Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til marek syg kylling  (Læst 8507 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hjælp til marek syg kylling
« Svar #15 Dato: 18 Juli , 2010, 14:24 »
Jamen hvis ikke du kan selv, så må du jo betale dyrlægen for at gøre det, det er dit ansvar, og ikke noget man kan lægge over på venner og naboer der måske får dårlig samvittighed over ikke at kunne hjælpe det stakkels dyr.
En del af det at have dyr, er jo at de dør ind i mellem eller skal hjælpes på vej.
Det er jo ikke et problem for dyret at du tuder i timevis efterfølgende, men et problem for dyret at du mener det er synd for dig.

Hvis du mener den vil spise og drikke, så kan du jo isolerer den så de andre ikke bestemmer om den må komme til eller ej.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #16 Dato: 18 Juli , 2010, 14:49 »
Jeg mener nu også at jeg er mit ansvar fuld bevidst! - jeg sørger jo netop for at den bliver aflivet - humant og smertefrit.

Jeg tror, at dyret er ret ligeglad med HVEM der afliver den, bare den går nemt og smertefrit for den. Grunden til at jeg spurgte herinde, er at jeg ved, at der er flere, som ikke har nogle kvaler ved at gøre det og som gerne vil hjælpe. Jeg lægger ikke bare noget over på andre, men i min vennekreds er det ok at spørge hinanden om hjælp - lige så vel, som det er ok at sige fra. Vi er lige gode venner af den grund.

Men som tidligere nævnt, så ER hun aflivet, takket være nogle gode, skønne mennesker.
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 18 Juli , 2010, 20:26 »
Hvis den "bare" hang med vingerne og virkede svag men iøvrigt lå på maven eller stod på benene så var det ikke Mareks. Når de får Mareks vil de miste balancen og typisk ligge på den ene side men iøvrigt have hovedet rejst og baske og sprælle for at komme væk fra dig (medmindre at den er meget tam).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #18 Dato: 18 Juli , 2010, 20:42 »
Så er der sørget for at den stakkels lille hønetøs ikke længere lider.
Tusinde tak til Christina og Lau - I er nogle fantastiske mennesker, jeg er jer rigtig meget taknemmelig...

Selv tak, det gik hurtigt og smertefrit, og I er velkomne en anden gang også *l Og tusind tak for chokolade og vin, det var altså alt for meget!!!!! *l

Jamen hvis ikke du kan selv, så må du jo betale dyrlægen for at gøre det, det er dit ansvar, og ikke noget man kan lægge over på venner og naboer der måske får dårlig samvittighed over ikke at kunne hjælpe det stakkels dyr.
En del af det at have dyr, er jo at de dør ind i mellem eller skal hjælpes på vej.
Det er jo ikke et problem for dyret at du tuder i timevis efterfølgende, men et problem for dyret at du mener det er synd for dig.

Hvis du mener den vil spise og drikke, så kan du jo isolerer den så de andre ikke bestemmer om den må komme til eller ej.

Så så så, Ina, nu ikke så hidsig ;D Om Rikke betaler dyrlægen for at gøre det, eller om hun tager imod vores tilbud om at gøre det, er hønen vist ligeglad med :) Og jeg er sikker på at Rikke havde gjort det selv eller måske endda endt med at få dyrlægen til det, hvis hun ikke kunne få nogen til at gøre det for hende.

Jeg kan f.eks. heller ikke gøre det, men det er så min teknink der fejler *r Jeg kan simpelthen ikke få slagkraft nok, når jeg skal "bedøve" inden øksen hugger, men er så heldig at have en mand som kan *h

Susanne

• Gæst
« Svar #19 Dato: 18 Juli , 2010, 22:38 »
Jeg har også en "nem" måde at aflive kyllinger på.

Jeg lægger den på græsplænen, tager en spade og placerer kanten lige på halsen, tager en dyb indånding og trykker ned. Godt ned, så man er sikker på, at hovedet er skilt fra kroppen.

Jeg døjer også med de store - har gjort det, men kan kun, hvis jeg absolut skal.

Jeg kender iøvrigt flere, der har høns, men som ikke selv magter aflivningen. og det går fint med naboers og venners hjælp.

Godt du fik løst problemet, Rikke  /o

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #20 Dato: 19 Juli , 2010, 19:52 »
Jeg har også en "nem" måde at aflive kyllinger på.

Jeg lægger den på græsplænen, tager en spade og placerer kanten lige på halsen, tager en dyb indånding og trykker ned. Godt ned, så man er sikker på, at hovedet er skilt fra kroppen.

Det var faktisk en god og hurtig måde at gøre det på :)

Offline Mercedes

• Passiv bruger
    • www.123hjemmeside.dk/benz
« Svar #21 Dato: 20 Juli , 2010, 18:27 »
Da jeg var barn, arbejdede jeg på en gård, hvor jeg blandt andet slagtede høns.
Det var bare hovedet ned ml 2 søm på en stub, og svinge øksen..og så løb de hovedløse rundt bagefter. Det var meget normalt at gøre det sådan dengang.
Meeen nu er det noget ganske andet. Jeg KAN simpelthen ikke slagte mine egne høns, jeg kan ikke engang se på det....og bagefter skal min kæreste bekræfte at de virkelig var ordentligt bedøvede inden han svingede øksen..
Sjovt som man kan ændre sig, og hvor jeg dog forstår dig, frk. olsen.
Hilsen Mercedes
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.