Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er han syg?  (Læst 2140 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
Er han syg?
« Dato: 23 Juli , 2010, 14:10 »
Jeg har en dansk landhane, som bruger utrolig meget tid på at ligger inde i hønsehuset (en del af laden). Jeg tror min. 4 ud af 5 gange er det, det han foretager sig når jeg kommer derover. Synes den anden hane vi havde (en hybrid) vi mere aktiv og foretog sig ca det samme som hønsene dvs hvilede når de gjorde og hvilede når de gjorde.

Til hans forsvar skal jeg sige at jeg har forsøgt at lukke ham og hans høns (2 danske landhøns + 3 isa warren) sammen med vores to "gamle" isa brown i deres (altså de gamles gård) og det gik ikke stille af sig. Han opførte sig som en struds når de kom for nær (gemte sig i et hjørne med kun halen stikkende op af høet). Jeg endte mig at skille dem ad igen efter et døgns tid - det var i søndags. Løsningen er blevet at han og de nye høns går i de gamles hus og gård og de gamle er kommet over hvor de andre gik. Grunden til at jeg byttede rundt er at så kan de alle komme ud, hønsegård 2 er nemlig ikke bygget endnu, men de gamle kan gå frit i haven om dagen.

Men selvom postyret og flytningen helt sikkert har stresset ham lidt, kan det ikke være forklaringen da han også lå meget ned før, men jeg tænkte at det måske var fordi han ikke kunne komme ud og der derfor måske ikke var så meget spændende at spankulere rundt efter.

Hans kam er fin rød og oprejst. Hans "dropping" ser også fin ud. Han går med ud og spiser om morgen når jeg kommer og lukker dem ud. Og som oftest kommer han også og kigger hvad jeg kommer med når jeg smider noget over til ham. Der ligger en del fjer derovre, men nogen af dem kan også være fra hønsene.

Er han syg eller bare doven?
Med venlig hilsen Heidi

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Er han syg?
« Svar #1 Dato: 23 Juli , 2010, 17:13 »
Har du tjekket for utøj??? Det kan de godt blive noget sløje og sløve af. Jeg har selv lige bestilt noget fluechokspray fra America, da jeg opdagede sorte prikker!!! Men mine høns er ikke sløje endnu.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Heidi NJ

• Passiv bruger
  • Det er høns! De er ikke organiserede!
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2010, 01:23 »
Tak for rådet. Tror desværre du har ret, jeg er nu ret sikker på at han i hvert fald har lus. Så nu har jeg været igennem samme tur som dig med rengøring i begge hønsehuse og bundmaterialet udskiftet fra halm til sand. De er alle blevet sprøjtet i foreløbig et par dage inkl siddepinde, redekasser og desværre hjørner. Så nu håber jeg på det bedste.
Med venlig hilsen Heidi

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2010, 14:24 »
Held og lykke med ham. Ja, det var noget af en tur med sprayning af 50+ høns og kyllinger og gamle hanefar i aftes. Vi "plukkede" dem ned fra pinde og rækværk en efter en og gav dem et pift under hver vinge og i rumpen. De var MEGET utilfredse over at blive vækket og udsat for den behandling! Heldigvis gik det noget hurtigere en den aften vi smurte dem ind i brun sæbe med nix... Hvad gør man ikke for de små hønsebasser. :D
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)