, 12:43 »
Godt gået Marianne, det var lige det jeg burde være igang med  <G
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 24 Juli , 2010, 12:48 »
Som Tine så rigtigt skrev, er det en fed fornemmelse ..... bagefter *f
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 Juli , 2010, 12:51 »
Hej Marianne

Blodmider kommer mest frem om aftenen men kan dog observeres hele dagen på høns - det er mest under plader, siddepinde m.m. hvor der er mørkt at du vil kunne se dem. >:(

Prøv engang at gå ned i hønsehuset efter mørkets frembrud og lys på væggene ved siddepinden, eller er der kraftig aktivitet på hønsene - det kan man se ved at tage en høne og skille fjerene ad - så vil de kravle rundt på skindet - er der mange blodmider på væggen eller på hønen var det en ide at smøre hele siddepinden ind i petroleum - kun et tyndt lag - selvfølgelig når hønsene ikke er inde - det kan blodmider ikke lide at kravle på.  :P

Og ja, et andet hjælpemiddel kan være absolut d spay under vingerne - det hjælper også mod lus. /o
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Joankinu

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 Juli , 2010, 12:53 »
Æhh. det var nu henriette jeg ville have skrevet først. - sorry
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
« Svar #13 Dato: 27 Juli , 2010, 01:08 »
Desværre var min pakke fra America forsinket og kom først i dag. Men så gik jeg også i gang med at muge ud. Per højtryksrensede og til sidst kalkede jeg begge huse. Da alt var tørt igen sprayede jeg huse og siddepinde grundigt med fluechok og kom nyt frisk hø i kasser og på gulvet. Og her til aften er alle høns og kyllinger blevet sprayet under vingerne og i rumpen. Nu har jeg været i bad og tror jeg vil springe på hovedet i seng efter en hård med effektiv dag. Og så gider jeg altså ikke flere sorte prikker!
1 Dansk Landhøne. Stor.