Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør jeg med de nye ællinger.. ?  (Læst 8502 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Hvad gør jeg med de nye ællinger.. ?
« Dato: 18 Juli , 2010, 08:38 »
Jeg får 10 ællinger i næste weekend, som jeg skal slagte til jul, de er 2 dage gamle ved ankomst.
Indtil nu har jeg kun haft høns og kyllinger.
Jeg vil lave det ene hønsehus om til ællingerne, men er i tvivl om hvad der skal ændres på...
Hvad med svømningen..hvad har de brug for der, og kan de gå frit i haven ligesom hønsene ?
Hvad skal jeg ellers være opmærksom på ?
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Hvad gør jeg med de nye ællinger.. ?
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2010, 08:44 »
de ænder jeg har haft, har bare kunne bo i et alm. hus men de svinder mere, mine har haft et børne badebassing men et af dem i fast plastik som også kan bruges som sandkasse, ænder kan godt gå fridt og vil ligesom høns gå hjem om aften. held og lykke med dem ;)
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 18 Juli , 2010, 08:49 »
jeg foretrækker til helt små ællinger at have en bobslæde med vand i ...den er der nemlig i forvejen bakker og dale i som de kan klatre op og ned af .....ellers bunden af et indendørs gnaverbur eller anden forholdsvis lav vandtæt kar ..som du bygger trapper i og udenfor så de ikk drukner. Vil du ikke lave bad til dem så sørg for de altid har noget vandt de kan snadre i. De snadrer mad i sig ...så når de har spist lidt skal det lige skylles ned.. og gerne så de kan få hele hovedet under ....ellers kan de ikk rense deres muddersnask af.

Ellers er der ingen forskel sådan rigtig på dem og kyllinger.

bare synd hvis du ikk under dig selv den glæde at se på små svømmende,dykkende  badeænder ...det sååååååååå NUTTET !!!

Men mens de er så små skal de selvfølgelig ha´mulighed for at komme under varmelampen lige når det paser dem.
Med venlig hilsen Søs

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2010, 09:44 »
Selvfølgelig skal de ha mulighed for at svømme. Finder de selv i vandet, eller skal man sætte dem i... ? De har jo ikke moderen til at vise dem det..
de ænder jeg har haft, har bare kunne bo i et alm. hus men de svinder mere.
Hvad mener du med det, Elise ?
Tak for svar begge to. :D
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline Ankerine

• Passiv bruger
  • Verdens smukkeste fugl
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2010, 10:18 »
Mercedes: "finder de selv vandet?" - når du har haft ænder i et par dage, véd du, hvor sjovt dit spørgsmål er *g *g *g De er nærmest ikke til at drive op af vandet! Men det er selvfølgelig vigtigt at de KAN komme op - ellers drukner de. Men altså, ællinger starter med at sk... i vandet, så bader de i det - og så drikker de af det ::)
God fornøjelse med dem - de er meget nuttede.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2010, 10:35 »
Jeg tror der skulle stå at de sviner mere. Og det gør de .... de laver ikk klatter ..de skyder en stråle bagud. (i hvilken retning det så er trist at placere sine fødder  ;))

Savsmuld er godt at ha i sovehytten ...det suger godt ..men alligevel skal der rengøres mere end hos kyllinger.

Og klart det sviner knap så meget når de har masser af plads. Nu er det bare sådan at ænder er frygtelig selskabelige. Så dengang vi havde fritgående ænder var det jo samtlige flisegange rundt om vores hus, terrassen samt trappestenene der blev overskidt.

En ands motto : Her står jeg ...her skider jeg !!!

Altså præcis som høns ..bare endnu mere smattet/grattet  ;D
Med venlig hilsen Søs

Offline mortends

• Passiv bruger
  • Nu med billede af mig selv...
« Svar #6 Dato: 18 Juli , 2010, 15:11 »
Jeg får også små ællinger her om en uges tid - jeg har kun få tvivl tilbage  ;)  - særligt omkring fodring:

Hvad er smartest/nemmest til foder og drikkevand? automater? skåle? kar? skal de stå specielt i forhold til hinanden? skal jeg blande foderet i vand så de kan snadre i det? (jeg har valset hvede stående til dem)
Mvh. Morten

"Besætningen": Har solgt gården og er flyttet til byen - så ingen fjer pt.

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
« Svar #7 Dato: 18 Juli , 2010, 15:24 »
jeps sorry min stave ged holder ferie der skulle stå sviner  <G
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 18 Juli , 2010, 15:57 »
jeps sorry min stave ged holder ferie der skulle stå sviner  <G

Stave ged! Fantastisk! Tak!   *g *g *g
Mvh. Morten

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 18 Juli , 2010, 17:26 »
Jeg giver dem enten foder i en bøttebaljekarting eller på jorden.... men rimelig tæt på vandet så de ikk skal gå marathon mens de æder.
Med venlig hilsen Søs

Offline mortends

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 18 Juli , 2010, 18:38 »
Jeg giver dem enten foder i en bøttebaljekarting eller på jorden.... men rimelig tæt på vandet så de ikk skal gå marathon mens de æder.

Ja tæt på vandet, men vel ikke deres svømmevand? jeg har gravet en lille dam til dem og den vil jeg da helst ikke have deres foder i - det er da nok at de helt sikkert vil ski** i den, og andegården er stor nok til at jeg kan fodre og give drikkevand i den anden ende... Jeg har en ekstra foderautomat og tænker på at hænge den lige over jorden ved siden af en opvaskebalje med vand, der skiftes hver dag - vil det ikke være ok? Vil de helt små ællinger hoppe i baljen og drukne der? Jeg kan evt. starte med en lavere bradepande med vand?
Mvh. Morten

hoejberg

• Gæst
« Svar #11 Dato: 18 Juli , 2010, 18:52 »
Sidste år havde vi en ælling der nær var druknet i en opvaskebalje. Den kunne ikke selv komme op fra den igen. Man kan evt stoppe en muresten ned i baljen, så den har noget at stå på i den ene ende, som hjælp til at komme op igen hvis uheldet er ude.

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 18 Juli , 2010, 19:31 »
En bradepande med vand og en bradepande med foder. Nu ved jeg ikk hvordan din forderautomat er indrettet ..men de nipper ikk deres mad men mere skovler den ind.. så fladt og rengøringsvenligt er vejen frem.

jeg har altid brugt noget der nemt kan tømmes og skylles som svømmevand.

vi har nu lavet en grøft i vores nye andegård dels til at opsamle regnvand dels til ænderne kan svømme i. Der lægger vi en pressening i så vi nemt kan hive hele molovitten op og give det en tur med højtryksrenseren. Vi laver på et tidspunkt en dam efter samme princip ..den bliver dog ikke tilgængelig for ænder da det meningen den skal være til pæn havebrug  ;)
Med venlig hilsen Søs