Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål til Marek  (Læst 3998 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
Spørgsmål til Marek
« Dato: 18 Juli , 2010, 14:23 »
Efter at min 2. kylling nu er blevet aflivet pga. Mareks sygdom (MS), har jeg atter engang læst artiklen om MS grundigt. Jeg har nu forstået en hel del - men jeg skal nok have tingene ind med skeer - jeg har stadig en masse uafklarede spørgsmål.

Når nu jeg har haft 2 kyllinger med MS - en Mille Fleur/ sabelpoot sidste år og en dværg wyandot i år, så må det betyde, at jeg har smitten i min besætning. Betyder det at samtlige høns er bærer af MS? Raske bærer?

Hvis jeg vælger, at sælge nogle af dem videre - vil de så kunne videregive smitten til andre eller raske besætninger? Og vil de så i såfald kunne blive syge?

Vil jeg på nogen måde kunne komme af med smitten? Jeg tænker, hvis alle mine høns blev aflivet og huset blev desinficeret, ville der så stadig være smitte i jorden i gården f.eks.?

Vil jeg aldrig mere kunne avle kyllinger under en skruk uden en høj risiko for at en eller flere udvikler MS? Jeg vil jo ikke kunne vaccinere, da kyllerne jo går under skruk - eller?

Uha, jeg synes det er svært og lidt uhyggeligt...

Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
Sv: Spørgsmål til Marek
« Svar #1 Dato: 19 Juli , 2010, 18:15 »
Nu jeg godt nok slet absolut ikke tilhænger vaccine .... men derfor kan andre jo godt være det.

Og derfor vil jeg blot sige at det jo blot kræver at få fingre i kyllingerne ..det kan man jo sagtens på trods af skruk.
Med venlig hilsen Søs

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #2 Dato: 19 Juli , 2010, 18:31 »
Håber det er ok jeg spørger på denne tråd! - Hvis en avler har Marek i besætningen og går en tur i sin hønsegård og lige efter sætter sig ind i bilen for at besøge os og vores hønsegård - kan han så have smitten med? (tænker på snavs/støv under sko)
« Senest Redigeret: 19 Juli , 2010, 18:33 Fra Anne Vibeke »
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #3 Dato: 19 Juli , 2010, 19:03 »
Nu jeg godt nok slet absolut ikke tilhænger vaccine .... men derfor kan andre jo godt være det.

Og derfor vil jeg blot sige at det jo blot kræver at få fingre i kyllingerne ..det kan man jo sagtens på trods af skruk.

Jeg er umiddelbart heller ikke tilhænger af vaccine, men jeg er heller ikke fjollet med at mine dyr er "syg" og slet ikke når de ligefrem skal aflives. Jeg ville jo rigtig gerne det her MS pjat kvit.

Grunden til at jeg siger, jeg ikke kan vaccinere med skruk, er at sådan som jeg forstår det, så går der op til 3 uger efter vaccination inden kyllerne er fuld modstandsdygtige og der kan skrukken jo have smittet dem mange gange.

Men kan jeg komme af med smitten på nogen måde??? Eller har jeg den for evigt???

Interessant spørgsmål Anne Vibeke. Jeg har godt nok et par træsko, som jeg kun bruger til at gå i hønsegården, men det kunne jo sagtens forekomme.

Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Anne Vibeke

• Passiv bruger
    • fokusfoto.dk
« Svar #4 Dato: 19 Juli , 2010, 19:57 »
@ Anne Vibeke.

Mareks virus forputter sig fint i fjerkræ støv, så " Ja " i princippet kan man være uheldig, at medbringe og overføre viruset, med støv fra besætning til besætning.

NB: Chancen må dog anses for at være minimal, hvis man ellers skiftet tøj og fodtøj, inden besøg hos andre fjerkræ holdere.

NB: Mareks er ikke anmelde pligtig overfor de veterinære myndigheder.

NB : Der vaccineres bredt imod Mareks over hele Europa, samt i vores erhvervs besætninger.

NB: Der vaccineres også bredt i hobby besætninger i Europa, samt World vide herunder i Danmark.

Hilsen fra Lugovets.

Mange TAK for dit svar, Jørn /o Jeg vil bestemt ikke blive hysterisk, men klart tage nogle forholdsregler, da ingen af vores høns er vacc. og ikke bliver det. - Lidt forsigtighed, når det handler om sygdom, er vel altid godt.
Dværg silker i flere farver
0,2 Golden Retriever
0,1 Hellig Birma
0,1 Ragdoll
1,0 rød Garfield
1,1 Græske landskildpadder
0,1 Siameser dværgvædder
1,2 børn

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 19 Juli , 2010, 21:09 »
Jeg tænkte ikk på hvor lang tid det tager før vaccinen virker ..jeg havde kun det praktiske i tankerne.

Men jeg holder mig også bare til survival of the fittest princippet ...

Jeg vidste kun at det er i det første døgn de skal viccineres.

Kan godt se det er en pine at se sine dyr dø for en ...men jeg vil hellere det end begynde på vaccineræset.

Men uanset hvad ... held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen Søs