Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mobile Kyllinger  (Læst 6292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Randi E

• Passiv bruger
Mobile Kyllinger
« Dato: 17 Juli , 2010, 22:17 »
Jeg er indenfor det sidste døgn blevet den stolte ejer af 4 dværg wyandot kyllinger

<L

Hønse huset er hævet over jorden, ca 60 cm og med en rampe til at komme op og nedad. Skrukhøne ligger i redekassen i huset.
Spørgsmålet er nu, om kyllinger er i fare for at falde ned og ikke kunne op til deres mor igen? eller tager hønemor sig af det ikke sker?

1 sort sussex høne, 1 tværstribet skovhøns.1 sort skovhøns, 1 amberlink høne

1.0 finsk lapphund

Offline MortenSD

• Passiv bruger
Sv: Mobile Kyllinger
« Svar #1 Dato: 17 Juli , 2010, 22:36 »
Da jeg satte mine kyllinger og deres mor ud i gården, fattede kyllingerne ikke og gå op ad rampen, så jeg måtte sænke huset ned igen.. Der var de 1 uge gamle.
1.4 Sort Australorps
0.1 Katte

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 17 Juli , 2010, 22:40 »
Til mine vildtfarvede silker har jeg anskaffet et hønsehus med løbegård i stueetagen og en rampe fra stueetagen ned i løbegården.
Jeg fik for 12 dage siden kyllinger. Skrukken sørgede for at kyllingerne holdt sig i huset til hun mente de var klar til at komme på gårdtur. Herefter førte hun dem ad rampen ned i stueetagen/løbegården, og videre ud i hønsegården.
Når der skal puttes til natten sker det i løbegården (må dog nogle dage hjælpe dem ind fra hønsegården til løbegården, da skrukken til tider synes det er ok at sove under åben himmel. Jeg vil have dem ind i løbegården som kan lukkes af for natten med en låge).
Mvh
Erik Andersen

Offline Randi E

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 Juli , 2010, 07:28 »
Jeg må være obs på at hun får dem med ind igen om aftenen. Det ville være noget rigtig skidt hvis kyllinger delte sig, nogen inde og andre ude, så kan hun jo ikke holde dem varme.
Er også i tvivl om hvad jeg gør med deres foder og vand. Har bare sat det, finder de så bare selv ud af det? Hønemor er vild med kyllinge starter har jeg opdaget  :)   
Dejligt med nogen at spørge når det hele er helt nyt :D

1.0 finsk lapphund

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 18 Juli , 2010, 08:15 »
Vær også obs i løbet af dagen. Høns kan ikke tælle ...så hvis hun går op med kyllinger for at snuppe en lur i løbet af dagen eller vejret er dårligt kan hun godt glemme en. Når de er ca en uge kan de sikkert nok selv klare rampen. Jeg bruger altid flade skrukbure ...kun høje bure til kyllinger der er over en uge gamle og jeg har set kan klare trappen.
Med venlig hilsen Søs

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 18 Juli , 2010, 10:33 »
tillykke tillykke, hvor spændende!

Mine kyllinger er mindst 3-4 uger før de forstår ideen med en trappe, så hold rigtig godt øje med dem. For ja, skrukmutter kan sagtens efterlade 3 kyllinger hvis bare den ene følger med. Min var faktisk så dum igår at den bare gik med de andre høns ind og lod samtlige kyllinger stå og pippe udenfor. hun var dog lige oppe i lemmen for at kalde på dem engang imellem. Var da selvfølgelig hjemme, så opdagede det ret hurtigt...

Men er det ikke helt fantastisk med de små  *p
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Guld/Blå Randet Dværg Wyandot
Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Randi E

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Juli , 2010, 18:02 »
Tak mai Britt, jo de er fantastisk søde, har en agerhøne farvet og 2 sort hvide stribede( det hedder de hvis ikke  ;D )
Nå men det viste sig min bekymring var begrundet, i dag naboen skulle kikke til dem for mig, lå der en død i redekassen og hønemor løb forvirret rundt og en kylling havde forvildet sig ned i hønsegården alene. Jeg fik så gennem telefonen min nabo til at samle kylling familien i hønsehuset og lukke dem ind, pyha så fik jeg ellers travlt med at komme hjem. Da jeg så lukkede op  til hønsegården, løb hun ud og lokkede en kylling ud, jeg løftede de to siste ud og hun havde travlt med at lærer dem at skrabe. Men udfra det i skriver, tænker jeg på om jeg skal lukke det lille stykke plads, under hønsehuset fra og have dem gående der hele tiden, der er godt nok ikke meget plads og de skal være ude hele tiden, men alternativet er heller ikke så smart.

1.0 finsk lapphund

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 20 Juli , 2010, 23:03 »
Tja, med den temperatur i øjeblikket gør det ihvertfald ikke noget at de sover ude, så længe de bare har læ for vinden og ly for regnen  8)

Mine kyllinger er nu 14 dage gamle (de sidst ankomne  ;D ) Og 2 ud af 7 kan finde ud af det med trappen nu, resten står bare og kalder på hjælp udenfor. Så det er noget af et bøvl hver aften, de er sgu hurtige de s.......  :P

Men som sagt så er der altid 1 ell 2 der er meget langsomme til at lære det, havde bla 1 silke der stadig ikke fattede det efter 7 uger (døbt Blondie)
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Randi E

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 21 Juli , 2010, 22:27 »
Hønemor har nu flyttet ind under hønsehuset med de små, der er både læ og tørt og det er rigtig praktisk  :) Det har fungeret fint i to nætter nu. Det er din høne der er blevet mor, Mai Britt og hun går op i jobbet  /o 

1.0 finsk lapphund

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 Juli , 2010, 15:49 »
Det lyder godt  /o

Dens søster har lige lagt sig skruk igen i år, så hun får knap 20 kyllinger igen hvis alt går vel, så når hun op på 37 kyllinger i år :o hun er også helt super som skruk. Meget aggressiv over for svaler og solsorte inden for en radius af 10 m. Meget underholdende  ;D
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Randi E

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 23 Juli , 2010, 20:53 »
Nu har du da også snart fuld hus, med alle de små :)
Der var kun 5 befrugtede æg, ud af de 12 æg jeg fik og så har vi mistet 2, de første par dage. Nu håber jeg der er nogle høner imellem. Hvor når kan jeg se det? og hvornår begynder haner at gale? Vi må jo ikke have haner hvor vi boer. Er spændt på om de når at blive store nok til gryden, inden de begynder ;D

1.0 finsk lapphund

Offline Mai-Britt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 24 Juli , 2010, 08:18 »
ca ½ år gamle er de før de galer, og ved mine var det et meget spæd forsøg og ikke særlig tit de øvede  /o Så de sku gerne blive store nok til slagt (portionsanretning ;D ) inden de begynder at genere naboerne...

Ja det er jo selvfølgelig altid nemmest at se forskel hvis der både er høner og haner imellem til sammenligning, for haner bliver hurtigt større. Større og tykkere ben, større hoved, større vinger, kraftigere kam m.m. Og så er der det med fjersætning, tror det er ved 4-5 ugers alderen, høner at først får dækket hele kropppen med fjer, det vil bl.a sige at haner meget sendt udvikler fjer på ryggen (imellem vingerne). Det er det jeg bedst kan se forskel ved ihvertfald.

Det er rigtig svært at forklare  :P Og man er selvfølgelig altid i tvivl...

Når de er et par uger gamle, så kan du jo evt prøve at sende billeder ind, så plejer der være rigtig mange gode bud. Du må selvfølgelig også maile dem til mig...

*k for høner!
Med venlig hilsen

Mai-Britt

Dv wyandotter
Silke
Dv landhøns
+ det løse ;)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 24 Juli , 2010, 09:46 »
Mine ældste kyllinger er ca. 2 mdr. og der er allerede nogen, der galer (forsøger) *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Randi E

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 25 Juli , 2010, 21:50 »
Ja jeg vil prøve at sende billeder af dem herind, når de bliver lidt ældre, det er spændende :)

Selvom det er haner, har det allerede været en kæmpe oplevelse for mig og datteren på 2 et halvt og alle nabo børnene  :)   
Kan kun anbefale at prøve det.

1.0 finsk lapphund